Ingrid er medic i Stillehavet

Min sommerjobb: Paramedisinstudent Ingrid Arnesen jobber som medic på Statsraad Lehmkuhl i sommer. I Stillehavet!

Ingrid Arnesepå Statsraad Lemkuhl

Ingrid jobber som medic på Statsraad LehmKuhl i over tre måneder i sommer.

Statsraad Lemkuhl i Stillehavet

I august 2021 seilte Statsraad Lehmkuhl på en 20 måneder lang One Ocean Expedition, en reise rundt hele kloden.

Statsraad Lemkuhl sitt seil

Ingrid er med på seilturen fra Tahiti og forbi mange små Stillehavsøyer, helt til Japan.

Ingrid Arnesen er medic på Statsraad Lemkuhl

Ingrid assisterer legen og tar egne pasienter som har mindre sår og skader. Ombord er det en egen liten sykestue.

Student drikker kaffe på dekekt til Statsraad Lemkuhl

Arbeidsdagene er 10 timer lange, og da er det godt med en pause på dekk innimellom.

Statsraad Lemkuhl i solnedgang i Stillehavet

Ingrid har ferie og jobb i ett! Når skipet legger til kai på de forskjellige øyene har mannskapet fri noen dager for å se og oppleve stedene de besøker.

One Ocean Expedtion kart og reiserute

Akkurat nå, i dag,har Statsraad Lemkuhl passert datolinjen: i det ene øyeblikket er skipet 13 timer etter Norge, og i det neste så er de foran i tid med 11 timer!

Navn, studieprogram: Ingrid Othman Arnesen, paramedisinstudent.
Sommerjobb: medic på Statsraad Lehmkul

Hei Ingrid, hva gjør du i sommer?

I sommer jobber jeg som frivillig ombord på Statsraad Lehmkuhl på dekk og som medic. Skuta seiler nå One Ocean Expedition, en jordomseiling på 2 år. Jeg skal være med over i 3  måneder gjennom Stillehavet.

Hvordan fikk du denne fantastiske sommerjobben?

Jeg fikk jobben i fjor sommer da jeg jobbet for NRK som smittevernsansvarlig på deres Minutt for minutt-produksjon på Sommerskuta. I løpet av produksjonen, som foregikk ombord på Statsraad Lehmkuhl, skaffet jeg meg sommerjobb til i år.

Hvordan er arbeidsdagen din?

Arbeidsdagen min er 10 timer lang og det går mye i vedlikehold ombord. Nå holder vi på med å skifte ut deler av riggen, mastene der seilene er, for å gjøre den sikker å gå i.

Medic-delen av sommerjobben min er veldig varierende. Jeg assisterer legen dersom hen trenger hjelp, og tar noen egne pasienter som har mindre sår og skader. Ombord er det en egen liten sykestue.

Hva liker du best med sommerjobben din?

Det jeg liker best med denne sommerjobben er å få se deler av verden det er vanskelig å komme til ellers. Jeg er med å seile fra Tahiti og gjennom mange små stillehavsøyer, helt til Japan.

Får du nytte av studieprogrammet ditt i jobben?

Jeg får utrolig stor nytte av paramedisinstudiet i medic-delen av sommerjobben min! Dette studiet gir en utrolig god utdannelse til å jobbe på skute slik som dette. Det er når det kommer mer akutte hendelser at paramedisinstudiet er nyttigst, og jeg tror også at jobben vil være en god arbeidserfaring.

Blir det litt ferie på deg i sommer, da?

Det blir ferie og jobb i ett! Her nede er det godt og varmt og solen skinner. Når vi legger til kai på de forskjellige øyene har vi fri noen dager hvor vi kan se og oppleve stedene vi er innom.

Hva er drømmejobben din etter endt utdanning?

Drømmejobben min etter endt studie vil helt sikkert ligne litt på denne. Jeg kan godt tenke meg å være med på ekspedisjoner med rolle som medisinsk personell.