Pål Roland

Professor

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Faculty of Arts and Education
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
HG Q-347
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Roland, Pål

      (2023)

      Kapasitet som begrep og teoretisk forankring. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

      s.19-35.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan skape et profesjonelt lærende felleskap i pedagogiske organisasjoner?. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

      s.36-61.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan kan ledere drive implementeringsprosesser med kvalitet i pedagogiske organisasjoner?. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

      s.129-153.

    • Roland, Pål; Hye, Linda; Øgård, Morten

      (2023)

      Hvordan samle trådene når pedagogiske organisasjoner skal utvikle seg gjennom kapasitetsbygging : en systemteoretisk tilnærming. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

      s.259-276.

    • Hye, Linda; Roland, Pål; Øgård, Morten

      (2023)

      Introduksjon : Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner. I: Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

      s.11-18.

    • Halvorsen, Jeanette; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2023)

      Teachers’ participation in evaluating a web-based tool to monitor intervention fidelity.

      Educational Research.

      ISSN 0013-1881.

      Volum 65.

      Hefte 3.

      s.357-374.

      DOI: 10.1080/00131881.2023.2223594

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2023)

      Implementering av arbeid med sosial og emosjonell læring. I: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen.

      Gyldendal Norsk Forlag A/S.

      ISBN 9788205577930.

      s.125-143.

    • Sølvik, Randi M.; Roland, Pål

      (2022)

      Teachers’ and principals’ diverse experiences expand the understanding of how to lead collective professional learning among teachers.

      International Journal of Leadership in Education.

      ISSN 1360-3124.

      DOI: 10.1080/13603124.2021.2021295

    • Roland, Pål

      (2022)

      Ledelseskompetanse: hvordan lede utviklingsprosesser i barnehagen?. I: Barnehageutvikling.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 9788215050300.

      s.47-60.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole : relasjonskvalitet, utfordrende atferd, mobbing og sosial emosjonell læring.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202706357.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2021)

      Implementering av endringsprosesser i barnehagen.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205538863.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2020)

      Implementering af forbedringsprocesser i dagtilbud.

      Dafolo.

      ISBN 978-87-7160-807-6.

      Volum na.

    • Omdal, Heidi; Roland, Pål

      (2020)

      Possibilities and challenges in sustained capacity-building in early childhood education and care (ECEC) institutions: ECEC leaders’ perspectives.

      European Early Childhood Education Research Journal.

      ISSN 1350-293X.

      Volum 28.

      Hefte 4.

      s.568-581.

      DOI: 10.1080/1350293X.2020.1783929

    • Roland, Pål

      (2020)

      Hvordan kan skolen lykkes med å implementere ny kunnskap om klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202643782.

      s.132-151.

    • Solheim, Ksenia; Roland, Pål

      (2020)

      Læreres kollektive og individuelle utvikling av klasseromsinteraksjoner. I: Ledelse i klasserommet : undervisningskvalitet fra teori til praksis.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202643782.

      s.166-182.

    • Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal

      (2020)

      Implementation of physically active lessons: a 2-year follow-up.

      Evaluation and Program Planning.

      ISSN 0149-7189.

      Volum 83.

      DOI: 10.1016/j.evalprogplan.2020.101874

    • Roland, Pål

      (2019)

      Stress, stressmestring og klasseledelse. I: Stress og mestring i skolen.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245032857.

      s.197-221.

    • Blossing, Ulf; Roland, Pål; Sølvik, Randi M.

      (2018)

      Capturing Sense-Made School Practice. The Activities of the Interviewer.

      Scandinavian Journal of Educational Research.

      ISSN 0031-3831.

      s.1-15.

      DOI: 10.1080/00313831.2018.1476404

    • Roland, Pål; Stanghelle, Cecilie Evertsen

      (2018)

      Utfordringer, flyt og spenning i barnehagen. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-58640-9.

      s.173-191.

    • Roland, Pål; Støen, Janne; Sjursø, Ida Risanger

      (2018)

      "Jeg hadde ingen glade tanker i hodet" : elever som har blitt utsatt for langvarig mobbing, og deres psykiske helse. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245022155.

      s.139-156.

    • Støen, Janne; Fandrem, Hildegunn; Roland, Erling Georg; Roland, Pål

      (2018)

      Det krevende arbeidet med mobbesaker : innsats og samarbeid på mange nivåer. I: Stemmer i mobbesaker : resultater og erfaringer fra Stigma-prosjektet.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245022155.

      s.213-232.

    • Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Teachers’ perceptions of their collective and individual learning regarding classroom interaction.

      Educational Research.

      ISSN 0013-1881.

      Volum 60.

      Hefte 4.

      s.459-477.

      DOI: 10.1080/00131881.2018.1533790

    • Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Implementering av endringsarbeid i barnehagen.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 9788205519107.

    • Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Roland, Pål

      (2017)

      Mobbeatferd i barnehagen : temaforståelse - forebygging - tiltak.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202556129.

    • Roland, Pål; Øverland, Klara; Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn

      (2016)

      Alvorlige atferdsvansker - forskning og tiltak relatert til skolekonteksten. I: Psykisk helse i skolen.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 9788215026015.

      s.156-175.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Hva er implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02472-1.

      s.19-39.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Er kollektiv orientering en nødvendighet for god implementering?. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02472-1.

      s.86-100.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Forebygging av aggresjon og mobbing i barnehagen. I: Utvikling, lek og læring i barnehagen. Forskning og praksis.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-321-0160-3.

      s.466-479.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2013)

      Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.

      Gyldendal Akademisk.

      ISBN 978-82-05-44680-9.

    • Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine

      (2011)

      De utfordrende barna - et systemrettet prosjekt med fokus på tidlig innsats. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01850-8.

      s.125-146.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2011)

      Leiing i skuleomfattande tiltak. I: Tidlig intervensjon og systemrettet arbeid for et godt læringsmiljø.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-01850-8.

      s.147-168.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Vaaland, Grete Sørensen; Størksen, Svein; Veland, Jarmund

      (2010)

      The Challenge of Continuation: Schools' continuation of the Respect programme.

      Journal of educational change.

      ISSN 1389-2843.

      Volum 11.

      Hefte 4.

      s.323-344.

      DOI: 10.1007/s10833-009-9118-x

    • Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Størksen, Ingunn; Løge, Inger Kristine

      (2007)

      Erfaringer fra "De utfordrende barna" "Never too early..." (Loeber & Farrington, 1999).

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Volum 72.

      Hefte 4.

      s.20-27.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2007)

      Den vanskelege vidareføringa.

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Volum 72.

      Hefte 1.

      s.42-45.

  • Bøker og kapitler
    • Roland, Pål; Hye, Linda; Øgård, Morten

      (2023)

      Kapasitetsbygging i barnehage, skole og PPT : Profesjonelle lærende felleskap, implementering og ledelse.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202783778.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari

      (2021)

      ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

      GAN forlag.

      ISBN 978-82-492-2133-2.

    • Lunde, Svanaug; Roland, Pål

      (2021)

      Trygt og godt i barnehagen. I: Trygt og godt i barnehagen : barns rett til et godt psykososialt miljø.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 9788202699567.

      s.89-110.

    • Bru, Lars Edvin; Roland, Pål

      (2019)

      Stress og mestring i skolen.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245032857.

