Empirisk barnehageforskning for de skandinaviske landene i 2021 - forskningskartlegging og vurdering
Kartleggingen for 2021 viser blant annet at antall publikasjoner om skandinavisk barnehageforskning...
Utviklingssamtaler i skolen - foreldres, læreres og elevers roller
En systematisk kunnskapsoversikt og metasyntese fra Kunnskapssenter for utdanning.
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Kvalitet som tema i norsk barnehageforskning i årene 2010-2021
Systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har...
Erfaringsbasert læring i lærerutdanningen
For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær...
Kunstbasert undervisning i lærarutdanninga
Lærarstudentar som fekk kunstbasert undervisning løpet av utdanninga, blei tryggare på å ta i bruk...
Kritisk tenkning i lærerutdanningene
For å lykkes med å øve lærerstudenter i kritisk tenkning, må læreinstitusjonene fokusere på...
Lærarstudentar si profesjonelle utvikling gjennom praksis
Kva må til for at lærarstudentar skal utvikle seg profesjonelt gjennom praksisopplæringa? Denne...
Å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole – et kunnskapsgrunnlag
Denne systematiske kunnskapsoppsoversikten har som mål å undersøke årsaker til manglende...
Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring
Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I...
Nyutdanna lærarar og klasseromsleiing
Mange nyutdanna lærarar strever med klasseromsleiinga. Dette forskingsnotatet presenterer ein studie...
Lærerutdanning for en mer inkluderende skole
Hvilken kompetanse trenger fremtidens lærere for å kunne ivareta behovene til elever med...
Partnerskap i lærerutdanningen
Samfunnet er i vedvarende utvikling og elevers og foreldres forventninger til skolen forandrer seg...
Lærerutdanning som profesjonsutdanning
For å bidra med kunnskapsgrunnlag til utviklingen av en femårig profesjonsutdanning for lærere har...
Praksisopplæring i lærerutdanninger i Norge
Formålet med denne rapporten er å presentere og å vurdere forskningsbasert kunnskap om...
Former for lærervurdering som kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet
Hvilke former for lærervurdering kan ha positiv innvirkning på skolens kvalitet?
Mellomledere i skolen: arbeidsoppgaver og opplæringsbehov
Hva kjennetegner mellomlederes arbeidssituasjon, og hva er deres kunnskapsbehov?
Hvordan fysisk aktivitet i skolen kan fremme elevers helse, læringsmiljø og læringsutbytte
Hvilke former for fysisk aktivitet har positiv effekt på ungdomsskoleelevers læringsutbytte, fysiske...
Sjølvbestemmingsteorien nytta i kroppsøvingsfaget
I denne artikkelen har forskarane samla empiri frå ei mengde enkeltstudiar for å undersøka...
Samanhengar mellom kroppsøving, fysisk aktivitet og skoleprestasjonar
Fleire land kuttar i kroppsøvingstilbodet med mål om å auka elevane sine skoleprestasjonar ved å...
Implementering av fysisk aktivitet i skolen
Fysisk aktivitet er viktig for barn i skolealder. Samtidig viser forskning at majoriteten av skoler...
Skolebaserte tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant unge jenter
I tenårene synker det fysiske aktivitetsnivået hos begge kjønn, men mest blant jenter. Den...