Peter Szilvay vant Spellemannprisen

Peter Szilvay vant Spellemannprisen som dirigent for Oslo-Filharmonien på albumet Konsert for orkester av komponist Ørjan Matre. Szilvay er ansatt ved Fakultet for utøvende kunstfag i Bjergsted.

Spellemannsprisen 2018 Spellemannsprisen i kategorien Samtid gikk til komponist Ørjan Matre, dirigent Peter Szilvay (tredje fra venstre) og Oslo- Filharmonien med albumet Konsert for orkester. Foto: Robin Boee

Lørdag 30. mars var hele Norges musikkbransje samlet på Chateau Neuf i Oslo. Der var også dirigent og UiS-ansatt Peter Szilvay. Szilvay og Oslo-Filharmonien mottok årets Samtids-pris for albumet av Ørjan Matre: Konsert for orkester, med fiolinsolist Peter Herresthal. 

- Det er veldig gøy å motta Spellemannprisen. Det er mye arbeid som ligger bak, og da er det flott med en slik oppmerksomhet, sier Peter Szilvay.

Hør Ørjan Matre: Konsert for orkester på Spotify.

- Samtidsmusikk gjemmes vekk

Det er ikke første gangen Szilvay har vært på scenen under prisutdelingen. I 2009 vant han pris for Oslo-Filharmoniens innspilling av Jon Øivind Ness’ “Low Jive”. Også denne prisen var i kategori Samtid.

- Samtidsmusikk og flere andre kategorier får dessverre veldig lite oppmerksomhet. De gjemmes bort i sendingen på NRK, og får også lite pressedekning. Det syns jeg er kritikkverdig. Spellemannprisen har blitt et kommersielt show for populærmusikk, og det er veldig synd, legger Szilvay til.

Sjangeroverskridene orkesterkonsert

Ørjan Matres Konsert for orkester er en sjangeroverskridende orkesterkonsert. Albumet er inndelt som en konvensjonell konsert i to deler med en pause midt i.

- Det er fantastisk å jobbe med en komponist som Ørjan Matre, som kan mediet så bra. Han skjønner hvordan ting fungerer og det gjør at han får veldig positiv respons fra musikerne. Dette er en fantastisk egenskap for en komponist, forteller Szilvay.

Ørjan Matres Konsert for orkester er et verk som gir deg hele konsertopplevelsen - fra du går ut av t-banen til du skal hjem igjen. Innspillingen har mange lyder som ikke er musikk.  

- Stykket begynner i foajeen, med Arne Nordheims pausemusikk kjent fra Konserthuset i Oslo. En kopi av dette spilles inne i konsertsalen. Du hører publikum i salen, folk som småprater, hoster. Det er vanskelig å si hvor det sivile slutter og konserten begynner. Matre gir deg en reise i alle lydene du opplever på konsert, forklarer Szilvay.

Dirigentens rolle blir også utfordret i arbeidet med stykket. Szilvay har en egen koreografi og andre bevegelser enn de han vanligivs utfører på podiet.

- Bevegelsene mine er en del av det visuelle bildet. Jeg bruker armene for å understeke bevegelsene i orkesteret, som for eksempel buene til strykerne. Det er en helt egen koreografi, og det fungerer veldig bra, sier Szilvay. ​

Sentral skikkelse i norsk musikkliv

Peter Szilvay har nylig takket ja til fast stilling i dirigentseksjonen ved Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger, hvor han underviser i dirigering. Szilvay har også tidligere vært engasjert som timelærer og i vikariat. I 1999 var han på UiS som stipendiat.

Peter Szilvay er utdannet bratsjist og dirigent ved Norges musikkhøgskole, og en sentral skikkelse i norsk musikkliv. I 1996 hadde Szilvay sin ilddåp som dirigent med Kringkastingsorkestret, som avslutning på diplomstudiet ved Norges musikkhøgskole. Han var dirigentstipendiat hos Stavanger Symfoniorkester i perioden 1998–2000 og vant den norske dirigentkonkurransen ”Årets dirigent” i 1999. Samme år inviterte Mariss Jansons ham inn som sin assistent. Szilvay har hentet erfaring fra arbeid med en rekke orkestre, blant annet St. Petersburg-filharmonien og Göteborgs Symfoniker.

I Norge har han dirigert orkestre som Oslo-Filharmonien, Bergen Filharmoniske Orkester, Det Norske Kammerorkester, Stavanger Symfoniorkester, Den Norske Opera og Ballett, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester med flere. 

Nåtidens musikk i forlengelse av den klassisk tradisjon

Kategorien Samtid viser til nåtidens musikk i forlengelsen av den klassiske tradisjonen og det 20. århundrets musikalske nyvinninger. Dette er musikk skapt gjennom de ca siste 50-60 år med stor bredde i uttrykk, stil og form. Vinneren velges av fagjury etter en helhetlig vurdering av utgivelsene, der det skal legges vekt på kunstnerisk kvalitet og aktualitet.

De nominerte i kategorien Samtid 2018:

  • Kjell Tore Innervik «UTOPIAS — Radical Interpretations of Iconic Musical Works for Percussion»
  • Telemark kammerorkester, dirigent Lars-Erik ter Jung «Chasing Strings»
  • Oslo Philharmonic Orchestre «Ørjan Matre: Konsert for orkester»
  • Cikada strykekvartett / Knut Olaf Sunde «Vertigo Room»

Tekst: Agnete in't Veld Bendiksen