    • Roland, Pål; Westergård, Elsa

      (2015)

      Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02472-1.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Barnehage bok. Kompetanseløft i barnehagen. Være sammen. Bok. UiS.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-93166-62-7.

    • Fandrem, Hildegunn; Roland, Pål

      (2013)

      De utfordrende barna - handlingskompetent tidlig innsats og systemperspektivet. I: Barn i utfordringer. Systemtenkning og tidlig innsats i pedagogisk arbeid.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 978-82-450-1242-2.

      s.19-29.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Bok:Implementering, organisasjonsutvikling og teamutvikling. Vi vet hva vi vil.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-93166-26-9.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Avhandling:Implementering av skoleutviklingsprogrammet Respekt.

      Universitetet i Stavanger.

      ISBN 978-82-7644-486-5.

    • Roland, Pål; Størksen, Ingunn

      (2011)

      Kanskje er det du som gjør meg glad igjen: Tidlig innsats og håndtering av utfordrende atferd.

      ISBN 978-82-93166-18-4.

    • Roland, Pål; Størksen, Ingunn

      (2011)

      Alle barn på jorden har den samme rett: Den autoritative voksenrollen og relasjonsarbeid i barnehagen.

      ISBN 978-82-93166-19-1.

    • Roland, Pål

      (2011)

      Problematferd i skolen.

      ISBN 978-82-7578-045-2.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Bok: Problematferd i skolen: Hvordan kan pedagoger håndtere aggressiv atferd?.

    • Midthassel, Unni Vere; Auestad, Gaute; Roland, Pål; Solli, Elin

      (2006)

      Zero, SAFs program mot mobbing - Temahefte.

      Universitetet i Stavanger.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Mobbing sett fra mobberens perspektiv.

    • Vaaland, Grete Sørensen; Ertesvåg, Sigrun K.; Størksen, Svein; Veland, Jarmund; Roland, Pål; Flack, Tove

      (2005)

      I fjor ville jeg slått, men i år er det ikke lov Rapport fra gjennomføring og evaluering av ConnectOSLO 2002-2005.

      ISBN 8275780292.

    • Roland, Pål

      (2005)

      Inklusjon og atferdsproblemer Dr grads essay.

    • Roland, Pål

      (2004)

      Dr gradsessay i innovasjonsarbeid i barnehage og skole. Zeroprogrammet mot mobbing vurdert som innovasjonsprogram. Kurs i dr.gradsprogrammet i spes ped: HiS.

    • Roland, Pål

      (2004)

      Dr. gradsessay i vitenskapsteori:Batesons kommunikasjonsteori relatert til spesialpedagogikk. Dr. grads programmet i spes ped. HiS.

    • Roland, Pål

      (2004)

      Dr.grads essay i kvantitativ metode: En validitetsvurdering av artikkelen "Sosial support, negative life events and pupil misbehaviour among young Norwegian adolecents". Bru,Murberg,Stephens.Journal of adolescense. 2001.24. 715 - 727.

    • Gundersen, Marianne; Helgesen, Leif A.; Roland, Pål; Dahle, Else Åstein; Lind, Wencke Aamodt

      (2002)

      Studentaktive metoder - bruk av 3.års studenter i undervisningen av 1. års studenter : Alene er vi intet - sammen er vi alt.

      Universitetet i Stavanger.

    • Roland, Pål

      (1998)

      "Containing function" - et prosjekt knyttet til personalutvikling i Møllehagen skolesenter. Samarbeid med Rogalandsforskning.

      ISBN 8272209500.

    • Roland, Pål

      (1996)

      Hovedfagoppgave: Sammenheng mellom antisosial atferd og spenningssøkning.

  • Formidling
    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen? Med fokus på autoritative klima..

      Læringsmiljø uken for lærerstudenter;

      2023-01-04.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan kan lærere veilede elever i praksis med kvalitet? .

      Seminar for lærere i Rogaland;

      2023-01-12.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Inkludering i barnehage, skole og PPT: Hvordan bygge kapasitet på dette temaet?.

      Stord. Interkommunal seminar FOS;

      2023-01-27.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Implementeringskvalitet i barnehage, skole og PPT. Hvordan skaper vi profesjonelle lærende felleskap?.

      Sandnes Kommune. Oppvekst sektoren.;

      2023-02-23.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan bygge kapasitet på temaet inkludering i utdanningssektoren?.

      Kopetanseløft Oslo kommune;

      2023-01-31 - 2023-02-01.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Kapasitetsbygging av temaet inkludering i videregående skole. Suksessfaktorer og barrierer.

      Koløftet Oslo Videregående skole;

      2023-03-07 - 2023-03-08.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Stress og stressmestring i barnehage og skole..

      Flekkefjordskonferansen;

      2023-04-11.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hva er et profesjonelt lærende felleskap og hvordan skaper vi det?.

      Flekkefjordskonferansen 2023. Dag 2 for ledere.;

      2023-04-12.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan drive kapasitetsbygging i egen AKS/ Sfo?.

      AKS ledelses utdanning i Oslo;

      2023-09-26.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan forstå og mestre ulike former for utfordrende atferd?.

      Seminar for ledere og ansatte i barnehage, skole og PPT;

      2023-09-14.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hva ligger det i profesjonell klasseledelse og hvordan implementerer vi det i videregående skole?.

      Ansatte i Randaberg videregående skole;

      2023-08-11.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan bygge autoritative klima i barnehagesektoren?.

      Ansatte i barnehagen i Askøy kommune;

      2023-11-10.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Implementering av autoritativt klima i en kommune. Suksessfaktorer og barrierer.

      Ringerike kommune for barnehagesektoren;

      2023-10-23 - .

    • Roland, Pål

      (2023)

      Hvordan bygge autoritative klima i barnehage og skole? Forståelse av temaet, og forskningsbaserte forslag til å oppnå dette i egen organisasjon..

      Felles planleggingsdag for barnehager og skoler i Rogaland;

      2023-11-17.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Kapasitetsbygging i barnehagen - hvordan kan ledere skape det?.

      Masterprogrammet for ledere i barnehagesektoren;

      2023-08-31 - 2023-09-01.

    • Roland, Pål

      (2023)

      Kapasitetsbygging og implementering av oppvekstreformen i ledernivået..

      Kommunal kapasitetsbygging i Tysvær kommune for ledere;

      2023-09-07.

    • Roland, Pål; Gilje Strand, Maria

      (2023)

      Autoritativ rolle som foreldre, i barnehage og skole. En Podcast.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Ledelse av endringsarbeid i PPT. .

      Nasjonal Statped konferanse.Oslo.;

      2022-05-19.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Forståelse og mestring av utfordrende atferd i et systemperspektiv..

      Flekkefjordkonferansen;

      2022-04-19.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kapasitetsbygging i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd. Med vektlegging på ledelse..

      Flekkefjordkonferansen;

      2022-04-20.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Hvordan arbeide med inkluderingstemaet i egen organisasjon?.

      UDE konferanse Oslo. Barnehage, skole og PPT.;

      2022-03-22 - 2022-03-23.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kapasitetsbygging, ledelse og implementering, relatert til temaet inkluderende praksis..

      FOS nettverket. Stord (5 kommuner);

      2022-05-04.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Hvordan skape bærekraftig videreføring i inkluderende barnehage og skolemiljø? IBS konferansen Fornebu..

      IBS konferanse. Statsforvalteren i Oslo og Viken ;

      2022-12-07.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kristiansand. Relasjonskvalitet og livsmestring i barnehagearenaen.

      Samling for ledere og pedagoger i barnehagen;

      2022-11-09.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Implementeringskvalitet og ledelse av endringsarbeid.

      Sandnes kommune. Seminar for ledere i oppvekst;

      2022-11-11.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Inkludering i videregående skole. Hvordan forbedre det temaet?.

      Oslo. Ledelse i videregående skole i Oslo;

      2022-11-22 - 2022-11-23.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kompetanseløft for inkluderende praksis. Erfaringer så langt....

      Oslo. Læringsmiljøkonferansen 2022;

      2022-10-20 - 2022-10-21.

    • Roland, Pål

      (2022)

      PPT Stavanger. Hvordan utvikle PPT som organisasjon ? Med vekt på implementering, ledelse og kapasitetsbygging.

      Seminar PPT Stavanger;

      2022-09-12.

    • Roland, Pål

      (2022)

      FOS nettverket.Kapasitetsbygging internt og eksternt i PPT..

      FOS nettverket. Stord (5 kommuner). PPT ansatte.;

      2022-09-16.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kapasitetsbygging på temaet inkludering i barnehage, skole og PPT..

      Oslo UDE Kompetanseløft for inkludering;

      2022-10-18 - 2022-10-19.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kongsberg. Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i en inkluderende kontekst?.

      Kongsberg kommune: Innlegg for ansatte i skolen og barnehage.;

      2022-08-12.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Hva er kvalitet i klasseledelse? Om overganger, interaksjoner og relasjonskvalitet..

      Ski kommune. Innlegg for ansatte i skolen.;

      2022-08-10.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Kvalitet i klasseledelse for nyansatte lærere i nettverk. Interkommunalt opplegg i Frogn kommune..

      Nettverk for nyutdannete lærere. Frogn kommune;

      2022-10-28.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Hvordan skape relasjonskvalitet i barnehagesektoren?.

      Ringerike Kommunalt Rekom prosjekt for barnehageansatte.;

      2022-10-31.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Organisasjonsutvikling og implementering i barnehage og skole.

      Oslo UDE kompetanseløft;

      2022-11-03 - 2022-11-04.

    • Roland, Pål

      (2022)

      Stress og stressmestring i leder rollen. For ledere i Stord kommune..

      Nettverk for ledere i Stord kommune.;

      2022-12-20.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Hvordan bygge kapasitet i egen organisasjon på temaet utfordrende atferd?.

      Flekkefjord konferansen;

      2021-04-07.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Håndtering av mobbing og andre krenkelser..

      UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet;

      2021-02-09.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Hvordan lede endringsarbeid i barnehagen relatert til mobbetemaet?.

      FUS nettverk;

      2021-02-23.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Organisasjonsutvikling med fokus på kollektiv kapasitetsbygging.

      UDIR samling. Nasjonal IBS prosjektet ( Inkluderende barnehage og skole prosjekt);

      2021-03-16.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Hva er implementeringskvalitet? Presentasjon av Levels og Use modellen ( Hall & Hord 2020).

      PhD kurs i "Policy implementation";

      2021-04-20.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Kapasitets bygging i egen organisasjon og leders betydning i dette arbeidet..

      Oslo Kommune UDE. Ledergruppen utdanning;

      2021-05-04.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Transformasjonsledelse, implementering og kapasitetsbygging..

      Oslo kommune AKS;

      2021-05-19.

    • Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

      (2021)

      Læring for livet - mobbing i barnehagen.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Implementeringsprosesser i REKOM/ DEKOM satsningen.

      Sandnes kommune, forankringsseminar ledere;

      2021-08-26.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Relasjonskvalitet, utfordrende atferd og klasseledelse.

      Møre & Romsdal: innlegg for vidergående skoler;

      2021-08-18.

    • Tharaldsen, Kjersti Balle; Roland, Pål

      (2021)

      ROBUST og implementering.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Hvordan kan pedagoger utvikle trygge læringsmiljø i sine klasser?.

      Grenlandskonferansen. Universitetet i Sør Øst Norge;

      2021-11-11 - .

    • Roland, Pål

      (2021)

      Livsmestring og relasjonskvalitet i barnehagen.

      Samling for barnehageansatte i Kristiansand;

      2021-10-22.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Livsmestring, relasjonskvalitet og implementering av disse temaene.

      Ringerike. Samling for ansatte i barnehagen;

      2021-09-30.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Implementering og ledelse av endringsarbeid.

      UDIR samling Oslo. Kompetanseløft for inkluderende praksis.;

      2021-09-21 - .

    • Roland, Pål

      (2021)

      Implementering relatert til mobbetemaet.

      Nasjonal samling for mobbeombudene. Sandnes.;

      2021-09-29.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Forståelse og håndtering av mobbing og andre krenkelser..

      UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø. Nasjonal samling.;

      2021-09-22.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Implementering av temaet inkluderende praksis.

      Samling for ledere i Sandnes kommune.;

      2021-10-07.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Videreføring av inkluderende barnehage og Skolemiljø ( IBS).

      Stavanger. Statsforvalteren i Rogaland. Inkluderende barnehage og skolemiljø UDIR prosjekt;

      2021-11-25.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Stressforståelse og mestring av stress i barnehage og skole-.

      Kristiansand.. UiA. Innlegg på lærerkonferansen;

      2021-11-22.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Klasseledelse for nyutdannete. Overgangen fra utdanning til praksis..

      Seminar for nyansatte i skolen, Drøbak.;

      2021-10-15.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Implementering og ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Oslo UDE.

      REKOM og DEKOM Oslo UDE;

      2021-10-12.

    • Roland, Pål

      (2021)

      Inkludering. Teori forståelse og omsetting til praksis..

      REKOM og DEKOM Oslo UDE;

      2021-10-13.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Livsmestring i barnehage og skole.

      Bærum kommune. Samling for barnehage og skoleansatte.;

      2020-01-07.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Håndtering av mobbing og krenkelser. Temaforståelse og tiltak..

      Oslo. UDIR samling inkluderende barnehage og skolemiljø;

      2020-01-21.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Implementering av endringer i barnehagekonteksten.

      Samling for barnehageansatte i Sandnes kommune;

      2020-01-10.

    • Roland, Pål

      (2020)

      En oversikt over implementeringsvitenskap.

      UDIR samling Oslo. Ledelsesnivå;

      2020-01-21.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Håndtering av mobbing og krenkelser.

      UDIR. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

      2020-01-21.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Hvordan utvikle en sterk innovasjon mot mobbing?.

      UDIR samling Oslo. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

      2020-01-28.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Læreres oppfatning av implementeringsutfordringer på skolenivå i en intervensjon som omhandler utvikling av klasseledelse. NIMP konferanse Oslo..

      Nasjonalt nettverk for implementeringsforskning. Oslo;

      2020-11-23.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Hvordan utvikle et godt og inkluderende læringsmiljø i barnehagen? Fylkesmannen i Vestfold og Telemark. .

      For ledere i barnehager i Vestfold og Telemark;

      2020-05-20.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Ledelse, kapasitetsbygging og implementering..

      Samling for ledere i skole og barnehage i Lister;

      2020-09-09.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Kapasitets bygging i barnehagen? Relasjonskvalitet og livsmestring.

      Kurs barnehageansatte i Modum kommune;

      2020-05-12.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Ledelse, og kapasitetsbygging i organisasjoner.

