MENY

Naturfag i naturen

- Ta i bruk naturen for å engasjere elevene, er Inge Christs budskap til framtidige lærere. Derfor tar han studenter med på skogstur og skyter opp papir- og vannraketter.

Inge Christ ved Universitetet i Stavanger sammen med lærerstudenter i skogen.

Inge Christ, universitetslektor ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk, brenner for å lære ved å gjøre.

Ut av klasserommet for å lære
Han understreker at man ikke bare skal gå på tur for turens del.
- Vi skal ikke bare gå på tur, men det skal være faglig forankret. Her kan vi lære både om matematikk, økologi og fysikk, forklarer han.

Han har mange tips til hvordan man kan bruke en tur i skogen til å lære, for eksempel ved å bruke ting man finner rundt seg. Slik gir han inspirasjon til å gjøre undervisningen mer spennende og lærerik.

Han mener det ikke er nok å kunne faget, hvis man ikke klarer å formidle kunnskapen videre.
- En god pedagog må ha en fot i faget og samtidig kunne lære fra seg, sier Christ.

Derfor tar han studenter med ut i Ullandhaugskogen. Her ser de blant annet etter dyrespor og lærer matematikk ved å måle trær. Samtidig lærer studentene hvordan de skal lære fra seg til barnehagebarn og elever som de møter i framtidig jobb.

Teoriknagg
Christ bruker konkrete eksperimenter som en knagg han henger teorien på. For å demonstrere fysikk og Newtons lover om bevegelse, skyter han opp vann- og papirraketter med lærerstudentene.

- Teori kan være vanskelig å huske, men de fleste husker første gang de skøyt opp en rakett. Slik er det med barn også. Når jeg er ute og tester dette på skoler, vil elevene ofte ikke inn igjen etterpå. De har det gøy samtidig som de lærer, sier han.

Oppskriften på utskytningsrampen har han hentet på NASA sine hjemmesider, og utstyret er så enkelt at alle kan lage det hjemme. Trykkluft fra en sykkelpumpe gjør at vannrakettene går rett til værs.

- Det er veldig få som eksperimenterer hjemme, derfor må vi gjøre det på skolen, sier Christ.