Internasjonal konferanse om mobbing arrangeres digitalt av UiS og Læringsmiljøsenteret fredag

Læringsmiljøsenteret og Universitetet i Stavanger har ansvar for den digitale EADP-konferansen med nesten 200 forskere fra 34 land.

«Bullying - what we know and what we can do?» er tema for konferansedagen som Læringsmiljøsenteret og UiS arrangerer fredag. (Illustrasjonsfoto: Unsplash)

Foreningen European Association on Developmental Psychology (EADP) arrangerer vanligvis internasjonal konferanse annethvert år. De siste par årene kan knapt kalles «vanlig,» og derfor arrangeres kommende konferanse digitalt, under navnet «EADP Summer Tour 2021.» I år går den over tre fredager i september, i tre ulike land - Østerrike, Polen og Norge. 191 forskere fra 34 land og fem kontinenter deltar på de tre konferansedagene.

Mobbing er tema

Den tredje fredagen - 17. september - er Universitetet i Stavanger og Læringsmiljøsenteret ansvarlig for. Tema for den digitale konferansen er mobbing - «Bullying - what we know and what we can do?», og forskere fra hele verden presenterer sin kunnskap om emnet.

Simona Caravita, professor ved Læringsmiljøsenteret, er faglig ansvarlig for konferansen 17. september, og gleder seg over deltakertallene.

- Tallene bekrefter hvor viktig og relevant EADP-konferansen har blitt. Det er en av de store begivenhetene når det gjelder utveksling av ny kunnskap utviklet av de internasjonale forskerne innen utviklings- og utdanningspsykologi, sier Caravita.

Kan være stolte

- Jeg synes EADP som organisasjon kan være stolte når vi ser hvordan vi klarer å bringe fram forskning av høy kvalitet fra ulike deler av Europa. Når vi som en europeisk forening forener våre vitenskapelige krefter, viser vi vår eksistensberettigelse, sier Marcel van Aken, president i EADP, i en offisiell uttalelse.

De to første konferansedagene, 3. og 10. september, ble arrangert av University of Applied Sciences Upper Austria og Polish Association of Human Development Psychology. Temaene var da «Societal Challenges» og «Developmental trends: concerns and opportunities».

Du kan lese mer om konferansedagen som UiS og Læringsmiljøsenteret er vertskap for her.

Kontaktperson og fakta

Professor i psykisk helse
Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning
EADP-konferanse
Digital mobbekonferanse

EADP Summer Tour 2021 blir i år arrangert digitalt og med tre ulike arrangører fra tre ulike europeiske land. UiS og Læringsmiljøsenteret skal være vertskap for den tredje konferansedagen, som er lagt til fredag 17. september. Tema for konferansedagen er mobbing - «Bullying - what we know and what we can do?»