Her er det lov å game i timen

Når gaming blir en av framtidens læringsformer, så trenger vi lærere som forstår seg på gaming. Bli med på utviklingen og søk en master i grunnskolelærerutdanning!

Lærerstudent med animert gaming-figur

Grunnskolelærer for 1.–7. trinn (master)

Som lærer for trinn 1-7 møter du elever som ivrer etter å lære og som ser på læreren som litt av en helt.

Hos oss på UiS tilbyr vi deg muligheten til å ta en master i grunnskolelærerutdanning. Fagene matematikk, norsk og pedagogikk og elevkunnskap (PEL) er obligatoriske. Du kan velge master i norsk, matematikk, kroppsøving, engelsk, samfunnsfag og spesialpedagogikk.

I tillegg skal du ha 2-3 valgfag der du kan velge blant masterfagene eller breddefagene naturfag, kunst og håndverk, KRLE, mat og helse, musikk og drama.

.

Caroline skal bli lærer

– Favorittspillet mitt er "Keep talking and nobody explodes". Det er et samarbeidsspill hvor man må kommunisere. Det fungerer fint i alle språkfag, sier lærerstudent Caroline Pettersen.

Lærerstudent Caroline på campus Ullandhaug.

Navn, alder, hjemsted?

Caroline Pettersen, 23 år, fra Rælingen.

Hvorfor valgte du å studere grunnskolelærer ved UiS?

Jeg valgte å studere grunnskolelærer ved UiS da jeg hadde en lærer på videregående som viste meg hvor gøy det var å være lærer. Hun kledde seg ut for å vise forskjellige epoker i norsk-undervisningen, hun rappet i klasserommet da vi hadde om lyrikk og i historiefaget hadde vi skuespill.
Jeg ble bitt av basillen og da jeg har et energinivå som matcher barneskolen valgte jeg den retningen. Jeg valgte spesifikt UiS da utearealene på skolen er fantastiske! Jeg har hatt studiegruppe med piknikteppe ute på gressplenen på campus og generelt brukt det som et møtested. Boligprisene i Stavanger er også mye billigere enn på Østlandet så da fikk jeg meg inn på boligmarkedet også.

Hva liker du best med studiet?

Det jeg liker mest med studiet er hvor praktisk det er og hvor flinke studiekoordinatorer er, de hjelper når det er noe. I kunst og håndverk-emnet lager vi ting, vi er på sløydrommet og lærer oss maskinene. I norsk har vi oppgaver som vi kan bruke i klasserommet når vi er ferdig utdannet. Vi har også hatt uteskole hvor vi lærer leker og måter vi kan bruke pinner og ting i naturen i undervisningen.

Hvilken spesialisering / master skal du ta?

Jeg skal ta master i engelsk, og det er jeg superfornøyd med. Jeg har blitt tipset om at det kan være lettere å få jobb i utlandet på internasjonale skoler med en master i engelsk.

Hvordan inngår gaming i læreryrket?

Gaming er blitt en vesentlig del av barneskolen og derfor har vi DDV på UiS! DDV er et Didaktisk Digitalt Verksted som alle på grunnskolelærerutdanningen skal innom. Der får man prøve spill som passer inn i undervisning som kan brukes med den kulturelle skolesekken (samfunnsfag) og fortellende spill som passer inn i norskfaget. Favorittspillet mitt er Keep talking and nobody explodes som er et samarbeidsspill hvor man må kommunisere. Det fungerer fint i alle språkfag. DDV har ikke bare spill, men også 3D printere, laserkuttere, vinylkuttere og mye mer!

DDV: Framtidens klasserom

Verkstedet inneholder alt fra spillmaskiner, droner og kodeutstyr, til VR-briller, tegnebrett og iPader med en rekke nyttige apper. Tankegangen er å gi lærerutdanningene en smakebit på framtidens klasserom.

ddv

Framtidens klasserom i lærerutdanningen handler om å arbeide eksperimenterende og undersøkende i undervisningen. Det sentrale er studenter som er aktive og utforskende når det gjelder læring, didaktikk og teknologi.

DDV (Didaktisk Digitalt Verksted) er opprettet som en arena hvor studenter og ansatte ved lærerutdanningene kan teste og utforske digitale verktøy til bruk i undervisning. Målet er at lærerstudenter fra UiS går ut i framtidens klasserom med en god profesjonsfaglig digital kompetanse. Studentassistenter er essensielle i driften av DDV.

Verdens første (?) data- og spillveileder for lærere

Lærerstudenter ved UiS har vært sentrale i utviklingen av veilederen som skal gjøre det enklere for lærere å bruke data- og videospill i undervisningen.

Bilde av en printet versjon av Data- og videospillveilederen for lærere

DDV har lansert Data- og videospillveilederen for lærere, lærerstudenter og lærerutdannere som ønsker å bruke data- og videospill i undervisningen.

Se veilederen her!

Framtidens yrke: Spillpedagog

– For å bli en god spillpedagog må du være genuint interessert i spill, og ha tro på at spill har en verdi i seg selv, sier universitetslektor Paolo Haaland Scarbocci.

Paolo Haaland Scarbocci, IGIS

– Ved å gi mer plass til teknologi og digitalisering i skolen utvides lærerens verktøykasse, for eksempel med VR-teknologi, koding eller dataspill, sier universitetslektor Paolo Haaland Scarbocci.

Les mer om spillpedagog-yrket her.

Vi trenger lærere som forstår seg på gaming!
Framtidens yrke: spillpedagog

Du er kanskje også interessert i: