MENY

Eksperimentalisten

Han har eksperimentert hele livet med egen helse som innsats. Inge Christ (62) brenner for fenomenologi, og for å få flere til å sperre opp øynene for realfag. Nå skal han lede det nyopprettede skolelaboratoriet ved Universitetet i Stavanger.

Bildet viser universitetslektor Inge Christ. Universitetslektor Inge Christ er fersk leder for det nyopprettede skolelaboratoriet ved UiS.

Interessen for naturfag kom i tidlig alder. Som 14-åring fanget han en levende hoggorm og gjømte den i en vaskebalje under senga på barnerommet i Stavanger. Målet var å observere artens levevaner, hva den spiste og hvordan den oppførte seg.

– Far fant ut av det til slutt og fortalte det til resten av familien. Da var det ingen som turte å komme i nærheten av soverommet mitt på en lang, lang stund, forteller Christ og ler.

Forelsket i fenomenologi

Til slutt endte hoggormen opp på disseksjonsbordet til unge herr Christ som dissekerte ormen og øvde seg på prepareringsteknikker. Hodet ble innstøpt i plast til minne om hans første vellykkede eksperiment. Siden har det blitt mange flere, både privat og sammen med studentene på grunnskolelærerutdanningen for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn ved Universitetet i Stavanger (UiS).

– Jeg har så lenge jeg kan huske vært interessert i fenomenologi, altså årsaken til at noe skjer. Jeg tror at naturfag blir mer spennende av å eksperimentere og at man selv få teste ut hvordan og hvorfor det skjer.

Universitetslektoren ønsket også å invitere andre inn i fysikkens spennende verden og laget derfor en fysikk-julekalender. Hver dag i desember kunne alle interesserte følge med på UiS sin fysikk-julekalender gjennom en videoserie på Youtube, som ble publisert på UiS sin nettside, Stavanger Aftenblad og forskning.no.

Her kan du se alle filmene

Fysikk-kjendis

Gjennom eksperimentene fikk leserne demonstrert dagligdagse luft- og vannfenomen. Alle ble forklart ved hjelp av egenskapene til vann og luft. Julekalenderen ble svært populær, og han blir ennå gjenkjent på gaten av tilfeldige personer som fulgte med på kalenderen.

– ​Fysikk er ikke vanskelig, det er bare forklaringen på fysiske fenomen. Jeg tror denne kalenderen klarte å vise dette på en måte som trigget nysgjerrigheten hos både barn og voksne, og jeg har bare fått positive tilbakemeldinger, forteller han.

Når han ikke underviser lærerstudenter i naturfag, har han også undervist elever ved St. Olav videregående skole gjennom faget "Teknologi og design". Dette er et unikt samarbeid mellom UiS og St. Olav videregående innen realfag, der de flinkeste elevene på den såkalte forskerlinjen får ta et kurs i teknologi, verdt 10 studiepoeng. Han har også vært gjesteforeleser på NASA Space Camp Turkey i Izmir for studenter fra blant annet Tyrkia, Kina og Hellas.

Espen Askeladd

Hjemme hos Inge Christ, står døra alltid åpen. Sammen med kona, har han 6 døtre på til sammen 189 år, derav en som fortsatt bor hjemme. Døtrene har selv blitt utsatt for eksperimentene til sin nysgjerrige far. Som under sommerferien på Gotland, da Inge Christ fikk datteren med seg ut i vannet for å fange levende igler.

– Vi stod et stykke ute i vannet da iglene begynte å suge seg fast i beina. Datteren min ble redd og prøvde å klatre opp på meg. Selv om det ikke var noe farlig, har hun nok et litt ambivalent forhold til det minnet den dag i dag, sier han og smiler.

Resultatet ble ferske igler, som ble sendt til døtrenes skole på Sunde til bruk i undervisningen. Både hjem og kontor er fylt opp til randen av lignende minner. Han har en svær samling av fossiler, en trestamme fra Svalbard, mynter og mye annet spennende i samlingen sin.

Jeg er kanskje litt lik Espen Askeladd, for jeg finner ting hele tiden og de er for verdifulle til å kunne kastes. Jeg liker å samle på ting, og samlingen har faktisk lært meg systematikk og det å tenke systematisk. Jeg tror barn og unge har mye å lære av det, sier han.

Femte skolelaboratoriet i Norge

Han brenner for å gjøre fysikk og realfag mer spennende og tilgjengelig for folk flest. Og nå skal den engasjerte og populære foreleseren i gang med en ny og spennende oppgave, som kan bidra til dette. Nylig ble han ansatt som daglig leder for det nyopprettede skolelaboratoriet ved UiS, det femte av sitt slag her til lands.

– Skolelaboratoriet er UiS sitt vindu ut mot skolen. Dette er et tilbud som skal tilgjengeliggjøre kunnskapen ved UiS, og målgruppen er blant annet lærere som underviser i realfag i grunnskole og videregående skole, sier han.

Til å begynne med skal han kartlegge kompetansen ved UiS og behovet i skolen og næringslivet for å finne ut hvilke fag UiS sitt skolelaboratorium skal tilby.

Vil inspirere lærere

Det er ikke en overdrivelse å si at Inge Christ er en travel mann. Selv om han nå er i full gang med arbeidet med skolelaboratoriet, skal han fortsette å undervise ved grunnskolelærerutdanningene. I tillegg skal han gi ut en bok om fenomener i matematikk og fysikk, som skal inneholde en blanding av små fenomener som følges opp av en app, der disse fenomenene blir nærmere forklart.

I denne boka skal han ta opp hverdagsforestillinger i matematikk i håp om å inspirere lærere og lærerstudenter til å ta med elevene ut i naturen når de skal lære dem faget. 

– Det er ikke alle som er klar over det, men det er fullt mulig å se Fibonaccis tallrekke i en furukongle. Dette er et av eksemplene boka skal handle om, og som jeg håper skal få flere til å forstå betydningen av læring. Det er ikke et poeng å pugge uten å forstå hva det du pugger på, er et uttrykk for, forteller Christ, som også skal gi ut en bok om spennende undervisningsmetoder. 


Tekst og foto: Maria Gilje Torheim