Vi feirer Beethoven 250 år!

Fakultet for utøvende kunstfag i samarbeid med Stavanger Symfoniorkester markerer 250-årsjubileet for Ludwig van Beethoven med en rekke konserter og forelesninger i Bjergsted kulturpark.

Beethoven- jubileet Beethoven- jubileet blir markert med konserter og foredrag i løpet av høsten. Høydepunktet er et tre dagers symposium som finner sted 13.-15. november i Lille konsertsal, Bjergsted.

BEETHOVEN-SYMPOSIUM  |   MEDVIRKENDE   |   FULLSTENDIG PROGRAM FOR BEETHOVEN-JUBILEUM I BJERGSTED HØSTEN 2020
 


Velkommen!

Den tsjekkiske pianisten og komponisten Václav Tomásek, som hadde opplevd Europas fremste klaverkunstnere fra Mozart av og til langt inn i 1840-årene, sa at aldri hadde han hørt en pianist som kunne måle seg med Beethoven. Beethovens klaververker og hans egen pianistpraksis er uten tvil et sentralt tema i jubileumsåret. Over tre dager i midten av november vil UiS Fakultet for utøvende kunstfag være vertskap for et symposium med dette som fokus, ja, vi feirer tilknytningen mellom jubilanten og hans viktigste medium. Temaene vil spenne vidt, fra Beethoven som improvisator til hans historiske kontekst og forholdet mellom hans sene stil og modernismen. Derimellom vil det bl.a. handle om ulike utgaver av sonatene og oppføringspraktiske spørsmål. Etter en opptakt med våre lokale internasjonalt kjente komponist Fartein Valen, starter vi med den unge Beethoven på fredag og avslutter med Beethoven og den sene stil. Det blir også konsertinnslag underveis. Symposiet arrangeres direkte i forlengelsen av Piotr Anderszewskis solistopptreden med Stavanger Symfoniorkester torsdag 12. november (Beethovens Klaverkonsert i C-dur op. 15), og aller siste post på programmet er Nils Henrik Asheims nyproduserte «Beethoven Band» i Zetlitz-salen søndag kveld. Fakultetet presenterer også et større utvalg av Beethovens klaververker på en rekke konserter før og etter symposiet, og dessuten hans samtlige klavertrioer.

Velkommen til Beethoven-symposium i Bjergsted!

Med vennlig hilsen,
Olaf Eggestad

 


Beethoven-symposium

Beethoven-symposium: Beethovens klavermusikk
13.-15. november i Lille konsertsal, Bjergsted

Symposiet inngår i fakultetets 75-årsjubileum som finner sted i uke 46 og 47. 

Program

Fredag 13. november

Påmelding fredag

17:15 Opptakt Tor Johan Bøen/Nils Anders Mortensen: En fremførelse av Fartein Valens fiolinsonate op. 3, og om dens mulige forbindelseslinjer til Beethovens kvartett op. 135. Det vises et rykende ferskt filmopptak fra Valen-heimen. I samarbeid med Fartein Valen-stiftelsen og NRK.

18:00 Velkomst

18:15 Demonstrasjonsforedrag Liv Glaser Munch: Notebildets tonefall. Et lite dykk i den unge Beethoven.

20:00 Demonstrasjonsforedrag Einar Henning Smebye: Beethoven for og i Fartein Valen.

Lørdag 14. november

Påmelding lørdag

Påmelding konsert lørdag

09:30 Demonstrasjonsforedrag Jan Gunnar Sørbø: Hans von Bülows Beethoven-utgaver.

11:00 Demonstrasjonsforedrag Einar Henning Smebye: Beethovens siste klaversonater – en fortolkning.

12:30 - 13:30 Lunsj.

13:30 Samtaleforedrag Nils Henrik Asheim, Olaf Eggestad: Beethoven Band. Om prosjektet som får sin urfremføring søndag kveld.

14:30 Konsert med kommentarer Sigstein Folgerø, Hans Petter Tangen: Für Kenner und Liebhaber. Transkripsjoner av Beethovens og kollegers orkesterverker.

16:00 Demonstrasjonsforedrag Tor Espen Aspaas: Beethoven quasi una fantasia. Fantasy, improvisation and his musical text.

18:00 Konsert Tor Espen Aspaas: Fantasia, fra op. 80 Fantasie g-moll op. 77 Sonate E-dur op. 109.

Søndag 15. november

Påmelding søndag

13:00 Foredrag Lise Meling: Beethoven og klaveret i kulturell kontekst.

14:00 Foredrag Marion Hestholm: Humanitetstanken i Beethovens klaversonater.

15:00 Foredrag Arnfinn Bø-Rygg: Beethoven og den sene stil.

16:00 Avrunding symposiedel Olaf Eggestad.

19:00 Konsert: Beethoven Band. En total remake av variasjonene for klaver i c-moll WoO 80 (uroppførelse) Medvirkende: Nils Henrik Asheim, Ståle Storløkken, Øystein Moen, Stian Westerhus, Lars Horntveth og Erland Dahlen, Stavanger konserthus, Zetlitz. Støttet av Norsk kulturråd og Fond for utøvende kunstnere (FFUK).

Symposiet er gratis, men grunnet Covid 19 og plassrestriksjoner ber vi alle om å melde seg på de aktuelle dagene.. Billetter til kveldskonserten søndag kl. 19.00 selges gjennom Stavanger konserthus.


Medvirkende

Liv Glaser Munch

Debut 1960 – studier i Paris, Moskva og London, konserter, radio-TV-opptredener, turnéer i Norge, Skandinavia, Europa, Midt-Østen og Asia. Kurser, mesterklasser, jurymedlem nasjonale, nordiske, internasjonale konkurranser. Lærer ved NMH fra starten i 1973, professor 1994. Fordypningsstudier i hammerklaver/oppføringspaksis hos Malcolm Bilson, Cornell University i 1990. Tallrike innspillinger på hammerklaver siste 28 år. Kommandør av St.Olavs orden 2018. Einar Henning Smebye: Studier med Nicolai Dirdal, Hildegunn Reuter, Bruno Seidlhofer og Erwin Ratz (Wien) og Germaine Mounier (Paris). Etter debuten i 1968 konsertvirksomhet gjennom mange år i Europa, Asia og Nord-Amerika. Mangeårig medlem av Ny Musikks ensemble. Flere CD-innspillinger, bl.a. med samlede verker av Vartein Valen og Harald Sæverud. Mottaker av priser fra Norsk komponistforening og Valen-stiftelsen. Professor ved Norges musikkhøgskole og har utdannet pianister i over førti år.

Jan Gunnar Sørbø

Studerte klaver i Norge, Tyskland og Danmark, og debuterte offisielt som pianist i 2018. Han har bred erfaring som solist, kammermusiker og akkompaganatør, og utgir sin første solo Bach-CD i 2020. PhD i historisk oppføringspraksis fra Norges musikkhøgskole i 2017, noe som har ledet til engasjementer ved ledende musikkutdanningsistitusjoner i København og Wien.

Nils Henrik Asheim

Anerkjent norsk komponist og organist, også aktiv som pianist og kurator. Asheim har en opusliste på mer enn 100 verk for ensembler, orkester, kor, orgel, opera, teater m.m. I tillegg har han arbeidet med elektronikk og steds-spesifikke verk og verk der improvisasjon er et sentralt element. Har utviklet sin egen personlige improvisasjons-stil på orgel og for dette høstet stor internasjonal anerkjennelse. Fra 2012 har Asheim stått bak en svært innovativ og kritikerrost programserie i sin stilling som organist i Stavanger konserthus. Han har mottatt en rekke priser, bl.a. Nordisk Råds Musikkpris for verket «Muohta – language of snow» samt to Spellemannspriser. Asheim har utgitt et titalls egne CDer som utøver og/eller komponist, og er representert på en rekke andre. I 2018 ble han utnevnt til ridder av 1.klasse av St.Olavs Orden.

Sigstein Folgerø

Pianist, aktiv som solist, orkestermusiker og kammermusiker. Ansatt som førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole. Studier ved NTNU, Barratt Due musikkinstitutt og Musikkhøgskolen i Hamburg under veiledning av hhv. Jørgen Larsen, Jiri Hlinka og Volker Banfield. I 2008 avsluttet han sine klaverstudier som solist med Hamburger Symphoniker i Bartoks 2. klaverkonsert. Har siden den tid etablert seg i Oslo som en allsidig klassisk utøver. Etterspurt ensemblemusiker, har i tillegg opptrådt som solist med bl.a. Kork, Det Norske Kammerorkester, Trondheim Symfoniorkester og Bergen Filharmoniske Orkester. Han er dessuten beskjeftiget med reduksjoner og bearbeidelser av symfonisk litteratur.

Hans Petter Tangen

Hans Petter Tangen (f.1977) er utdannet fra Barratt Due musikkinstitutt, der han var en del av prof. Jiri Hlinkas klaverklasse fra 1996-2002. Fra 2003 har han arbeidet som akkompagnatør ved Universitetet i Stavanger.

Tor Espen Aspaas

Pianist, professor ved Norges musikkhøgskole. Allsidig musikkformidler samt grunnlegger/ kunstnerisk leder av kammermusikkfestivalen Vinterfestspill i Bergstaden på Røros som i 2019 feiret sitt 20-årsjubileum. Han er like aktiv som solist, kammermusiker, akkompagnatør og foredragsholder og har mottatt en rekke utmerkelser, deriblant Levinprisen og De Unges Lindemanpris. Han fikk sin USA-debut med en solorecital i Carnegie Hall våren 2013 og har 15 CD-utgivelser bak seg. I 2016 ble han utnevnt til Ridder 1. klasse av St. Olavs Orden for sin innsats for norsk kulturliv.

Lise Meling

Førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger. Fagområdet er musikkhistorie og tidlig musikk/ oppføringspraksis. Hennes forskning omfattes av en kjønnet tilnærming til musikkhistoriske problemstillinger. I tillegg til temaer som kvinnelige komponister og oppføringspraksis, notasjonsproblematikk og musikkhistoriske diskurser i fransk cembalomusikk fra 1700-tallet, har Meling spesielt forsket på klaveret som kjønnet instrument på 1800-tallet og klaverdiskurser: herunder foretatt en analyse av all norsk skjønnlitteratur fra 1800-tallet, hvor klaveret er omtalt.

Marion Hestholm

Musikkjournalist i NRK radio, har en PhD i musikkvitenskap. Hennes doktorgradsarbeid handlet om montasjeprinsippet slik det tar form i musikk fra det 20. århundret. Hestholm arbeider som programleder for samtidsmusikkprogrammet Spillerom søndag NRK P2 og for konsertsendinger i NRK Klassisk.

Arnfinn Bø-Rygg

Professor emeritus, UiO. Klaverdebut 1960. Studieopphold i Paris og Perugia (1970 og 1975). Ansatt ved Rogaland distriktshøgskole/UiS fra 1977, fra 1994 som professor i filosofisk estetikk. Professor i allmenn estetikk UiO 1997–2014. Professor II ved UiB, NTNU, Statens kunstakademi, Københavns universitet og UiS. Gjesteforeleser ved alle de større universiteter i Norden, ved Humboldt-universitetet i Berlin og ved Centre de cooperation Franco-norvégienne i Paris. Har oversatt bøker om Gustav Mahler, av Heidegger (med etterord) og Adorno (med etterord). Ca. 60 vitenskapelige artikler innen estetikk, kunstteori og musikkvitenskap. Medutgiver av to antologier om estetikk. Norsk koordinator for det skandinaviske NOSH-prosjektet «Det æstetiskes grenser» (2002-2007) og for NordForsk prosjektet «The Bodily Turn in Aesthetics» (2006-2013). Norsk medlem av Kuratoriet for tildeling av den skandinaviske Steffens-prisen (2003-2006), norsk medlem av The Nordic Society of Aesthetics (1988-2012). Anmelder i Stavanger Aftenblad av konserter og klassiske cd-er fra 1985 til februar 2020.


Beethoven jubileum i Bjergsted kulturpark

Klingende kåserier

Klingende kåserier i Norsk lydinstitutts lokaler, Bjergsted kl. 19.30. Fri entré. 

Onsdag 14. oktober
Beethovens klavermusikk v/Olaf Eggestad
Facebook

Onsdag 2. desember
Beethovenske rariteter v/Per Dahl
Facebook

Konserter

Alle konserter i Lille konsertsal, Bjergsted kl. 19.30. Fri Entré.

Beethovens klavertrioer

Tirsdag 29. september
Op. 1 nr. 1 Ess-dur
Op. 1 nr. 2 G-dur
Op. 1 nr. 3 c-moll
Medvirkende: Ingerine Dahl (fiolin), Ilmari Hopkins (cello), Milan Rabrenovic (klaver)

Tirsdag 20. oktober
Op. 70 nr. 1 D-dur («Spøkelsestrioen»)
Op. 70 nr. 2 Ess-dur
Op. 121a Variasjoner g-moll/G-dur over «Ich bin der Schneider Kakadu»
Medvirkende: Ingerine Dahl (fiolin), Ilmari Hopkins (cello), Milan Rabrenovic (klaver)

Facebook  |  Påmelding

Tirsdag 24. november
Op. 44 Variasjoner Ess-dur WoO 38 Ess-dur
Op. 97 B-dur («Erkehertugen»)
Medvirkende: Ingerine Dahl (fiolin), Ilmari Hopkins (cello),  Milan Rabrenovic (klaver)

Facebook  |  Påmelding

Beethovens klaversonater og andre klaververk

Tirsdag 27. oktober
Op. 27 nr. 2 ciss-moll «Mondschein»
Op. 53 C-dur «Waldstein»
Op. 101 A-dur
Medvirkende: Fernando Cruz Robledillo, Milan Rabrenovic, Hans Petter Tangen

Facebook  |  Påmelding

Tirsdag 3. november
Op. 13 c-moll «Pathetique»
Op. 31 nr. 2 d-moll «Stormen»
Op. 57 f-moll
Op. 111 c-moll
Medvirkende: Daniel Röhm

Facebook  |  Påmelding

Tirsdag 14. november
Sonate op. 7 Ess-dur
Fantasia op. 77 g-moll
Sonate op. 110 Ass-dur Improvisasjoner
Medvirkende: Tor Espen Aspaas

Facebook  |  Påmelding

Tirsdag 17. november
Div. klaververker
Medvirkende: Fakultetets klaverstudenter

Facebook  |  Påmelding

Øvrige konserter

Informasjon om arrangementer i regi av Stavanger Symfoniorkester kan finnes på www.sso.no/konsert/.