      Universitetet i Agder. Master spes ped. ;

      2020-08-25.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Bærum kommune. Relasjonskvalitet og livsmestring, hvordan implementere disse temaene?.

      Kurs for ansatte i skole og barnehage;

      2020-09-03.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Ledelse av endringsarbeid og stress teori..

      Forelesning for ansatte i ASK UDE;

      2020-09-17.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Hvordan forstå og håndtere utfordrende atferd i skolen..

      Tysvær kommune Ansatte i skolen;

      2020-09-21.

    • Roland, Pål

      (2020)

      Mobbing: hvordan forstår vi dette temaet og hvordan kan vi forebygge?.

      Barnehage og skoleansatte. Tromsø;

      2020-11-05.

    • Bru, Lars Edvin; Roland, Pål

      (2019)

      Innledning. I: Stress og mestring i skolen.

      Fagbokforlaget.

      ISBN 9788245032857.

      s.13-18.

    • Roland, Pål

      (2019)

      UDIR samling, Oslo. Innovasjon og implementering i barnehage og skole. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet. .

      Nasjonalt UDIR prosjekt. Samlingsbasert;

      2019-01-16.

    • Roland, Pål

      (2019)

      Phd kurs om " Policy implementation". Implementeringskvalitet og kritisk viktige faktorer i implementeringsarbeidet. Teori og eksempler fra CIESL..

      Phd Kurs;

      2019-02-14 - 2019-02-15.

    • Roland, Pål

      (2019)

      Innovasjon og kapasitetsbygging i organisasjonen. Ledere innen skole Fredrikstad. Teori og eksempler fra CIESL prosjektet..

      Kurs for ledere i Fredrikstad kommune;

      2019-03-28 - .

    • Roland, Pål

      (2019)

      Kollektiv kapasitetsbygging i organisasjonen.Teori og eksempler fra CIESL. UDIR samling Oslo..

      Nasjonalt UDIR prosjekt. Læringsmiljøprosjektet.;

      2019-03-12.

    • Roland, Pål

      (2019)

      Hvordan skape en sterk innovasjon på temaet mobbing? Implementeringsteori og eksempler fra CIESL. Key note foredrag..

      Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;

      2019-09-13.

    • Roland, Pål

      (2019)

      Hva er suksessfaktorer i implementering av skolebaserte intervensjoner? Teoretiske perspektiver fra CIESL. Oslo. NUBU konferanse. Parallell sesjon.

      Nasjonal konferanse NUBU. Oslo;

      2019-09-13.

    • Lunde, Svanaug; Roland, Pål

      (2019)

      Hvordan utvikle en intervensjon som omhandler forebygging av mobbing og krenkelser og utvikling av livsmestring i en barnehagekontekst?.

      Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;

      2019-10-16.

    • Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

      (2019)

      En undersøkelse om forståelsen av mobbing i norske barnehager – en pilotstudie.

      Norsk barnehageforskningskonferanse 2019;

      2019-10-17.

    • Lunde, Svanaug; Martinsen, Marianne Torve; Roland, Pål; Moser, Thomas

      (2019)

      Exploring the understanding of bullying behavior in ECEC – a pilot study..

      Annual EECERA conference, Early Years: Making it Count;

      2019-08-20 - 2019-08-23.

    • Skage, Ingrid; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Dyrstad, Sindre Mikal

      (2019)

      Active School, Implementation of Physically Active Lessons: A 2-year Follow- up..

      ICSEI 2019;

      2019-01-09 - 2019-01-12.

    • Solheim, Ksenia; Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2018)

      Teachers' collective and individual learning in classroom interactions..

      ICSEI ;

      2018-01-08 - 2018-01-12.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Suksessfaktorer i klasseledelse.

      Foredrag RSK Finnmark;

      2018-08-29.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Bærum. Hvordan kan god klasseledelse forebygge mobbing og krenkelser?.

      Seminar for lærere og ledere i skolen. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet;

      2018-08-14.

    • Roland, Pål

      (2018)

      God klasseledelse som forutsetning for håndtering av krevende klasser..

      Haugesund. Kurs for ansatte i skolen.;

      2018-06-05.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Klasseledelse, relasjonsbygging og krav som middel til å forebygge mobbing og krenkelser..

      Oslo. UDIR samling. Inkluderende barnehage og skolemiljø;

      2018-04-25.

    • Roland, Pål

      (2018)

      God klasseledelse. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet.Lillestrøm.

      Kurs for ansatte i skole og ledelsen der.;

      2018-04-19.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Klasseledelse som forebyggende mot negativ atferd. med bakgrunn i CIESL data. Hammerfest.

      Kurs for ansatte i skolen;

      2018-04-05.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Håndtering av krevende atferd gjennom klasseledelse. Med bakgrunn fra CIESL prosjektet. Arendal.

      Kurs for ledere i skolen;

      2018-03-23.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Stord: Hvordan skape autoritative miljøer i skole og barnehage. Om klasse og gruppeledelse. Teori fra CIESL prosjektet..

      Stord. Kursdag om klasse og gruppeledelse.;

      2018-11-02.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Veiledning av organisasjoner fra PPT perspektiv.

      Kurs for PPT ansatte i Lillestrøm;

      2018-12-11.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Kritiske steg i implementeringsprosessen i skole og barnehage. Oslo. Bruk ar CIESL teoretiske perspektiver..

      Læringsmiljøsenterets nasjonale konferanse. Oslo.;

      2018-11-29 - 2018-11-30.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Mobbing i barnehagen. Film på Nettside og youtube ( over 5000 treff i 2018).

    • Roland, Pål

      (2018)

      Autoritativ rolle og håndtering av atferd. Ringerike..

      Ringerike kommune Barnehageledere.;

      2018-10-01.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Klasseledelse: relasjonsbygging, organisering og læringsstøtte. Tysvær. Med bakgrunn i CIESL prosjektet..

      Kurs for ansatte i skolen;

      2018-10-30.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Implementering av mobbetemaet. Buskerud fylkesmannen..

      Ledere i barnehage og skole;

      2018-10-25.

    • Roland, Pål

      (2018)

      Autoritative voksne og håndtering av atferdsproblemer. Haugesund.

      Ansatte i barnehager;

      2018-10-17.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Læreres relasjonsbygging i et organisasjonsperspektiv.

      Konferansen Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;

      2017-09-19 - 2017-09-20.

    • Roland, Pål

      (2017)

      CIESL - Implementering av klasseledelse i et organisasjonsperspektiv.

      Hamar. SEPU.HiI. HiV. Ny kunnskap i dag - ny praksis i morgen;

      2017-09-19 - 2017-09-20.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Klasseledelse. Ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL.

      Foredrag for nyutdanna lærere med veiledere;

      2017-09-18.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Hvordan forebygge mobbing gjennom god klasseledelse? Presentasjon av CIESL.

      Mobbeforebygging og klasseledelse. Seminar i Asker;

      2017-09-05.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Mobbing og klasseledelse: ulike perspektiver. Presentere CIESL.

      Seminar i Arendal. Filadelfia.;

      2017-08-31.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Implementeringsteori, kapasitetsbygging og bærekraftig utvikling. Relatert til teorien i CIESL..

      Haugalandsløftet konferanse ledernivå;

      2017-08-28.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Klasseledelse: ulike perspektiver. Med CIESL som bakgrunnsteori.

      Samling for alle lærerne i Sogndal og omegn;

      2017-08-16 - .

    • Roland, Pål

      (2017)

      Ulike perspektiver på klasseledelse. Presentasjon av CIESL.

      Plan dag for lærere og rektor i Bodø;

      2017-08-15.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Klasseledelse -ulike perspektiver. Presentasjon av CIESL prosjektet.

      Samling lærere og ledere i frosta kommune;

      2017-08-14.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Hvordan utvikle klasseledelse med kvalitet? CIESL som bakgrunn.

      Plandag for alle lærere og ledere i Horten;

      2017-08-11.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Hvordan arbeider vi med relasjoner i møtet med utfordrende atferd? Med bakgrunn i fra CIESL funn..

      FLIS konferansen Stavanger;

      2017-11-02.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Hvordan drive implementeringsprosesser på organisasjonsnivå? Med bakgrunn i CIESL resultater..

      Kvinesdal. Ledere i Lister nettverker ( 10 kommuner);

      2017-11-10 - .

    • Roland, Pål

      (2017)

      Slik skal barnehagene jobbe mot mobbing.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Relasjonsbygging i barnehage og skole. Med bakgrunn i CIESL data..

      Larvik, ansatte i skole og barnehage;

      2017-12-05.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Relasjoner, ledelse og implementering. Med utgangspunkt i CIESL prosjektet..

      Larvik. Ansatte i barnevern og helsetjenester.;

      2017-12-06.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Hvordan forstår vi utfordrende atferd i skolen? Med tiltak. Empiri fra CIESL data..

      Bærum kommune. Ansatte i skolen og ledere.;

      2017-11-24.

    • Roland, Pål

      (2017)

      Implementering og kapasitetsbygging i egen organisasjon. Empiri fra CIESL..

      Seminar. Ledere i skole og barnehage.;

      2017-11-23.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Kronstad, Merete Høgseth

      (2016)

      Organizing for teacher quality in the classroom ‐ The role of the school as an organization in organizing for improvement of classroom interaction..

      International Congress for School Effectiveness and School Improvement (ICSEI);

      2016-01-06 - 2016-01-09.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Ulike perspektiver på klasseledelse..

      Ungdomstrinnsatsningen 2014 - 2018. Oslo;

      2016-01-12.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Ulike perspektiver på klasseledelse..

      Ungdomstrinnsatsningen 2014- 2018. Oslo;

      2016-01-19.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Håndtering av klasseledelse med fokus mot utfordrende atferd..

      Bergen. Seminar for lærere og ledere som arbeider med spesialundervisning;

      2016-04-07 - 2016-04-08.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Klasseledelse og utfordrende atferd. Implementering av klasseledelsesteori..

      Masterprogrammet i spesialpedagogikk. Høgskolen i Volda;

      2016-04-18 - 2016-04-19.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Betydningen av den autoritative voksenrollen i pedagogiske sammenhenger. Vektlegging av relasjonsbygging fra lærer til elev..

      Arendalskonferansen 2016. Arendal.;

      2016-05-03 - .

    • Roland, Pål

      (2016)

      Implementering, ledelse og skoleutvikling.

      Konferanse for ledere. Arendal;

      2016-06-15.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Hva er god klasseledelse? Utfordringer i klasserommet..

      Seminar for lærere og rektorer. Trondheim;

      2016-08-10.

    • Roland, Pål; Ertesvåg, Sigrun K.

      (2016)

      CIESL-prosjektet. Klasseledelse og implementering. Oslo..

      Atferdssenterets konferansen;

      2016-11-16.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Relasjonsledelse i barnehagen Ålesund. Ledere i barnehager..

      KOnferanse;

      2016-10-27 - 2016-10-28.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Organisasjonsutvikling i skoler.

      Seminar for alle skolelederne i Sandnes kommune;

      2016-10-25.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Klasseledelse - ulike perspektiver. Eksempler fra CIESL prosjektet.

      UDIR samling Ungdomstrinn i utvikling;

      2016-10-31 - 2016-11-01.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Klasseledelse - relasjoner, organisering og læringsstøtte. Eksempler og teori fra CIESL.

      Seminar;

      2016-10-12.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Ledelse og implementering. Vennesla Teori og eksempler fra CIESL.

      Seminar for ledere i utdanninssektoren;

      2016-10-13.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Implementering av intervensjoner i barnehagen. Arendal. Ledere..

      Seminar for ledere Arendal kommune;

      2016-11-22.

    • Westergård, Elsa; Roland, Pål

      (2016)

      Still going strong-12 years after implementing the Respect program.

      ICSEI konferanse;

      2016-01-05 - 2016-01-10.

    • Roland, Pål; Westergård, Elsa

      (2016)

      Antologi om implementering.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Forebygging av utfordrende atferd i klassen. Trondheim. Forståelse og tiltak..

    • Roland, Pål

      (2016)

      Ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage. Haugesund.

      Ledere i skole og barnehage;

      2016-11-10 - 2017-11-10.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Ledelse av kapasitetsbygging i skolen. Flekkefjord..

      Seminar for ledere i Lister regionen.;

      2016-12-08.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Mobbing, forskning og nye forståelsesrammer. Ledere i skole, barnehage og PPT..

      Fylkesmannen i Vestfold: ledere i regionen;

      2016-12-09.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Implementering av rammeplanen i barnehagen.

      Seminar for ledere i barnehagen i Stavanger;

      2016-11-09.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Mobbetemaet og kapasitetsbygging i organisasjonen. Oslo..

      UDIR Læringsmiljøprosjektet;

      2016-11-04.

    • Roland, Pål

      (2016)

      Hvordan forstå og arbeide med mobbing i skolen? Haugesund.

      Fylkesmannen i Rogaland;

      2016-11-03.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Hvordan kan vi skape kapasitetsbygging i barnehagen?.

      Konferanse i Tønsberg. Fylkesmannen i Telemark. Ledelsesnivå.;

      2015-04-25.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Klasseledelse fra teori til praksis: utfordringer..

      Pedagogisk fagmesse. Sør Trøndelag. Lærere og rektorer.;

      2015-08-11.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Klasseledelse: utfordringer knyttet til læringsledelse. CIESL som teoribase..

      Seminar for Lærere og rektorer i Buskerud;

      2015-08-13.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Fokusgruppeintervju av lærere i CIESL.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Klasseledelse relatert til læringsstøtte, inkludering og håndtering av utfordrende atferd. CIESL prosjektet brukt som bakgrunnsmateriale i foredraget..

      Knutepunkt prosjektet Sørlandet. 5 kommuner. Lærere og rektorer.;

      2015-09-02.

    • Westergård, Elsa; Roland, Pål

      (2015)

      Ulike perspektiver på implementering. I: Implementering : å omsette teorier, aktiviteter og strukturer i praksis.

      Universitetsforlaget.

      ISBN 978-82-15-02472-1.

      s.14-18.

    • Roland, Pål

      (2015)

      En oversikt over implementering: en implementeringsposter..

    • Roland, Pål

      (2015)

      Implementering med fokus på klasseledelse. Skien kommune - ledere. CIESL brukt som bakgrunns teori og eksemplifisering..

      Seminar ledere i alle skolene i Skien/ skoleeier/ PPT;

      2015-09-25.

    • Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål

      (2015)

      CIESL-prosjektet - forskingsdesign og nokre førebels resultat.

      Workshop ;

      2015-11-27.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Stavanger kommune.Hvordan bygger vi inkluderende læringsmiljø i skolen? Kapasitetsbygging og inkludering.CIESL prosjektet som eksemplifisering..

      Ledere i Stavangerskolen.;

      2015-01-22.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Tidlig innsats og autoritativ voksenrolle i barnehagen..

      Drammen kommune;

      2015-01-12.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Asker. Hvordan forstår vi og arbeider med utfordrende atferd i barnehagen?.

      Asker. Ledere og ansatte i barnehager.;

      2015-01-30.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Voss. Implementering og kapasitetsbygging i organisasjoner. For ledere i Voss kommune..

      Seminar.;

      2015-02-06.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Hobøl. Hvordan forebygge og redusere mobbing i skolen?.

      Kurs for ansatte i skolen. Læringsmiljøprosjektet;

      2015-02-12.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Lyngdal. Tidlig innsats, utfordrende atferds og autoritativ voksenrolle..

      Lyngdal. Seminar. Ansatte i barnehagen;

      2015-02-19.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Oslo. Innovasjonsprosesser i pedagogiske organisasjoner..

      Konferanse Utdanningsforbundet. Ledere i pedagogiske organisasjner;

      2015-03-16.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Kommunikasjons prosesser med bakgrunn i Mead og Bateson sine teorier..

      Forelesning på master i spesialpedagogikk;

      2015-03-26.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Hvordan arbeider vi for å skape god klasse/ gruppe ledelse? CIESL som eksempel på teoribase på dette temaet. .

      Gjesdal kommune. Alle ansatte i skolen.;

      2015-04-21.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Spesialundervisning. Utagerende atferds og inkludering.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Tidlig intervensjon når det gjelder barn med utagerende atferd i skolen. Tiltakene må starte allerede i 1 klasse..

    • Roland, Pål

      (2015)

      Hvordan kan vi forstå krevende atferd i barnehagen og sette inn gode tiltak?.

      KOnferanse Os. Ledere og PPT ansatte;

      2015-11-09.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Trondheim.Hvordan forebygge mobbing i skole og barnehage?.

      Nasjonal konferanse om mobbing;

      2015-11-23 - 2015-11-24.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Kapasitetsbygging i pedagogiske organisasjoner..

      UDIR konferanse Bergen;

      2015-12-01.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Alvorlige atferdsproblemer i skolen. Hvordan håndterer vi det?.

      Skolemøtet for Rogaland;

      2015-11-13.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Oslo. Hvordan kan vi skape god implementeringskvalitet i endringsprosesser?.

      KOnferanse for ledere i pedagogisk sektor i Oslo og Akershus;

      2015-10-08.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Aggresjonsteori. Social information Processing model. Implementeringsteori. CIESL som eksempel..

      Konferanse for PPT ansatte;

      2015-10-25.

    • Roland, Pål

      (2015)

      Med fokus på relasjonsarbeid i barnehagen. Positivt klima og perspektivtaking..

      KOnferanse for ledere og ansatte i barnehagen;

      2015-11-20 - .

    • Roland, Pål

      (2014)

      Implementering og innovasjon i barnehagen. Oslo.

      Konferanse for Utdanningsdirektoratet.;

      2014-11-25 - 2015-11-25.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsarbeid i skolen.

      Skolelederkonferansen i Stavanger;

      2014-11-27.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Innovasjon, implementering og ledelse av endringsprosesser.

      Ledere i skole og barnehage i Randaberg;

      2014-11-18.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Tidlig insats og håndtering av utfordrende atferd.

      Ansatte i barnehager i Bærum Kommune;

      2014-10-29.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Utfordrende atferd - hvordan forstå og håndtere det i tidlig alder.

      FOS - Kvinnherad. Fagkonferanse;

      2014-10-24.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Kompetanseløft i barnehagen - hvordan få det til? Bodø.

      PPT konferanse;

      2014-10-15 - 2015-10-15.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsprosesser i pedagogiske kontekster. Vennesla.

      Fagmesse for ledere. Knutepunktprosjektet - sør.;

      2014-09-25.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Forståelse og håndtering av utfordrende atferd.

      Konferanse for ansatte i skoler. Asker;

      2014-08-13.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsprosesser i barnehage og skole. Porsgrunn.

      Konferanse om ledelse for ledere i barnehager og skoler, Telemark;

      2014-01-17.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sola /Stavanger.

      Skolelederforbundet;

      2014-03-06 - 2014-03-07.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Håndtering av utfordrende atferd i barnehagen.

      Ansatte i barnehager i Asker;

      2014-02-03.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsarbeid.

      Konferanse for ledere i barnehager.Oslo;

      2014-04-01.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Forståelse og håndtering av utfordrende atferd relatert til tidlig innsats.

      Kurs for barnehageansatte. Skien kommune.;

      2014-04-22.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsarbeid i barnehagen.Kapasitetsbygging. Tønsberg.

      Barnehageledere i Vestforld. Tønsberg. Barnehageforum-;

      2014-04-25 - .

    • Roland, Pål

      (2014)

      Kapsitetsbygging i barnehager. Drammen. Sundvollen.

      Ledere i barnehager. Drammen.;

      2014-03-19.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Krevende atferd i skolen. Haugesund.

      Ansatte i skoler/ spesialpedagoger.Haugesund.;

      2014-06-06.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Inkludering i barnehagen. Songedalen (Kristiansand).

      Ansatte i barnehager i Songedalen;

      2014-11-21.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Tidlig innsats i skole og barnehage.

      Ledere og politikere i Strand kommune: Strand.;

      2014-09-17.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Hvordan forebygge mobbing i skolen? Moss.

      Ledere i skolesektoren. Fylkesmannen i Akershus.;

      2014-04-08.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Forebygging av mobbing med fokus på systemperspektivet. Stavanger.

      Ledere, stab oppvekst og politikere.;

      2014-12-03.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse og kapasitetsbygging i skolen.Sandnes Kort oversikt over CIESL..

      Ledere i skolen. Stab skole. Fagforeninger.;

      2014-12-04.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Implementeringsprosesser og kapasitetsbygging. Molde. PPT ansatte.

      PPT ansatte i Møre regionen;

      2014-10-06 - 2014-10-07.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Utfordrende atferd i barnehage og skole. Bamble kommune.

      Ansatte i barnehager og skoler. Oppvekst.;

      2014-08-11.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Være sammen - et kompetanseløft for barnehagen. Farsund.

      For ansatte i barnehager i Farsund kommune;

      2014-01-21.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Kompetanseløft i barnehagen. Haugesund. Haugalandsløftet.

      Være sammen veiledere. Haugalandsløftet;

      2014-01-15.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av innovasjoner i barnehagen. Stavanger.

      Ledere i barnehager i stavanger. Stab barnehage Stavanger kommune.;

      2014-12-01.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Ledelse av endringsprosesser og kapasitetsbygging i barnehagen. Kristiansand. Universitetet i Agder.

      Masterstudenter i spesialpedagogikk;

      2014-08-28.

    • Roland, Pål

      (2014)

      Kommunikasjonsteori og autoritativ voksenrolle.Arendal. Være sammen. Første kurs med studiepoeng.

      Studiepoenggivende veilederutdanning Være sammen prosjektet.;

      2014-08-26.

    • Midthassel, Unni Vere; Roland, Erling Georg; Vaaland, Grete Sørensen; Roland, Pål; Flack, Tove; Idsøe, Thormod

      (2013)

      Mobbebegrepet er viktig.

