Forsking ved UiS

Forskinga ved Universitetet i Stavanger er med på å løyse dei store samfunnsutfordringane i vår tid. Grøn omstilling pregar alt det vi gjer, medan våre tematiske satsingar er energi, læring og helse.

UiS-forsking: 2024-tal
Forskarar

1166 (vitskapleg årsverk)

Disputasar

87

NFR-prosjekt

142

EU-prosjekt

24

Forskingsnytt frå UiS

Digital veiledningsressurs kan gi veiledere økt motivasjon og kunnskap i sykehjemspraksis

Christina Tølbøl Frøiland har i sitt doktorgradsarbeid forsket på veiledningspraksiser i sykehjem og hvordan en digital ...

– Barna våre er i ubalanse

Og det skyldes i stor grad barnas oppvekstmiljø. – Det er bekymringsverdig, sier forsker og fagperson Cecilie Evertsen.

Når læreren fremmer lærende tankesett, gjør elevene det godt på skolen

Når læreren støtter elevens utvikling av et lærende tankesett, blir det lettere for elevene å tro på egne evner når det ...

Slik var vikingenes forsvarssystem

Menneskene i vikingtidens Norge levde i konstant frykt for å bli angrepet av fiender. For første gang er vikingenes bere...

Ny forskning om kommunale tilbud for personer med rus- og psykiske lidelser

Ane Kristine Bendixen har i doktorgraden sin forsket på de juridiske rammene for kommunale bo- og tjenestetilbud for men...

Sårbare elever opplever mindre støtte fra læreren

Ny forskning viser at selv om emosjonell støtte fra læreren er spesielt viktig for sårbare elever, så opplever de mindre...

Ny forskning setter Einstein på prøve

Forskere ved Universitetet i Stavanger har nylig gjort observasjoner av det sterkeste gravitasjonsbølgesignalet som noen...

Når fantasi, mestring og leseglede møtes

Gjennom kreative månedstema og praktiske oppgaver har barna fått utforske både språk, samarbeid og skaperglede på egne p...

Filmen "50 000 ord" på ulike språk

Visste du at du kan forandre et barns liv?

Tid for foreldremøte!

Skolen er så smått i gang igjen og det betyr foreldremøte.

En mer praktisk skole. Hva betyr det for lesingen?

Tirsdag 12. august inviterte Nasjonalt lesesenter til samtale under Arendalsuka. Hvordan skal den mer praktiske skolen o...

Hvordan opplever og håndterer ansatte i hjemmetjenesten risiko og endringer?

Ingvild Idsøe-Jakobsen har i sin doktorgradsavhandling forsket på hvordan ansatte i hjemmetjenesten oppfatter risiko og ...

Hvordan jobber barnehagelærere med naturfag for de aller minste?

En ny studie fra Universitetet i Stavanger undersøker norske barnehagelæreres perspektiver på naturfaglige aktiviteter i...

Hvordan skape tilhørighet i flerkulturelle klasserom?

Hvordan kan lærere bidra til at nyankomne innvandrerelever føler seg inkludert og samtidig hjelpe de med å mestre skoleh...

Nye funn endrer Stavangers historie

Prøver fra innsiden av veggene i Stavanger domkirke viser at katedralens historie må skrives om.

Forskningsnytt fra Læringsmiljøsenteret

Er du nysgjerrig på den nyeste forskningen fra Læringsmiljøsenteret? Her finner du korte videoer der våre forskere prese...

Overgangen til barnehage er en krevende og sårbar fase for de yngste barna

En ny review-artikkel viser at barn under tre år, deres foreldre og barnehageansatte kan oppleve overgangen fra hjem til...

Er spørreskjema nyttig for oppfølging etter operasjon av ankelbrudd?

Michael Quan Nguyen har forsket på om spørreskjemaet Manchester-Oxford Foot Questionnaire egner seg for oppfølging av pa...

Ny studie undersøker barns rett til medvirkning i norske og brasilianske barnehager

Hvordan uttrykkes barns rett til å delta og bli hørt i barnehagen gjennom nasjonale styringsdokumenter? En ny forsknings...

Ny forskning fra Synapse Lab: Den sosiale ulikheten i sosiale og emosjonelle ferdigheter gjennom barndommen

En ny studie undersøker fire store datasett for å se på sosiale ulikheter i sosiale og emosjonelle ferdigheter hos barn....

Våre satsingar

Meir om forskinga

Forskarutdanning

Forskingsformidling frå UiS

Forskingssenter, nettverk og klynger