Karl på Nordens største økonomifestival

– Alt er økonomi, oppsummerer økonomistudent Karl-Erik Martinsen etter å deltatt på sitt første Kåkånomics; Nordens største økonomifestival.

Økonomistudent Karl-Erik Martinsen i fargegata på kveldstid
Økonomistudent Karl-Erik Martinsen på Kåkånomics i Fargegata i Stavanger sentrum.

Karl-Erik Martinsen tar en bachelor i økonomi og administrasjon ved Handelshøgskolen UiS. Årets KÅKÅnomics var hans første. Det han lærte og opplevde på festivalen var like nyttig for han som økonomistudent, som for han som menneske, mener han.

– Alle har godt av innsikt i hvordan verden virker i dag, og forklaringer på hvorfor den er som den er, forteller Karl-Erik, og fortsetter:

– Selv om jeg studerer økonomi så var mange av temaene som ble diskutert ganske nye for meg. Det gjorde at jeg fikk tilgang på helt nye perspektiver, og kunne bruke disse til å forme egne meninger rundt sakene det ble snakket om.

Ikke bare for fagfolk

Hvert år, i siste uken av oktober, går en av Stavangers største begivenheter av stabelen. Økonomifestivalen KÅKÅ|nomics fyller byen av både fagfolk, studenter og «folk flest» fra hele Norden. 26. oktober gikk startskuddet for årets festival.

– Dette er en festival for alle med interesse av å få en bedre forståelse for verdenen vi lever i, forteller Silje Haus-Reve, medlem av redaksjonskomitéen i KÅKÅ|nomics, og førsteamanuensis ved Handelshøgskolen ved UiS

Silje forteller videre at festivalen har mye verdi å tilføre, ikke bare til byen Stavanger og fagmiljøet i Norden, men også til studentmiljøet ved UiS.

Silje Haus-Reve er medlem av redaksjonskomitéen i KÅKÅnomics, og førsteamanuensis ved Handelshøgskolen ved UiS.

Verdifull for studentmiljøet

– KÅKÅ|nomics er en møteplass hvor studentene får delta i debatten, stille spørsmål, og til og med ta en øl med festivalens programdeltakere. Dette er mennesker som er med på å forme samfunnsdebatten både her hjemme og i det store utland, og muligheten til å slå av en prat med dem er unik. Det burde trigge enhver student til å bli med!

Studerer du ved Handelshøgskolen UiS kan du også være med på å forme egne arrangementer på festivalen. I år var blant annet linjeforeningen for Master i Økonomi og Administrasjon, Mastøk, en av arrangørene bak studentarrangementet med Nina Reynisdottir på scenen.

– Å få ta del i utformingen av ulike arrangementer på KÅKÅnomics er et unikt tilbud, og en veldig god erfaring å ha med seg videre - både for egen faglige utvikling og i arbeidslivet, forteller Silje.

Alt er økonomi

Det som engasjerer Karl-Erik mest ved økonomi, er at det er et så bredt fagområde.

Karl-Erik Martinsen på Kåkånomicsforedrag

– Alt er økonomi, på en måte. Det er derfor jeg liker studiet mitt så godt. Det fokuserer både på det økonomiske med finans og regnskap, men også på strategi og hvordan bedrifter bygges opp.

Bredden i fagfeltet gjenspeiles også i programmet til KÅKÅnomics. I år kunne du få med deg arrangementer om alt fra økonomisk frihet for enkeltpersoner, til krigsøkonomi, krypto og kronikkskriving.

«Finansministerens perspektiv på statsbudsjettet» var et av arrangementene Karl-Erik fikk med seg på årets festival. Dette var også foredraget han så mest frem til i forkant, og det sto heldigvis også til forventningene.

– Det var veldig interessant å høre hva Vedum selv hadde å si om årets statsbudsjett. Han fortalte blant annet om hvordan de gikk frem for å sette det sammen, og hva grunnlaget bak beslutningene deres var, forteller økonomistudenten.

Lærerikt, men også underholdende

KÅKÅnomics arrangeres for at vi skal få en bedre forståelse for verdenen vi lever i. Det føler Karl-Erik at han har fått etter å ha besøkt festivalen.

– Særlig fagseminaret «Krigsøkonomi og sanksjoner» hjalp meg med å forstå hvorfor ting er som de er i dag – ikke bare i Øst-Europa, men i hele verden, forteller han.

Økonomistudenten trekker frem den store variasjonen av programdeltakere som særlig positivt ved KÅKÅnomics. Med mennesker med forskjellig fagbakgrunn på scenen blir det nyanserte debatter med mange ulike meninger, synspunkter og perspektiver. Dette gjorde arrangementene lærerike, så vel som underholdende, synes han.

Karl-Erik Martinsen på kåkånomics , snakker med to av arrangørene

Treffer en nerve

Redaksjonskomitéen jobber kontinuerlig for å finne tema og problemstillinger som er aktuelle, og for å få på plass de riktige deltakerne til å belyse dem. Dette er en av flere grunner Silje trekker frem for å svare på hvorfor festivalen er et trekkplaster for publikum fra både inn- og utland. Men minst like viktig er nok måten festivalen er lagt opp på:

– Vi får ikke bare faglig input på dagsaktuelle temaer, men vi får det også forklart til oss på en lettfattelig måte. At arrangementene i tillegg er spredd rundt på ulike scener i byen – som på skipet MS Sandnes og velkjente puber i Fargegata –, tror jeg bidrar til at festivalen treffer en nerve blant folk.

Så, hvorfor bør du som student delta på neste års KÅKÅ|nomics?

• Du får muligheten til å møte mennesker som er med på å forme samfunnsdebatten i inn- og utland.
  • Som student ved UiS har du muligheten til å bli med også på arrangørsiden av festivalen. Det er ikke bare utrolig lærerikt og verdifull erfaring å ha med seg videre, men gjør seg også veldig godt på CVen din.
  • Du finner ikke bare fagprat på programmet. Det arrangeres også konserter, stand up-shows og live podkast-innspillinger på festivalen. Den balansen studentlivet trenger!
  • Du får faglig input på en lettfattelig måte, og på scener spredd rundt i byen.
  • 5. Du får en unik mulighet til å knytte kontakter. Ikke bare med fagfolk og økonomer, men også med andre studenter ved UiS. Nye venner? Ja, takk!