MENY

Brukte karrieredagen strategisk

Lærerstudent Madeleine Norrman var målbevisst på karrieredagen for lærer- og barnehagelærerstudenter. – Jeg er her for å sammenlikne hva de ulike kommunene tilbyr og høre mer om læreryrket generelt, sa hun.

Student ved grunnskolelærerutdanning 5.-10.-trinn ved Universitetet i Stavanger i samtale med rektor ved Sørbø skole, Hans Skjæveland Madeleine Norrman, som studerer grunnskolelærer 5.-10.trinn, hadde mange spørsmål til rektor Hans Skjæveland ved Sørbø skole. Skjæveland stilte på stand for Sandnes kommune.

Madeleine Norrman studerer tredje året på grunnskolelærerutdanningen for 5. -10. trinn.

– Jeg er nok litt tidlig ute siden jeg ikke skal søke jobb før om minst ett år, men det er greit å sjekke litt, mente hun.

Variasjon
Etter en runde fra stand til stand, oppdaget hun at tilbudene varierte fra kommune til kommune.

– ?Utkantkommunene er rausere og har mer å tilby, som for eksempel barnehageplass, forteller hun.

Selv om hun har vært i praksis, la hun vekt på å få med seg karrieredagen.

Mye informasjon
–  Da jeg var i praksis var jeg litt sånn i en boble, opptatt av alt det spennende med det å være i praksis, og tenkte slett ikke på framtidige arbeidsbetingelser, sier hun.

Både små og store kommuner gjorde seg lekre for lærer- og barnehagelærerstudentene under karrieredagen.

Kommunene stilte med informasjon om alt fra konkrete arbeidsbetingelser og frynsegoder til informasjon om selve kommunen.  

Bevisstgjøring
Madeleine Norrman satte også pris på at hun som student fikk mulighet til å stille spørsmål om yrket generelt til de som stod på stand.

– Jeg fikk blant annet bekreftet min mistanke om at det ofte er tilfeldigheter som styrer karrieren og hvor man havner. I så måte kan en karrieredag gjøre at man tar mer bevisste og informerte valg, sier hun.