Ble headhuntet til Stavanger

Min sommerjobb: Som prosjektleder i ONS Young har statsviterstudent Mille etablert et enormt nettverk.

MIn sommerjobb
Mille Isaksen, prosjektleder ONS Young, selfie i verneutstyr

Hei Mille, hva gjør du i sommer?

Hey! Jeg skal snike meg unna på en liten utenlandsferie (endelig) før det blir fullt kjør som Prosjektleder for ONS Young. ONS er en av verdens største energikonferanser. Hit kommer titusener av folk fra 100 land til Stavanger for å snakke om bærekraft, geopolitikk, teknologi og energi. Elon Musk kommer faktisk for å snakke på ONS! Der har jeg ansvaret for at det unge publikummet bestående av studenter, vgs-elever, unge i arbeidslivet og ungdomsskoleelever føler seg ivaretatt med sitt eget innhold. Alle studenter i Stavanger er invitert!

Hvordan fikk du denne jobben?

Jeg startet som intern hos oljeselskapet DNO ASA i Oslo i 2018, og i 2019 ba de meg flytte til Stavanger for å ta denne jobben i ONS, og det har jeg gjort i 3 år nå på samme tid som jeg har studert. Det er altså veldig tilfeldig at jeg endte i Stavanger og på UiS, men jeg er så glad for at jeg gjorde det! I år er det endelig tid for å invitere nærmere 70.000 personer til Stavanger for å komme på ONS, så derfor blir jobben i sommer ekstra intens. Alt må jo være klart til konferansen går av stabelen i august!

Mille Isaksen prosjektleder ONS young

Hvordan er arbeidsdagen din?

En typisk arbeidsdag for meg er ganske hektisk, med en blanding av møter og korrespondanse med sponsorer, foredragsholdere eller andre interessenter i ONS Young prosjektet. Det er sykt mange folk å holde kontakten med! Jeg blir verdensmester i e-post hvertfall.

I tillegg til kontakt med eksterne jobber jeg med å spikre programmet for ONS Young, så det er også en ganske kreativ jobb hvor jeg er fri til å bestemme mye av innholdet selv i samråd med andre unge som er engasjerte i energi.

Hva liker du best med sommerjobben din?

Jeg liker godt at jeg blir kjent med så mange forskjellige mennesker, nettverket jeg får være en del av er enormt. Det er også kult å jobbe med å fremme de unges behov inn i energibransjen, vi er jo tross alt framtiden! Jeg syns det har vært ekstremt givende å bli kjent med den internasjonale energibransjen og lære mer om energitransformasjonen fra fossil til fornybar som går i en rasende fart.

Får du nytte av studieprogrammet ditt i jobben?

Å kjenne til hvordan avgjørelser tas i norsk forvaltning, hvordan næringslivet samarbeider med myndighetene og også hvordan Norge plasseres som energinasjon i verden har gjort meg mye tryggere i jobben min.

Jeg skrev faktisk bacheloren min i statsvitenskap rundt mye av det jeg har erfart i jobben! Jeg skrev om at Norge står i en ekstremt paradoksal situasjon ved å fortsatt ønske å produsere olje og gass, samtidig som man ønsker å være en klimaforkjemper. Så jeg har kombinert den kjennskapen og interessen jeg har fått for energibransjen med et mer kritisk blikk som jeg har fått gjennom fagene mine her på UiS. I sum synes jeg at jeg har fått mye mer ut av studiet på grunn av jobben og at studiet har gjort meg mye flinkere og tryggere i jobben min – det har gått begge veier!

Blir det litt ferie på deg i sommer, da?

Jeg skal heldigvis ta litt fri, en tur til Spania og noen dager i hjembyen Oslo, før tempoet skrus opp betraktelig og vi nærmer oss ONS i slutten av august. Håper jeg klarer å legge fra meg e-posten litt og få til noen skikkelige feriedager!

Hva er drømmejobben din etter endt utdanning?

Nå spør du godt. Svaret er nok at jeg ønsker å prøve ganske mye forskjellig! Jeg brenner for energitransformasjonen og håper å utforske ulike løsninger og perspektiver på den i ulike jobber. Nå har jeg fått lære mer om hvordan bransjen jobber overordnet, jeg har lyst til å lære mer om hvordan myndighetene jobber med den, mer om hvordan Norge plasserer seg som energinasjon i Europa i fremtiden. Med andre ord er det nok ikke én drømmejobb jeg sikter på, men heller muligheten til å kunne være med å sikre en grønn omstilling for Norge (beskjedent).

Du er kanskje også interessert i: