MENY

Skreddersydd ferdighetstrening for sykepleiestudenter

– Studentene forteller om en stor grad av frustrasjon knyttet til manglende tilbakemelding fra lærere, usikkerhet rundt prosedyreutførelse og vanskeligheter med å kunne vurdere egen læring, skriver SHARE-forsker Adriana Rosenberg og Raghnild Finnesand Michaelsen i artikkel på forskning.no. De har tatt i bruk nye grep for å forberede sykepleiestudentene før de går ut i praksis.

Skreddersydd ferdighetstrening for sykepleiestudenter Førsteamanuensis Adriana Rosenberg, tilknyttet SHARE og universitetslektor Ragnhild Finnesand Michelsen er begge ansatt ved Det helsevitenskapelige fakultet

Som sykepleier består en stor del av hverdagen av sårstell, kateterisering og medikamenthåndtering. I dag lærer en sykepleierstudent slike kliniske ferdigheter mens de er i klinisk praksis, men små kunnskapshull kan ha alvorlige konsekvenser for pasientene de møter der. 

I vårt prosjekt fikk studentene tilbakemeldinger fra læreren på videopptak av egentrening på ferdigheter, gjennom dataverktøyet ARC. Vår intensjon var å gi studentene en mer helhetlig tilbakemelding og evaluering av deres kliniske ferdigheter i sykepleielaboratoriet.

Les artikkelen Skreddersydd ferdighetstrening for sykepleiestudenter på forskning.no.