Hopp til hovedinnhold

– Æ blir mæ i møte med dæ

Kvalitet i alle ledd, se hele barnet og den viktige relasjonen mellom voksne og barn. Mange tema er overlappende når vi snakker om kvalitet og utvikling i barnehage, skole og SFO.

Publisert: Endret:
  • Ble arrangert for andre gang 3. - 4. november 2020
  • Tema: Fellesskap, forskning og fornyelse - kvalitetsutvikling i barnehage, skole og SFO
  • Digital konferanse som følge av korona
  • Foreløpige tall viser at over 1 000 deltakere har vært innom konferansen i løpet av hver dag

Selv om Læringsmiljøkonferansen er over for denne gang, sitter vi igjen med godt påfyll av fag og eksempler fra hverdagen. En av foredragsholderne var daglig leder i Tjodmarka barnehage, Ragnhild Eielsen Wiig. Hvordan har hun og personalet i barnehagen brukt forskning til utviklingsarbeid og å løfte kvaliteten?

– Vi ønsket å gå fra kvalifisert synsing til et teoretisk ståsted, sa hun under konferansen og viste til hvordan de hadde tatt tak i en konkret utfordring for å løfte kvaliteten til hele barnehagen: konflikter knyttet til utelek.

– Vi vurderte om vi ville innføre flere regler for hvordan vi behandler hverandre sånn og sånn, eller om vi skulle se til forskning. Det ble det siste, sa hun og forklarte hvordan de hadde gått frem:

–  Det vi fant ut var at vi måtte tilegne oss mer kunnskap om lek og barns forutsetninger for å kunne leke. Vi lærte blant annet om hva tilknytning har å si for lek. Det å føle trygghet, å stole på at det alltid er noen som vil deg vel, det er viktig.

Hviletid og lekemiljø

Så la de frem andre påvirkningsfaktorer, for eksempel dette med hviletid.

– For oss voksne er det ekstremt viktig å kunne trekke oss tilbake og ta en pust i bakken i ny og ne. Slik er det for barn også. Hvile har mye å si for muligheten til å hente seg inn igjen. De må på lading, rett og slett, så vi innførte hviletid i forbindelse med måltidet.

Vi lærte blant annet om hva tilknytning har å si for lek. Det å føle trygghet, å stole på at det alltid er noen som vil deg vel, det er viktig.

Ragnhild Eielsen Wiig

Barnehagen opplevde da at måltidene ble roligere, alle fikk tid til å prate og barna kunne se for seg hva de ønsket å gjøre når de senere kom ut.

– I tillegg så vi på lekemiljøet. Hvordan inviterer vi barna til lek? Hva har vi fremme og hvor står det? Hvordan er den voksne en del av miljøet?

Eielsen Wiig fortalte at arbeidet ikke var gjort i en håndvending, og at nøkkelen lå i å gjøre prioriteringer og legge en plan.

– Så måtte vi se for oss målet, og hvilke steg som måtte til for at vi skulle komme oss dit. Hele veien har vi vært opptatt av at dette arbeidet skal inkludere hele personalet, slo hun fast som en av nøkkelfaktorene for å lykkes.

Læring og læringsmiljø – hvordan henger det sammen?

Fra denne høsten ble det innført nye læreplaner i skolen. Randi Myklebust Sølvik holdt et innlegg om hvordan de nye planene henger nøye sammen med læringsmiljø.

– Nå begynner den virkelige jobben, sa hun, – å gjøre dem om til en virkelighet på skolen som fungerer i møte med elevene. Verdisynet og prinsippene i læreplanene, det er det som skal komme elevene til gode. Det handler om hvordan vi kan få barn til å blomstre.

Hun mener derfor det er ekstra viktig å se på sammenhengen mellom læring og læringsmiljø – hvordan kan læreplanen gi oss enda bedre forutsetninger til å skape god læring og gode læringsmiljø.

– Det handler om hva elevene lærer om seg selv, hva de lærer om andre og hva de lærer i fag. Her er relasjonene og fellesskapet som finnes i en klasse viktig. Hvordan er relasjonene elever imellom og hvordan er relasjonen mellom elever og lærer?

