Ragnhild Lenes

Associate Professor

Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Faculty of Arts and Education
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
HG Q-359
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
  • Bøker og kapitler
    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2024)

      Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO.

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-83376-3.

    • Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Campbell, Janine Anne; Løkken, Ingrid Midteide

      (2023)

      Sosial og emosjonell utvikling og livsmestring - Ressursbok for barnehagen [tilgjengelig for barnehagene i forskningsprosjektet SELMA].

      Cappelen Damm Akademisk.

      ISBN 978-82-02-79684-6.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2020)

      Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg.

      ISBN 9788723541338.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2019)

      Lekbaserat Lärande.

      ISBN 9789178230594.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2018)

      Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 978-82-492-1963-6.

    • Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari

      (2016)

      Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.

      Aschehoug & Co.

      ISBN 9788249218523.

  • Formidling
    • Lenes, Ragnhild

      (2023)

      Kompetanseløftet i Eigersund.

      Fagsamling for PPT ansatte;

      2023-01-05.

    • Lenes, Ragnhild

      (2023)

      Fremme gode skole- og barnehagemiljø og forebygge krenkelser og utenforskap. Pedagogisk analyse og voksenrollen.

      Fagsamling i Læringsmiljøprosjektet, pulje 6, fase 2;

      2023-01-27.

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2023)

      From Kindergarten to Secondary School: differential relations between Executive Function and Academic skills.

      EARLI Conference 2023;

      2023-08-22 - 2023-08-26.

    • Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug

      (2023)

      Effekter av familiebakgrunn på sosial og kognitiv utvikling i barnehage og 1. trinn, og på lesing og matematikk fra barnehage fram til 8. klasse.

      Forskningsseminaret Brown Bag;

      2023-11-08.

    • ten Braak, Dieuwer; Gilje Strand, Maria; Lenes, Ragnhild

      (2023)

      Hvorfor trenger barn selvregulering?.

    • Gilje Strand, Maria; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2023)

      God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får.

    • Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer

      (2023)

      The role of student-teacher relationships for girls- and boys` self-regulation, classroom adjustment and academic achievement in elementary school. Direct and indirect pathways..

      EARLI Conference 2023 - paper presentation;

      2023-08-21 - 2023-08-26.

    • Lenes, Ragnhild

      (2023)

      Selvregulering i barnehagen.

      FILIORUMs ressursbank.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2022)

      I-poster: The Playful Learning Curriculum for 5-year-olds: a Randomised Controlled Trial (doi: 10.3102/IP.22.1881843) .

      AERA 2022;

      2022-04-21 - 2022-04-26.

    • Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Paper presentation: The Playful Learning Curriculum for 5-Year-Olds: A Randomized Controlled Trial.

      AERA 2022;

      2022-04-21 - 2022-04-26.

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2022)

      Differential relations between executive function and academic achievement across development: a longitudinal study from kindergarten to secondary school.

      EARLI SIG15 pre-conference symposium;

      2022-09-21 - .

    • Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Informasjonsmøte om SELMA i Sandnes kommune.

      Samling for pedagogiske ledere og styrere;

      2022-11-04.

    • Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Pedagogisk analyse: Trygt og godt barnehagemiljø for barn med/i utfordringer.

      Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte ;

      2022-01-25 - .

    • Lenes, Ragnhild; Kaasa, Loyd; Lahmeyer, Helga Vössing

      (2022)

      Pedagogisk analyse i Eigersund kommune.

      Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte;

      2022-03-10.

    • Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Pedagogisk analyse - observasjon.

      Rekomp samling i Eigersund for alle barnehageansatte;

      2022-09-14.

    • Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Læringsmiljøprosjektet. Fase 4 - Videreføring.

      Fagsamling for barnehager i Læringsmiljøprosjektet;

      2022-04-25.

    • Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Læringsmiljøprosjektet i Trondheim - Fase 1. Et trygt og godt læringsmiljø.

      Fagsamling for barnehageansatte i Læringsmiljøprosjektet;

      2022-08-30.

    • Lenes, Ragnhild

      (2022)

      Kompetanseløftet i Eigersund kommune.

      Informasjon til styrere og rektorer;

      2022-11-25.

    • Lenes, Ragnhild; Midttveit, Ina

      (2021)

      Har barns ferdigheter i barnehagen noe å si for lesing og regning i femte klasse?.

    • Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan; Gonzales, Christopher

      (2021)

      Children`s self-regulation in Norway and the United States: The role of mother`s education and child gender on self-regulation across cultural contexts.

      SRCD konferanse 2021. ;

      2021-04-08.

    • Lenes, Ragnhild

      (2021)

      Sosial kompetanse - å lykkes i å omgås andre.

      Fagsamling i SELMA prosjektet;

      2021-09-01 - 2021-09-03.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2019)

      Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.

      CESifo Working Papers.

      ISSN 1617-9595.

      Hefte 7775.

      s.1-41.

    • ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn

      (2019)

      How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.

      18th Biennial EARLI Conference;

      2019-08-12 - 2019-08-16.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      CES Ifo Are Conference - Economics of Education;

      2018-08-30 - 2018-08-31.

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.

      Stavanger-Bergen Workshop on Child Development;

      2018-06-04 - 2018-06-05.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      Seminar at VATT Institute for Economic Research;

      2018-05-24 - .

    • Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Kalil, Ariel; McClelland, Megan

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.

      Kvantitativt Forum;

      2018-03-21.

    • Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd

      (2018)

      Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .

      Seminar på SOFI;

      2018-02-01 - .

    • Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2017)

      The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.

      SRCD - conference 2017, paper presentation;

      2017-04-06 - 2017-04-08.

    • Lenes, Ragnhild

      (2017)

      Lekbasert læring - språk.

      Undervisning i Lekbasert Læring prosjektet;

      2017-03-31.

    • Lenes, Ragnhild

      (2016)

      Influence of gender and mother`s education on vocabulary, phonological awareness and math among Norwegian children across kindergarten and first grade.

      EARLI SIG5 Porto 2016;

      2016-06-29 - 2016-07-01.

    • Lenes, Ragnhild

      (2016)

      Språkstimulering i førskolealder. Skriftspråkutvikling.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2016-01-18 - 2016-01-21.

    • Lenes, Ragnhild

      (2016)

      Språkstimulering i førskolealder. Dialogisk lesing i praksis.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2016-03-07 - 2016-03-10.

    • Lenes, Ragnhild

      (2016)

      Språkutvikling i førskolealder. Dialogisk lesing i barnehagen.

      Undervisning av medarbeidere i Agderprosjektet;

      2016-04-18 - 2016-04-19.

    • Lenes, Ragnhild

      (2015)

      Språkutvikling i førskolealder.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2015-09-21 - 2015-09-24.

    • Lenes, Ragnhild

      (2015)

      Språkstimulering i førskolealder. Dialogisk lesing.

      Videreutdanning i førskolepedagogikk;

      2015-11-02 - 2015-11-05.

    • Lenes, Ragnhild; Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn

      (2015)

      Playful learning på norsk.

      Første steg.

      ISSN 1504-1891.

      Hefte 4.

      s.43-47.

  • Kunstnerisk produksjon
  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway