Aage Meyer dirigerer Arktisk Filharmoni

Tsjaikovskij-serenaden med Aage Meyer og Arktisk Filharmoni ble satt opp som Meyer sin eksamenskonsert i dirigering, men på grunn av korona ble alle eksamenskonsertene ved Fakultet for utøvende kunstfag avlyst. Nå har restriksjonene lettet, og arrangørene, UiS-studenten og orkesteret kan gjennomføre konserten fredag 5. juni kl. 13.30 i Tromsø kulturhus.

Aage Richard Meyer, dirigentstudent ved Fakultet for utøvende kunstfag. Foto: Marie von Krogh
Aage Meyer dirigerer Arktisk Filharmoni i Tromsø kulturhus fredag 5. juni. Foto: Marie von Krogh

5. juni kl.13.30 blir det en annerledes lunsjkonsert på Tromsø Kulturhus´ hovedscene, da et av Norges største dirigenttalenter, Aage Meyer, gjennomfører sin avsluttende konsert, med blant annet med den vakre «Tsjaikovskij-serenaden» på programmet.

Aage Meyer jobbet med Arktisk Filharmoni så sent som i 2019 – da som assistent for vår sjefdirigent Christian Kluxen, og tar nå sin Postgraduate Diploma i dirigering ved Fakultet for utøvende kunstfag ved Universitetet i Stavanger.

Stipend og eliteprogram

I 2019 ble han tildelt Steenslandstipendet på kr 50.000 fordi han har utmerket seg spesielt med kunstneriske resultater og potensial. Aage Meyer er plukket ut til Talent Norges eliteprogram Dirigentforum og ble, som eneste norske deltaker, valgt ut til en mesterklasse for et knippe store europeiske dirigenttalenter med BBC Philharmonic i Manchester. Siden januar 2020 er Meyer assistentdirigent for Bergen Filharmoniske Orkester.

«Kandidaten nyter stadig økende anerkjennelse i fagmiljøet, både ved UiS, men også nasjonalt og internasjonalt,» het det i juryens begrunnelse da han mottok Steenslandstipendet i fjor.

Gjensyn med publikum

Under sin avsluttende konsert i Tromsø Kulturhus skal han dirigere Arktisk Filharmonis kammerorkester når de spiller Tsjaikovskijs Serenade i C-dur, opus 48, ofte kalt Tsjaikovskij-serenaden. Verket ble komponert i 1880, og den første satsen er ment å være en imitasjon av Mozarts stil, basert på den klassiske sonateformen, med langsom intro.

Publikum får også høre Sibelius´ Romance

Konserten blir den første åpne med publikum for Arktisk Filharmoni i Tromsø, og musikerne gleder seg stort til å spille med Aage igjen – og ikke minst gjensynet med publikum.

Konserten spilles kl.13.30, og den vil vare i ca en time.
Vi ønsker Aage Meyer og Arktisk Filharmoni lykke til med konserten!

Tekst: Agnete in't Veld Bendiksen
Første gang publisert: 05.06.2020

Du er kanskje også interessert i ...