Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Sjølvleiingstiltak for elevar med åtferdsproblem
Omkring ein av fem elevar i grunnopplæringa har det ein kallar problematisk åtferd. Slik åtferd kan...
Kartlegging av nordisk forskning på inkludering av elever med særskilte behov
Elevers rett til å bli inkludert i den ordinære undervisningen uavhengig av funksjonsnivå er...
Forskning på elever med særskilte behov i Norden - en systematisk kartlegging
Forskere fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger...
Samspel mellom barnehagelærarar og fleirspråklege barn
Bruk av ikkje-verbal kommunikasjon og morsmål i barnehagen hjelper fleirspråklege barn i læringa...
Tospråklegheit og kognitive evner
Det er ei vanleg oppfatning at tospråklege barn har kognitive fordeler som einspråklege ikkje har...
Studentfrafall og studentengasjement
Hvordan jobber høgskoler og universiteter for å forhindre at studenter ikke faller fra, og hva kan...
De yngste barna i skolen
Hva kjennetegner arbeidsmåter og læringsmiljø som fremmer læring for de yngste barna i skolen?
Kunnskapsbasert språkarbeid i barnehager med flerspråklige barn
Gjennomgående viser forskningen at det er viktig at barn i størst mulig grad og gjennom hele dagen...
Effekten av språkstimulering i barnehage og skole på generelle språk- og lesedugleikar
Ei godt utvikla språk er naudsynt for å kunne følgja med i skolen, og kunnskap om språkstimulering...