9 resources
Webinar

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»

Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Mann sett bakfra, digitalisert bilde
Kunnskapsoversikt

Sluttrapport og vedlegg til GrunnDig-prosjektet

Et bredt og dyptgående kunnskapsgrunnlag om digitalisering i skolen.

Illustrasjonsbilde: Hvit tekst: Oppsummert kunnskap og logo for Kunnskapssenter for utdanning foran en bokhylle.
Podkast

Oppsummert kunnskap: Digitalisering og yrkesfagene

I denne episoden av podkasten Oppsummert kunnskap får du vite mer om både forskning på og bruk av...

Hånd skriver på pc
Podkast

Podkaster fra GrunnDig-prosjektet

Her finner du podkastene som er produsert i GrunnDig-prosjektet - Digitalisering i grunnopplæring...

Hånd skriver på pc
Forskningsnotat

Utvikling av algoritmisk tenking gjennom programmering med Scratch i grunnskolen

Det finst fleire digitale ressursar og verktøy som lærarar bruker for å støtte opp om elevers læring...

Tre små barn leser sammen i en bildebok
Forskningsnotat

Tospråklegheit og kognitive evner

Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...

To barn ser på nettbrett
Forskningsnotat

Bruk av nettbrett i barneskolen

Digital teknologi har blitt ein del av norske klasserom, og mange barneskolar har tatt i bruk...

En stabel med bøker og en skriveblokk med penn.
Forskningsnotat

Effekten av lesing på skriveferdigheter

Det å være rundt andre som leser har en tydelig positiv virkning på barn og unges skriveferdigheter.

En hånd mot hvit bakgrunn. Pekefinger og tommel møtes og danner en sirkel.
Forskningsnotat

Gestikulering og forståelse i muntlige, verbale kommunikasjonssituasjoner

Muntlig, verbal kommunikasjon er vanlig i opplæringssituasjoner, og gestikulasjon er gjerne en del...