Hopp til hovedinnhold

10 tips til samtaler om korona

Psykologspesialist Klara Øverland har 10 tips til hvordan vi kan snakke med barn og unge om korona, smitte og engstelse.

Publisert: Endret:
- Tilpass informasjon til alder. Barnehagebarn har behov for enkle og tydelige forklaringer, mens de eldre behøver mer detaljert informasjon, sier psykologspesialist Klara Øverland. Illustrasjonsfoto: GettyImages

Publisert første gang: 19.08.2020

Som psykologspesialist for barn og unge, har Klara Øverland følgende tips:

  1. Lytt til barnets tanker, følelser og refleksjoner. Still åpne spørsmål og reflekter sammen med barnet.
     
  2. Barn får med seg mye og har behov for informasjon. Både små og store barn har behov for forklaringer. Ungdom ønsker ofte detaljert informasjon.
     
  3. Tilpass informasjon til alder. Barnehagebarn har behov for enkle og tydelige forklaringer, mens de eldre behøver mer detaljert informasjon.
     
  4. Barn klarer å leve med usikkerhet, men dine reaksjoner som voksen betyr mye for hvordan barnet reagerer. Vær obs. på egne reaksjoner og snakke med barnet om at også voksne kan bli engstelige, men at vi må alle leve med en viss usikkerhet og følge Folkehelseinstituttets smittevernråd og håpe på at situasjonen blir bedre.
     
  5. Ved engstelse hjelper det å snakke om tanker og følelser - å dele dem kan være nok til å dempe bekymring.
     
  6. Snakk om hvordan du kan hjelpe barnet med å kontrollere bekymringene.
     
  7. Hvis barnet er urolig i kroppen -  snakk om hva som kan hjelpe for å roe ned aktivering og følelser i kroppen. Avslapningsteknikker kan være til god hjelp, f.eks. tenke på et fint sted, løpe, være ute i naturen eller lytte til musikk.
     
  8. Distraksjon kan også være en god måte å kutte ned på grubling. Barnet må få leke, lære og utforske. Snakk om hva som gleder barnet og hva det liker å gjøre.
     
  9. Barn og unge trenger pauser fra bekymringer. Snakk om at det er viktig å leke og å jobbe med skolearbeidet, og holde kontakt med venner og familie.
     
  10. Barn og unge behøver validering av tanker og følelser, men så trenger de noen tips til å håndtere disse. Søk profesjonell hjelp dersom barnet får problemer med fungering, f.eks. hos lege, psykolog, helsestasjon.

Hun anbefaler også å lese Senter for krisepsykologi sine anbefalinger i samtaler med barn.

Les mer fra Læringsmiljøsenteret

Hvordan skal skolene arbeide for å sikre trygt og godt læringsmiljø?

Hva er det greit å spørre elevene om, og hvilke metoder skal skolene bruke i arbeidet med å avdekke mobbing? Det er to s...

Disputas: Fagfolk misforstår barn med Smith-Magenis' syndrom

Ny kunnskap om sjeldent syndrom stiller krav til skolen, viser ny doktorgrad. Onsdag 16. desember disputerte Heidi Elisa...

Millioner til forskning på teknologi, medier og digital lesing

I dag fikk UiS 44 millioner kroner fra Forskningsrådet til forskningsprosjekter om banebrytende kybernetikk-teknologi, b...

Full uttelling for barnehageforskningen ved UiS

Barnehageforskere ved Universitetet i Stavanger har god grunn til å juble om dagen. Enda et forskningsprosjekt har fått ...

Millionar til forsking på barn og unge si utvikling og læring

Forskarar ved Fakultet for utdanningsvitskap og humaniora fekk god utteljing på Forskingsrådet si utlysing av prosjekt d...

TV-satsing skal gi nye refleksjoner om barnehage og skole

I den nye TV-satsingen «Læring for livet» skal utdanningsforskere ved UiS nå ut til enda flere med viktig kunnskap.

Prestisjefylt støtte til UiS-forskar

Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho v...

Slår fast at det er lov å bruke Spekter

Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverkt...

– Æ blir mæ i møte med dæ

Kvalitet i alle ledd, se hele barnet og den viktige relasjonen mellom voksne og barn. Mange tema er overlappende når vi ...

Systematisk arbeid som treffer

Fellesskap, forskning og fornyelse går hånd i hånd når det skal jobbes med kvalitetsutvikling i barnehage, skole og SFO....

Læringsmiljøsenteret har fått nytt nettsted

Fredag 30. oktober ble det nye nettstedet lanseret, og det kan bety at det kan være noe informasjon som du som leser ikk...

Store forhåpninger om å gjøre en forskjell for barn og unge

Læringsmiljøsenteret har flere nyansatte denne høsten. Bli kjent med hvem de er, og hvilke forventninger de har til sitt...

Læringsmiljøkonferansen 2020

Læringsmiljøkonferansen, den andre i rekken, blir holdt 3. - 4. november 2020.

Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser

Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...