Stipendiater
-
Leder for prosjektet
-
Elin Reikerås
Førsteamanuensis ved LesesenteretTlf: 51 83 34 51
elin.reikeraas@uis.no -
Øvrige medlemmer
-
Anne Elisabeth Dahle
Førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved LesesenteretTlf: 51 83 32 47
anne.e.dahle@uis.no -
Thomas Moser
Professor II ved Lesesenteret / Høgskolen i Vestfold -
Finn Egil Tønnessen
Professor ved IGIS, Universitetet i StavangerTlf: 51 83 32 65
finn-egil.tonnessen@uis.no -
Aud Torill Meland
Førsteamanuensis ved Institutt for barnehagelærerutdanning, Universitetet i StavangerTlf: 51 83 35 44
aud.t.meland@uis.no -
Inger Kristine Løge
Førsteamanuensis (emeritus) ved LæringsmiljøsenteretTlf: 51 83 29 32
inger.k.loge@uis.no -
Elsa Kaltvedt
Universitetslektor ved Institutt for barnehagelærerutdanningen, Universitetet i StavangerTlf: 51 83 34 61
elsa.kaltvedt@uis.no -
-
-
Kirsti Thisland
ProsjektkoordinatorTlf: 51 83 20 34
kirsti.thisland@uis.no -
Stipendiater
-
Elisabeth B. Stangeland
Ph.D. - student ved LesesenteretTlf: 51 83 32 75
elisabeth.b.stangeland@uis.no -
Ph.D. - student ved LesesenteretTlf: 51 83 32 42
tone.salomonsen@uis.no -
Eksterne deltakere
-
Pekka Niemi
Professor i psykologi (emeritus), Department of Psychology, University of Turku, Finland.
UiS på topp i barnehageforskning

Barnehageforskinga er eit av dei sentrale satsingsområdene ved Universitetet i Stavanger (UiS). Forskingsmiljøa ved UiS samarbeider tett om fleire store prosjekt på ein rekke områder innan barnehagefeltet.
Våre forskingsprosjekt har ein klar forankring i den norske barnehagemodellen. Vi har nær kontakt med praksisfeltet, noko som gjer at vår forsking har ein stor innverknad på utviklinga av norske barnehagar.
Les meir om UiS-forsking på barnehage
Les om UiS-forsking på skule
Rapport: UiS på topp i barnehageforsking
Stavangerprosjektet - Det lærende barnet
En tverrfaglig, langvarig studie i samarbeid med Stavanger kommune, som setter søkelys på barns utvikling fra 2–10 år.
Målene er:
Å bidra til økt kunnskap om barns utvikling i og mellom områdene språk, matematikk, motorikk og sosial kompetanse i barnehagealder, og lesing, skriving og regning i skolealder.
Å identifisere tidlige utviklingsfaktorer som fremmer eller hemmer tilegnelse av grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning.
Å utvikle kunnskap som kan bidra til tidlig identifisering og stimulering av barn som vil kunne streve med å tilegne seg de grunnleggende ferdighetene.
Å bidra til kompetanseheving hos ansatte i barnehage, skole, PPT og Fysio -og Ergoterapitjenesten.