Fire millioner til nettbaserte dirigentstudier

Fakultet for utøvende kunstfag tildeles over fire millioner kroner i EU-midler til å utvikle digitale læringsressurser og nettbaserte dirigentstudier.

Bilde: Morten Wensberg underviser student over nett i UiS sine Digitale dirigentstudier. Morten Wensberg underviser student over nett i UiS sine Digitale dirigentstudier.

– Da vi i 2015 opprettet Digitale dirigentstudier gikk vi fra å være en lokal og regional aktør til å bli nordisk, og nå tar vi steget ut i Europa, sier Morten Wensberg, dekan og grunnlegger av Digitale dirigentstudier ved Fakultet for utøvende kunstfag, UiS.

Fakultetet tildeles over fire millioner kroner fra EU-programmet Erasmus+ for å etablere et strategisk partnerskap. Midlene går til prosjektet ConductIT, som skal utvikle læringsressurser for nettbaserte dirigentstudier og en europeisk versjon de nettbaserte dirigentstudiene ved UiS. 
 
Universitetet i Stavanger skal lede det treårige prosjektet som har tre andre samarbeidsinstitusjoner; Royal Northern College of Music i Manchester, Universidade de Aveiro i Portugal og verdens største nettbaserte universitet; Open University fra Storbritannia. 

– En anerkjennelse

Partnerskapene i støtteordningen til Erasmus+ skal ha som mål å utvikle, overføre og implementere nyskapende praksis som fører til økt kvalitet i utdanning og læring på tvers av landegrensene. 

– Universitetet i Stavanger ligger langt fremme når det gjelder krysningspunktet mellom teknologi og utdanning, og nå har vi fått midler til å utvikle dette på europeisk nivå. Å få tilslag på prosjektsøknad er en anerkjennelse i seg selv, og gir fantastiske muligheter til å utvikle unike nettstudier, forklarer Wensberg.

I tillegg til nettbasert materiale til nettstudier, skal det også etableres fleksible nettbaserte dirigentstudier hos alle institusjonene. ConductIT retter seg mot musikkstudenter og musikere som ønsker å tilegne seg kunnskap og ferdigheter som dirigent, enten om det inngår i en grad, som videreutdanning eller som et enkeltstående kurs. Utøvende musikk har ikke alltid blitt forbundet med nettbasert undervisning og prosjektet vil kunne bli et bevis i seg selv på mulighetene nettbaserte studier gir.  

– Dette prosjektet gir oss muligheten til å utnytte kompetansen på tvers og skape noe ingen av partnerne ville kunne utvikle på egen hånd, sier Wensberg. 

Tekst: Agnete In't Veld Bendiksen