– Drømmen om konsulentjobb ble virkelig gjennom en master i økonomi ved UiS

Kristoffer Svanes studerer master i økonomi og administrasjon ved UiS og spesialiserer seg innenfor finans. Allerede før endt utdanning har han landet konsulentjobb i BDO.

Kristoffer Svanes

Alder: 30 Her bor jeg i Stavanger: Stavanger East Hjemsted: Kristiansand, Norway Studieprogram: Master i økonomi og administrasjon Spesialisering: Anvendt finans

Jeg fant ut at en master ved UiS vil åpne dører og gi meg attraktive muligheter. Universitetet i Stavangers nærhet til det lokale næringslivet og dyktige forelesere er andre grunner til at jeg valgte en master i økonomi ved UiS.

Kristoffer Svanes

Jeg studerer master i økonomi og administrasjon ved UiS fordi:

Etter endt bachelorstudium ønsket jeg å lære mer, og innså at en master i økonomi i mange tilfeller er inngangsbilletten til de mest ettertraktede jobbene. Etter samtaler med både venner og en professor ved Handelshøgskolen, fant jeg ut at en master ved UiS vil åpne dører og gi meg attraktive muligheter. Universitetet i Stavangers nærhet til det lokale næringslivet og dyktige forelesere er andre grunner til at jeg valgte en master i økonomi ved UiS.

Jeg valgte å spesialisere meg i finans fordi:

Jeg liker å forstå hvordan ting henger sammen. I finans ser man på de forskjellige aspektene ved en virksomhet for å forstå hva som er verdidrivere, flaskehalser og mulighetsrom. Breddekunnskapen man må ha for å forstå et selskap man skal analysere og den inngående forståelsen av hva som skaper verdier, var grunnen til at jeg valgte finans.

Slik ser en typisk studiehverdag ut for meg:

Her er svaret ganske annerledes før og under COVID-19. Nå sitter jeg på hjemmekontor og fullfører masteroppgaven, og all kommunikasjon skjer stort sett online. Før korona brukte jeg campus mye, både lesesal for å jobbe fokusert og grupperommene for å jobbe i team. Et lite pro-tip her er å bruke professorene for det de er verdt. De sitter på mye verdifull kunnskap og kan ofte hjelpe deg med å forstå ideer, konsepter og formler på en god måte, hvis man ikke skjønte det i forelesning. Ved å jobbe på campus har man muligheten til å poppe innom kontoret deres og få hjelp.

Fortell om noe du husker spesielt godt fra studiet.

Her må jeg si næringslivskontakt. UiS har nylig startet med internship, hvor jeg var så heldig å få være med i første kull. Jeg fikk jobbe med porteføljestyring i Validés investeringsavdeling, samt møte mange spennende og profilerte investorer og start-ups. I etterkant av internshipet har jeg også fått jobbe deltid hos Validé ved siden av studiene.

Jeg tok også et fag i Supply chain management hvor vi besøkte flere av de store aktørene i energibransjen i regionen, både innenfor fornybar og olje og gass. Halvparten av studentene kom fra et MBA-program ved Wisconsin School of Business, hvorav flesteparten var fra India og Kina, og den andre halvparten var UiS-studenter. Det å jobbe med dyktige studenter fra andre bakgrunner, og som også hadde flere års arbeidserfaring, var en «eye opener» og ga meg veldig stort læringsutbytte både faglig og personlig.

Studiemiljøet på utdanningen kan beskrives slik:

Godt samhold og bra samarbeidsklima mellom studentene. Gode studentorganisasjoner som fremmer både det sosiale og det faglige. Enkelt å bli kjent med nye gjennom både fadderuke, teamarbeid i mange fag og studentorganisasjonene.

Dette er min drømmejobb:

Jeg har lenge ønsket å jobbe som konsulent for å få bryne meg på utfordringene næringslivet står ovenfor. I vinter var jeg så heldig å lande en jobb som konsulent innenfor Business Analytics hos BDO i Stavanger. Drømmen om konsulentjobb ble virkelig gjennom en master i økonomi ved UiS.

Gjør som Kristoffer – studer økonomi og admininstrasjon i Stavanger!