15 studiepoeng
Kunnskap om mestring og mestringsstrategier er viktig og nyttig for alle yrkesgrupper som arbeider med barn og unge.
Etter å ha gjennomført kurset skal studentene kunne:
- Beskrive og drøfte atferd og utforme konstruktive tiltak til god mestring
- Redegjøre for læringsteorier knyttet til mestring og anvende disse
- Definere problemstilling, metode og gjennomføre tiltak rettet mot elevgruppen
Beskrivelse av studiet
- Bidra til å øke kunnskapen og forståelsen blant lærere om mestring og mestringsstrategier
- Bidra til å styrke lærerrollen/ og andre yrkesgrupper med barn og unge som målgruppe
- Bidra til å gi et verktøy til å implementere kunnskapen om læring og mestringsopplevelser i skolen
Bakgrunn
Psykiske lidelser er både nasjonalt og globalt en av våre største helseutfordringer. På WHO's liste over de ti viktigste globale helseutfordringer utgjør ulike psykiske lidelser fire av disse: bipolar lidelse, schizofreni, angst/posttraumatiske lidelser og spiseforstyrrelser.
Psykiske vansker gjenspeiler seg også i den øvrige elevpopulasjon, slik at stadig flere er i faresonen eller har et manifestert problem. En ytterligere utfordring er endringene i det flerkulturelle samfunn og at skolen skal favne alle.
Målgrupper
Studiet er beregnet for lærere/kontaktlærere, rådgivere, spesialpedagoger, sosialpedagoger i grunnskole og videregående opplæring, forskole/barnehagelærere samt miljøterapeuter og ansatte i skolehelsetjenesten. Studiet passer og for medarbeidere i kultur og fritidssektoren.
Innhold
Del 1 (60%): Faglig fordypning/forståelse/forebygging/mestring
Del 2 (25%): System/samfunn/antistigma
Del 3 (15%): Kommunikasjon/relasjon/organisering/implementering
Datoer
Fire undervisninshelger fordelt på fredag/lørdag. To helger pr semester.
6-7. september
8-9. november
17-18 januar
20. mars
Eksamen: 4. 8. mai
Eksamen
- 5 dagers hjemmeeksamen
- Bokstavkarakter
Fire moduler
Psykisk helsepedagogikk består av fire moduler. Du velger selv hvor mange du vil ta, og i hvilken rekkefølge.
Med forbehold om nok påmeldte til å starte modulen.