      Stavanger Aftenblad.

      ISSN 0804-8991.

    • Roland, Pål; Størksen, Ingunn

      (2013)

      Tidlig innsats ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning.

      Atferdssenterets konferanse: Tidlig innsats - utsatte barn har dårlig tid!;

      2013-10-19 - 2013-10-20.

    • Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning

      (2013)

      Presentasjon av barnehageprosjekter ved Læringsmiljøsenteret.

      Barnehageseminar;

      2013-06-03.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Tidlig innsats: Hvordan oppnå det i barnehager?.

      Tidlig innsats konferanse - Stavanger kommune;

      2013-01-02.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Örganisasjonsutvikling og implementering i skole og barnehage.

      Kristiansand kommune. Dagsseminar for barnhage og skoleledere;

      2013-01-11.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Hådtering av utfordrende atferd med fokus på stress teori.

      Årlig konferanse for Sunnhordaland;

      2013-02-01.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Utfordrende atferd i skolen - hvordan møte det som pedagog?.

      Utdanningsforbundet i Rogaland;

      2013-02-06 - .

    • Roland, Pål

      (2013)

      Organisasjonsutvikling og ledelse av endringer.

      Nasjonal konferanse for kulturskolen.;

      2013-04-04.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Organisasjonsutvikling i barnehage og skole.

      Ledersamling i utviklingsprosjektet Haugalandsløftet (alle kommunene i Haigaland);

      2013-04-18 - .

    • Roland, Pål

      (2013)

      Hva er aggresjonsteori, og hvordan kan vi anvende denne kunnskapen?.

      Årlig konferanse for PPT ansatte midt - Norge;

      2013-04-24.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Implementering og spredning av kompetanseprosjektet i barnehager: Være sammen.

      Konferanse tidlig innsats. Fylkesmannen i Vest Agder;

      2013-06-11.

    • Roland, Pål

      (2013)

      To foredrag: 1. Tidlig innsats og utfordrende atferd. 2.Kommunikasjonsteori inspirert av Bateson.

      Årlige skolemøtet i Rogaland;

      2013-11-15.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Tidlig innsats med fokus på utfordrende atferd.

      Lerkendalseminaret;

      2013-11-22 - .

    • Roland, Pål

      (2013)

      Endringsledelse og organisasjonsutvikling i PPT.

      Ledelse for ledere i PPT Møre og Romsdal;

      2013-12-03.

    • Roland, Pål

      (2013)

      Håndtering av utfordrende atferd.

      Nordisk LP konferanse Tønsberg;

      2013-05-26 - 2013-05-27.

    • Flack, Tove; Størksen, Ingunn; Roland, Pål; Plischewski, Henning

      (2013)

      Læringsmiljøsenteret: Læringsmiljø og tidlig innsats i barnehagen.

      Barn av vår tid- om barns læring;

      2013-09-09.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Tidlig innsats.

      SAF - Konferanse Dignity - verdighet.;

      2012-10-25.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Håndtering av utfordrende atferd i tidlig alder.

      Konferanse Stord. Utdanningskonferansen.;

      2012-02-03.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Tidlig innsats - hva betyr det for barnehagen?.

      Felles fagdag for alle barnehager i Tysvær kommune;

      2012-02-01.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Tidlig innsats i barnehagealder: om utfordrende atferd.

      Utdanningskonferansen;

      2012-03-29.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Stressteori - hvordan forstå stress? SIP modellen - K. Dodge sin modell - presentasjon.

      Berlin.Studietur og kompetansebygging.;

      2012-04-19 - 2012-04-20.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Innovasjon og implementering i barnehager og skoler.

      Kompetansebygging for ledere i skoler og barnehager i Vest Agder;

      2012-05-03.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Implementering og organisasjonslæring for skoleledere.

      Samling for skoleledere i Lister regionen;

      2012-09-28.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Relasjonsbygging og grensesetting: autoritative voksne.

      BUFETAT, Region Fonna. Kompetansebygging fosterforeldre.;

      2012-10-06 - 2012-10-07.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Aggresjonsteori og autoritativ voksenrolle - individ og systemperspektivet.

      Grunnskolenettverket i Akershus;

      2012-10-17 - 2012-10-18.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Implementering og ledelse av endringsarbeid i skole og barnehage.

      Konferanse for ledere i skole og barnehage.;

      2012-12-07.

    • Roland, Pål

      (2012)

      Atferdsproblemer i barnehage og skole. Tidlig intervensjon.Vennesla.

      Fagsamling for barnehageansatte og lærere. ;

      2012-10-19.

    • Lindblom, Frode; Lindblom, Frode; Roland, Pål

      (2012)

      Lærte 550 om grensesetting.

    • Byrkejdal - Sørby, Liv Jorunn; Roland, Pål

      (2012)

      Individuell og kollektiv håndtering av aggresjonsproblematikk i skolen.

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Volum 7.

      s.18-23.

    • Roland, Pål

      (2011)

      Tidlig intervensjon: Begynn tidlig i barnehagen. Hel side i haugesund Avis.

    • Roland, Pål

      (2011)

      Tidlig intervensjon og implementering.

      Konferanse;

      2011-08-30.

    • Roland, Pål

      (2011)

      Mobbing og systematisk arbeid.

      UDIR- Konferanse "Bedre læringsmiljø";

      2011-02-02 - 2011-02-03.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbeprogram.

      UDIR nasjonal konferanse: Bedre læringsmiljø.;

      2010-11-17 - 2010-11-18.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Nasjonal konferanse: Implementering av antimobbearbeid.

      UDIR: Bedre læringsmiljø;

      2010-05-25 - 2010-05-26.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Stavanger Aftenblad: Tidlig intervensjon i skolen.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Krevende atferd i tidlig alder. Konferanse Haugesund.

      Barnehagekonferanse;

      2010-03-04.

    • Roland, Pål

      (2010)

      KS - konferanse Sandnes. Tidlig innsats.

      KS - konferanse. Sandnes. Hotell Residence.;

      2010-01-27.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Konferanse: Være sammen. Lyngdal. Krevende atferd i tidlig alder.

      "Være sammen";

      2010-11-27.

    • Roland, Pål

      (2010)

      ICSEI konferanse, Kualalumpur. "Improving the capacity for authoritative teaching.".

      ICSEI;

      2010-02-01 - 2010-02-09.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Stavanger Aftenblad:Hvordan få til tidlig innsats relatert til barn med alvorlige atferdsproblemer?.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Strand kommune ,politikere og ledere: Hvordan få til tidlig intervensjon?.

      Tidlig innsats. Strand kommune.;

      2010-09-29.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Konferanse Sandefjord: Hva er reaktiv og proaktiv aggresjon?Forståelse og håndtering.

      Konferanse for fosterforeldre;

      2010-09-11.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Forebygging og håndtering av aggresjon.

      SFO konferanse;

      2010-12-01.

    • Roland, Pål

      (2010)

      Kristiansand: Hvordan forebygge og håndtere utfordrende atferd i tidlig alder? Implementering.

      Være sammen;

      2010-08-25.

    • Roland, Pål; Fandrem, Hildegunn; Løge, Inger Kristine

      (2009)

      Psykososiale vansker hos barn - hva forteller casebeskrivelsene i prosjektet "De utfordrende barna".

      Spesialpedagogikk.

      ISSN 0332-8457.

      Volum 9.

      s.4-15.

    • Roland, Pål

      (2009)

      UiS. Åpen fagdag: Hvordan bygge gode team i skolen?.

      Åpen fagdag;

      2009-11-25.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Skolemøtet i Rogaland: De utfordrende barna.

      Skolemøtet for Rogaland;

      2009-11-13.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Nasjonal konferanse SFO, Oslo: Håndtering av utfordrende atferd.

      Nasjonal konferanse for SFO;

      2009-11-12.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Connect Oslo: Problematferd i skolen.

      ConnectOslo;

      2009-11-04.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Universitetet i Tromsø. Tidlig innsats: De utfordrende barna.

      utenTitteltekst;

      2009-01-26 - 2009-01-27.

    • Roland, Pål

      (2009)

      De utfordrende barna Haugesund: Håndtering av atferdsproblemer i tidlig alder.

      De Utfordrende barna;

      2009-02-02.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Bærum: Implementering av intervensjonsprogram.

      Endringsledelse i Bærum kommune;

      2009-04-23.

    • Roland, Pål

      (2009)

      De Utfordrende Barna, Bryne: Stressteori-hvordan mestre stress?.

      De utfordrende barna - erfaringsutveksling;

      2009-06-05.

    • Roland, Pål

      (2009)

      Seminar Kunnskapsdepartementet :Tidlig innsats: De utfordrende barna.

      Utdanningskonferanse - Utdanningsdepartementet;

      2009-11-04.

    • Veland, Jarmund; Roland, Pål

      (2009)

      Forebygging av sosiale og emosjonelle problem i skolen.

      utenTitteltekst;

      2009-02-06.

    • Roland, Pål

      (2008)

      De utfordernde barna. Departementets nasjonale konferanse Stavanger.

      Samarbeid og samanheng mellom barnehage og skole . Kunnskapsdepartementet og Fylkesmannen i Rog;

      2008-11-27 - 2008-11-28.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Problematferd i skolen. Connect Oslo.

      ConnectOslo;

      2008-11-07.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Reaktiv og proaktiv aggresjon i skolen. Forståelse og tiltak. Åpen fagdag UiS.

      Åpen fagdag, Universitetet i Stavanger;

      2008-11-26.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Problematferd i skolen. Respektprogrammet i Trondheim.

      RESPEKT - programmet;

      2008-11-03.

    • Roland, Pål

      (2008)

      De utfordrende barna. Klepp.

      De utfordrende barna;

      2008-11-20.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Problematferd i skolen. respektprogrammet i Sandnes.

      Respektprogrammet i Sandnes;

      2008-12-05.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Tverrfaglige utfordringer knyttet til tidlig intervensjon i forhold til krevende atferd. Utstein Kloster.

      Utstein Kloster konferansen;

      2008-12-10.

    • Roland, Pål

      (2008)

      De utfordrende barna. Høgskolen i Nesna.

      utenTitteltekst;

      2008-01-28 - 2008-01-29.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Problematferd i skolen. Hvordan kan lærere håndtere aggressiv atferd? Artikkel til Connect Oslo.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Kommunikasjonsprosesser i team. Sola.

      De utfordrende barna;

      2008-01-18.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Hvordan få til tidlig intervensjon? Sola kommune.

      De utfordrende barna;

      2008-12-02.

    • Roland, Pål

      (2008)

      Innovasjon og implementering. Bergen Bufetat.

      Bufetat Vestlandet.;

      2008-05-28 - 2008-05-29.

    • Roland, Pål

      (2008)

      problematferd i skolen. Respekt Rana.

      Respektprogrammet i Rana;

      2008-12-01.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Respektprogrammet Trondheim Atferdsproblemer i skolen.

      Respektprogrammet i Trondheim;

      2007-11-30.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Uro i skolen - Stavanger Aftenblad.

    • Roland, Pål

      (2007)

      De utfordrende barna. Utdanningskonferansen Haugesund.

      Utdanningskonferansen 2007;

      2007-11-06 - 2007-11-07.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Respektprogrammet Stavanger Atferdsproblemer i skolen.

      Respektprogrammet;

      2007-11-16.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Mestring av alvorlige atferdsproblem. Åpen fagdag, UiS.

      Åpen fagdag;

      2007-11-28.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Respektprogrammet. Sandnes Problematferd i skolen.

      Respektprogrammet i Sandnes;

      2007-11-26.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Problematferd i skolen. Kurs Odda kommune.

      utenTitteltekst;

      2007-11-22.

    • Roland, Pål

      (2007)

      Mestring av problematferd.Ålborg.

      utenTitteltekst;

      2007-09-13 - 2007-09-14.

    • Roland, Pål

      (2007)

      De utfordrende barna :kommunikasjon. Sandnes.

      De utfordrende barna;

      2007-02-16.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Åpen fagdag 2006: Atferdsproblemer og spenningssøkning.

      Åpen fagdag, UiS;

      2006-11-29.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Framlegg Zeronettverket: Mobbing sett fra mobberens perspektiv.

      Zeronettverk for ressurspersoner tilknyttet Zeroprogrammet;

      2006-11-07 - 2006-11-08.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Implementering i Zero.

      Zero - Odda;

      2006-01-15.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Zeroprogrammet: Implementering og videreføring.

      Zero Odda;

      2006-09-15.

    • Roland, Pål

      (2006)

      RESPEKT - programmet: Problematferd.

      Respektprogrammet;

      2006-09-26.

    • Roland, Pål

      (2006)

      RESPEKT - programmet: Problematferd og mobbing.

      RESPEKTprogrammet Stavanger /Sandnes;

      2006-09-12.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Connect - Oslo: Problematferd.

      Connect Oslo;

      2006-04-19.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Skolemøte i Stryn: mestring av problematferd.

      Skolemøtet i Stryn;

      2006-08-14 - 2006-08-15.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Plandag i Moi: Mestring av problematferd.

      Plandag, Lund kommune;

      2006-08-14.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Lærerne skal bli bedre.

    • Roland, Pål

      (2006)

      Bergenskonferansen 2006: Vold kan bekjempes. Voksenrollen relatert til utfordrende atferd. Justis og politidepartementet.

      Bergenskonferansen 2006;

      2006-05-23 - 2006-05-24.

    • Roland, Pål

      (2006)

      "Dei utfordrande borna" prosjektet: Mestring av krevende atferd.

      De utfordrande borna;

      2006-03-30.

    • Roland, Pål

      (2005)

      Sosialpedagogisk veiledning og teamarbeid i videregående skole.

      Fagmøte for alle ansatte ved St Olav videregående skole.ca 80 deltakere.;

      2005-03-01.

    • Harbin, Elisabeth; Roland, Pål

      (2005)

      "Ronny kalte eg et grisetryne" En kvalitativ studie av mobbere i ungdomsskolen.

      Åpen fagdag ved Universitetet i Stavanger;

      2005-11-23.

    • Roland, Pål; Harbin, Elisabeth

      (2005)

      Mobberens selvforståelse.

      Åpen fagdag;

      2005-11-23.

    • Roland, Pål

      (2002)

      Atferdsproblemer i skolen.

      Fagforum tilrettelagt undervisning. Videregående skole. Rogaland fylke;

      2002-11-22.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Roland, Pål; Gilje Strand, Maria

      (2023)

      Autoritativ rolle for nyutdannet lærer..

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway