Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.
Video-opptak av webinaret “Making teaching attractive”
Opptaket av Kunnskapssenter for utdannings (KSU) webinar om lærerrekruttering er nå tilgjengelig.
Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet
Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.
Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene
I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...
Senere start av skoledagen = bedre helse og læring?
Lærer elever mer av å få sove litt lenger om morgenen? Studien som dette forskningsnotatet gjengir...
Podkaster fra GrunnDig-prosjektet
Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...
Forskyving av skoledagen i videregående skole
Søvnunderskudd kan påvirke tenåringers skoleprestasjoner og helse, og ungdomsskoler og videregående...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen
Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...
Bruk av nettbrett i barneskolen
Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...
Oversikt: Forskning og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT)
KSU har samarbeidet med Forskningsrådet om å lage en oversikt over forskningspublikasjonene som er...
Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet
Hvilke former for lærervurdering kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet?
Mellomledere i skolen: arbeidsoppgaver og opplæringsbehov
Hva kjennetegner mellomlederes arbeidssituasjon, og hva er deres kunnskapsbehov?
Lærerfellesskap: En viktig arena for profesjonell utvikling i lærerkollegiet
Hvordan kan man legge til rette for reell profesjonell utvikling blant lærere på en god og effektiv...
Intervensjoner for å redusere utbrenthet blant lærere
Utbrenthet blant lærere er et problem for skolene og elevene, og ikke minst for den utbrente læreren...