Hjelper bedrifter med å tiltrekke seg og motivere ansatte

Alina Isaevskaya har en master i økonomi og administrasjon fra Handelshøgskolen ved UiS. Som konsulent i Korn Ferry hjelper hun bedrifter og organisasjoner med å utforme belønningsstrategier som tiltrekker seg og motiverer ansatte.

Alina Isaevskaya

Alder: 28 Utdanning: Master i økonomi og administrasjon med spesialisering i strategi og ledelse (nå Ledelse i en digital økonomi) Jobber som: Konsulent innen Talent & Reward i Korn Ferry

Alina Isaevskaya , tidligere student på master i økonomi og administrasjon

Beskriv en typisk arbeidshverdag og hvilke oppgaver du jobber mest med.

Som konsulent innen Talent & Reward jobber jeg med identifisering og design av belønningsstrategier. Å fastsette rett kompensasjon er viktig for om organisasjoner klarer å tiltrekke, motivere og beholde sine ansatte. Min typiske arbeidsdag består av kundemøter hvor jeg hjelper kunder med å identifisere og utvikle kompensasjonsordninger som underbygger selskapets strategi.

Arbeidshverdagen inneholder ofte en rekke interne møter. Hver ansatt i Korn Ferry er en del av et globalt tverrfaglig nettverk som vektlegger tett samarbeid og kunnskapsdeling. Man jobber ofte i lag på prosjekter med kollegaer fra andre land, noe som jeg ser en utrolig høy verdi i!

Hva er det beste med jobben din?

Definitivt å bli utfordret, å lære noe nytt hver dag og å bli kjent med folk fra hele verden! Det er over 8500 ansatte i Korn Ferry som er fordelt på over 50 ulike land. Organisasjonen er preget av tung kompetanse, mangfold og tett samarbeid på tvers av landegrenser.

I min rolle som konsulent innen Talent & Reward blir jeg eksponert for prosjekter og kunder som kommer fra ulike land og industrier. Jeg får en verdifull innsikt i dagens marked og hvilke utfordringer organisasjoner står overfor. Det å skape relasjon med kunder, dykke i deres problemstillinger, analysere data for å komme med anbefalinger, er etter min mening en meget spennende reise. Når du vet at du skaper verdi for kunden – det er den beste følelsen!

Hvorfor valgte du master økonomi og administrasjon ved UiS? Og hvorfor valgte du å spesialisere deg innen ledelse?

Programmet tilbyr en rekke spennende og meget relevante fagdisipliner. Jeg har alltid vært interessert i å finne ut hva det er som gjør at noen bedrifter lykkes mens andre så vidt overlever. Samtidig synes jeg at ledelse og det å være leder er veldig viktige, spennende og komplekse temaer.

Spesialiseringen innen strategi og ledelse (nå Ledelse i en digital økonomi) tok opp temaer som globale perspektiver, strategiske ledelsesbeslutninger, økonomiske konsekvenser, lederskap og prosjektledelse i et endringsperspektiv. I dagens samfunn, som preges av teknologiske endringer, makroøkonomiske skift og pandemi, er disse temaene mer aktuelle enn noensinne.

Alina Isaevskaya

Hvilken del av studiet har du hatt mest nytte av i arbeidslivet?

Hvert fag i studieprogrammet har bidratt til en bedre faglig forståelse av hvordan organisasjoner fungerer. Men jeg synes at skriving av masteroppgaven har vært en utrolig lærerik og nyttig prosess. Det er ikke noe overraskelse at det å skrive masteroppgave er et omfattende arbeid som til tider kan virke frustrerende. Men man lærer så mye underveis, både om faget og seg selv.

Det å finne ut hvilket tema man er interessert i, å gjøre research, analysere data og trekke konklusjoner – og ikke minst å gjøre alt dette under et visst tidspress – det kan man ha mye nytte av i arbeidslivet! Jeg skrev masteroppgaven med en partner, og selv om jeg var veldig heldig med både partneren og veilederen, lærte jeg utrolig mye om hvordan det er å samarbeide med andre.

Fortell om noe du husker spesielt godt fra studietiden.

Jeg husker spesielt godt to fag som har gjort stort inntrykk på meg – «Empirical Labour Economics» med en gjesteforeleser Eric Bettinger fra Stanford University School of Education og «Economics of Motivation» med Mari Rege. Temaene som ble tatt opp om f.eks. hvordan ansatte blir motivert, hvilke verktøy som brukes for å påvirke ansattes prestasjon og motivasjon, atferdsøkonomi osv. var utrolig interessante. Jeg synes også at begge professorene hadde en god måte å undervise og engasjere studenter på.

Jeg har også vært prosjektleder for «Engasjertuken 2017» i regi av studentorganisasjonen Start UiS. Målet med arrangementet var å belyse mulighetene studenter hadde på universitetet ved siden av skolen. Jeg ble kjent med flere student-, frivillig- og næringslivsorganisasjoner som studentene kunne møte for å utvide sitt nettverk og engasjere seg i ulike aktiviteter. Det var gøy!

Gjør som Alina – studer økonomi og administrasjon i Stavanger!