Forsking ved UiS
Her finn du ei oversikt over forskingsaktiviteten ved Universitetet i Stavanger.
976 (årsverk)
411
73
24
Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.
Våre satsingsområde
Forskingssenter, nettverk og klynger
Forskingssenter ved UiS
- Nasjonalt senter for bærekraftig utnyttelse av energiressurser på norsk sokkel (NCS2030)
- Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten (SHARE)
- Senter for innovasjonsforskning (CIR)
- Senter for barnehageforskning (FILIORUM)
- The Greenhouse – senter for miljøhumaniora
Nasjonale forskings- og kompetansesenter
Nettverk og klynger
- Forskningsnettverk for smartby
- Forskningsnettverk for velferdsforskning
- Nettverk for industriell teknologi og driftsledelse (CIAM)
- Stavanger AI Lab
- Kognitiv Lab
- Innovasjonsklynge for havteknologi (OTICS)
Forskingsinstituttet NORCE
UiS er deleigar i, og har ein forpliktande samarbeidsavtale med forskingssenteret NORCE.
Forskarutdanning
Forsking på fakultet og institutt
Meir om forskinga
Nytt frå forskinga
Hvordan takle overgangen fra barne- til ungdomsskolen
Å gå fra å være barn til ungdom er ingen spøk, ei heller å gå fra barneskolen til ungdomsskolen. Men det finnes råd, og ...
Elevers engasjement varierer fra time til time
– Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med lærere...
Grundigere avgjørelser med flere kvinner i styret
Mer balanse mellom kjønnene i styrer sikrer bedre avgjørelser, viser forskning.
Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning
En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ord...
Læring for livet
Læring for livet er en TV-satsning fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora. I sendingene setter vi søkelys på ...
Hvordan få elever til å bli engasjerte medborgere?
Læreplanen slår fast at skolen skal stimulere elevene til å bli aktive medborgere. Men det holder ikke å lære bort fakta...
Skandinavisk barnehageforskning: Forskere fra Danmark, Sverige og Norge kommenterer årets rapport
Den nye NB-ECEC-rapporten omhandler barnehageforskning i Skandinavia publisert i 2021. Kartleggingen viser at antall pub...
Norske forskere kan bidra til å endre Big Bang-teorien
I 2017 fikk amerikanske forskere Nobelpris for å ha observert gravitasjonsbølger fra jorda. Nå er norske forskere med på...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Kva er god masteroppgåve-rettleiing?
Fleire studentar skriv masteroppgåve. Kva må til for at rettleiinga av oppgåva skal bli best mogleg?
Hvordan kan PP-rådgiveren bli en inkluderingsagent i skolen?
En ny doktorgrad har vært med å bidra til utvikling av en samarbeidspraksis mellom PP-tjeneste og skole som involverer e...
Holdningene til skolefravær blant skoleansatte fagpersoner
En ny, systematisk kunnskapsoversikt er den første i sitt slag som kartlegger den eksisterende forskningen på fagpersone...
Analyserer skjelettene i laboratoriet
Etter flere år med utgravninger er nå første del av Future Past-prosjektet unnagjort. Fremover skal de forskjellige funn...
Nytt bevis for kvarkstoffkjerner i nøytronstjerner
Forskere ved Universitetet i Stavanger er nå ett steg nærmere å finne ut hva som finnes i kjernen av nøytronstjerner. Et...
Likestilling som tema i samfunnsfag
Hvordan kommer likestilling som samfunnsverdi og likestillingsrelaterte tema til uttrykk i samfunnsfagundervisningen i v...
Bruk av CLASS i barnehagen førte til økt samspillskvalitet
Samspillskvaliteten mellom barna og de ansatte i barnehagen økte ved bruk av observasjonsverktøyet CLASS, viser funn fra...
Boklansering - Arkeologiske fortellinger om migrasjon
Førsteamanuensis i arkeologi, Astrid J. Nyland, ved Arkeologisk museum Universitetet i Stavanger, har redigert, bidratt ...
Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST
I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – D...
Fordelar og ulemper med å droppe karakterar
Vil eit dempa karakterpress skape mindre stressa og meir motiverte elevar og studentar? Forskinga seier både ja og nei.
God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får
God selvregulering kan ikke bare gjøre hverdagen bedre for barna. Det kan også ha noe å si for hvordan det går med dem r...
Utgraving ved Domkirken: Hva fant arkeologene?
Se video av hva arkeologene fant under utgravingen utenfor Stavanger Domkirke i år.
Skal helsetjenesten bare lære av feil og uheldige hendelser?
Det finnes andre måter å bli bedre på, mener forskere. De har utviklet et verktøy som gjør at ledere og helsepersonell b...
Dette har dei nye doktorane forska på
Konstruksjon av havvind-turbinar, KI-teknologi, utvikling i det tidlege universet, forebygging av demens, pustehjelp for...
Bettina Ebert har fått åtte millioner til å forske på middelalderlim
Konservator Bettina Ebert ved Arkeologisk museum er tildelt åtte millioner fra Norges Forskningsråd. Hun skal finne ut h...
Rennesøy-skatten og tolkningen av folkevandringstidens gullbrakteater
Av professor i arkeologi Sigmund Oehrl ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger
– Det hjelper ikke om du har noe viktig å si hvis ingen lytter
Hva skal egentlig til for å nå fram med det man har på hjertet? I boken «TENK før du snakker» presenterer professor Jo...
Bevar kompetansen i helsevesenet!
Rekruttering av mer helsepersonell er ikke nok. Hvordan få syke helsearbeidere på jobb igjen, og hvordan bør vi forebygg...
Sammenligner regulering av kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten
Ny forskning fra SHARE - Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten sammenligner regulering av kvalitet og sikker...
Graver ut røttene til vårt jordbruks- og byliv i Kurdistan/Irak
Paleobotaniker Jutta Lechterbeck fra Arkeologisk museum deltok på utgravinger i Kurdistan/Irak i høst.
Musikk hjelper barnehagebarn å se egne og andres muligheter og verdi
Bevisst bruk av musikkaktiviteter i barnehagen kan hjelpe barna til å utvikle empati og påvirke oppfatningen deres av se...
Elever med konsentrasjonsvansker opplever mindre læringsstøtte
Ny forskning viser at elever som rapporterte om manglende konsentrasjon også opplevde liten grad av læringsstøtte fra læ...
Hva påvirker tiendeklassingers tanker om medborgerskap og statsborgerskap?
Hva har undervisningen om medborgerskap i skolen og den offentlige debatten om innvandring å si for elevenes oppfatninge...
Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige publikasjoner om læ...
Kan en mini-kvalifikasjon være hel-maks i det lange løp?
Er fleksible utdanninger med mini-kvalifikasjoner et kjærkomment tilskudd til eller en trussel mot de tradisjonelle utda...
Hvorfor slutter så mange sykepleiere? Vi mener det har sammenheng med kompetanseutvikling
Det viktigste vi sammen kan gjøre for å rekruttere, hindre frafall og beholde sykepleiere i yrket, er å iverksette kompe...
Nye kostholdsråd - kan me framleis nyta livet?
Dersom me tek kosthaldsråda på fullt alvor, legg dei for mange opp til skuld- og skamkjensle, skriv forskarar i Dagens M...
Høyere kvalitet i forskning på kvalitet i barnehagen
En ny, systematisk kunnskapsoversikt fra Kunnskapssenter for utdanning og Læringsmiljøsenteret har undersøkt hvilke side...
Tydelig sammenheng mellom prestasjonsorientert klima og emosjonelle problemer
Ungdom i videregående skole forteller om en økning av problemer som kan stamme fra stress på skolen.
Kirurger ønsker mer åpenhet om alvorlige hendelser
Forskere har undersøkt hva som påvirker åpenhet om og læring fra alvorlige hendelser blant norske kirurger.