Optimistisk på vegne av SFO

– Jeg har aldri vært så optimistisk på vegne av SFO som jeg er nå, sa Terje Wiik som er konsulent for SFO-nettverket.

Han var opptatt av å utvikle SFO som en vennskapsarena og mestringsarena.

– Vi må la flere barn kjenne på mestring gjennom den gode arenaen som SFO kan være til det. Det er ekstremt viktig at vi tenker SFO inn i en helhet i barnas hverdag. Barna bruker mange, mange timer og dager her, sa han og la til at SFO må legge til rette for god lek.

– Lek handler om å ha det gøy, være med venner og bruke fantasien.

Relasjoner mellom voksne og barn

Wiik har reist rundt på mange SFO’er i hele Norge og forteller at mange SFO’er  fremdeles føler seg som en gjest på skolen.

– «Vi låner det rommet eller det skapet», kan de si til meg når jeg er der ute, selv om de har vært der i mange, mange år. Tidligere har de ikke hatt rammer som gir SFO plass. Men vi må tenke at også SFO er et utstillingsvindu for skolen som helhet!

– «Æ blir mæ i møte med dæ», sa Wiik og fortalte om flere møter mellom SFO og nærmiljø. Han mener det er viktig å bygge omdømmet til SFO, sikre gode ledere og kontinuitet blant de ansatte.

– Vi må ut og fortelle hva vi gjør, hvordan og hvorfor. Det er viktig for alle barn å ha en arena å høre til, sa han og viste til en seksåring som hadde fortalt lokalavisen at han gikk på fotball og frokostklubben.

– For så viktig er SFO for mange barn. Det er et sted de føler de hører til.

Oversikt over dagens program

  • Fellesskap, forskning og fornyelse i barnehagen – Thomas Moser, professor ved Læringsmiljøsenteret
  • Hvordan inkludere personalet i å jobbe systematisk og forskningsbasert med kvalitetsutvikling i barnehagen? Ragnhild Eielsen Wiig, leder i Tjodmarka barnehage
  • Når mobbingen kan foregå 24 timer i døgnet (del 2) – Ida Risanger Sjursø, stipendiat ved Læringsmiljøsenteret og vinner av regionale finalen i Rogaland av Forsker Grand Prix 2020
  • Fagfornyelsen og læringsmiljøet – Randi Myklebust Sølvik, førsteamanuensis ved Læringsmiljøsentere
  • Om den nasjonale utviklingen innenfor SFO – Terje Wiik, konsulent for SFO-nettverket
  • Avslutning - senterleder Dag Jostein Nordaker

Tekst: Ina Midttveit

– Nå begynner den virkelige jobben, å gjøre læreplanene om til en virkelighet på skolen som fungerer i møte med elevene. Det handler om hvordan vi kan få barn til å blomstre.

Randi Myklebust Sølvik

Vil du lese mer fra Læringsmiljøsenteret?

Prestisjefylt støtte til UiS-forskar

Professor Natalia Kucirkova ved Læringsmiljøsenteret er tildelt Jacob Foundation Fellowship for perioden 2021-2023. Ho v...

Slår fast at det er lov å bruke Spekter

Personvernnemda slår fast at det er behandlingsgrunnlag i Opplæringsloven til å bruke det ikke-anonyme kartleggingsverkt...

Systematisk arbeid som treffer

Fellesskap, forskning og fornyelse går hånd i hånd når det skal jobbes med kvalitetsutvikling i barnehage, skole og SFO....

Læringsmiljøsenteret har fått nytt nettsted

Fredag 30. oktober ble det nye nettstedet lanseret, og det kan bety at det kan være noe informasjon som du som leser ikk...

Store forhåpninger om å gjøre en forskjell for barn og unge

Læringsmiljøsenteret har flere nyansatte denne høsten. Bli kjent med hvem de er, og hvilke forventninger de har til sitt...

Læringsmiljøkonferansen 2020

Læringsmiljøkonferansen, den andre i rekken, blir holdt 3. - 4. november 2020.

Glede og begeistring når barnehagene skal få nye nettressurser

Lek, sang, dans og e-bøker er stikkord når barnehagelærere, fagutviklere og forskere skal samarbeide om å utvikle pedago...