Mitt favorittsted: Fargegaten i Stavanger

Faddersjef Alva Eide falt pladask for fargegaten første gang hun så den, og siden har det blitt mange magisk øyeblikk der.

Ung kvinne titter ut av et vindu i et fargerikt trehus
Alva Eide har mange gode minner fra fargegaten. Foto: privat.
  • Navn og stilling: Alva Eide, sjef for Fadderfestivalen 2022
  • Favorittsted i Stavangerregionen: Fargegaten (Øvre Holmegate)

Hei Alva, hva er ditt favorittsted i Stavanger-regionen?

Mitt favorittsted i Stavanger er uten tvil fargegaten!

Hvorfor er dette favorittstedet ditt?

Jeg falt pladask for gaten første gang jeg så den, med den gamle trehusbebyggelsen og de herlige fargene! I tillegg er det fantastiske serveringssteder der, som sammen sørger for en herlig stemning i hele gaten. Det oppleves som et inkluderende område der det er plass til alle.

Det må også nevnes at jeg er veldig glad i julen og alt lyset som følger med, og fargegaten slår ikke bare til med julelys, men de vakreste vinterlysene jeg vet om. I flere måneder er gaten lyst opp og er med å løfte den mørke vinteren.

Gate med vinterbelysning
Fargegaten i vinterlys

Hvor ofte er du her og hva finner du på i fargegaten?

Gågate med fargerike trehus

Jeg er her så ofte jeg kan! Hadde studentlommeboken vært større, hadde jeg nok omtrent ikke vært andre steder (neida, joda). Her gjør jeg alt fra å spise lunsj med gode venner og å ha kollokviearbeid over en te/kaffe, til å ha spillkvelder og sene kvelder med dans, karaoke, allsang og annet sprell.

I tillegg var jeg så heldig å få bo i fargegaten da jeg bodde i kollektiv, så det var spesielt å få bo midt i egen favorittplass. Jeg har mange gode minner fra tiden som boende der.

Har du noen ekstra gode minner herfra?

Jeg har så mange minner herfra at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne! Men et ekstra magisk øyeblikk var fra da jeg bodde i kollektiv i Fargagata, og vi satt ut av vinduet og så tenningen av vinterlysene ovenfra. Vi satt rett og slett over lysene!

Ellers har hver eneste karaokekveld og noen herlige øyeblikk med Swing-dansing til old school-musikk ekstra stor plass i minneboken.

Er det noe du vil legge til?

Portrettbilde av ung kvinnelig student
Fra 15. til 21. august overgår andre plasser på jorden. Foto: privat.

I tillegg til den magiske fargegaten, er jeg på vei til å få meg et nytt definitivt favorittområde: Nemlig den store gressplenen bak Hagbart Line huset. Dette fordi jeg i år er så heldig å få være sjef for Fadderfestivalen 2022 og det er der vi skal bygge vår helt egen fadderlandsby på rundt 12.500 kvm! Den blir fylt med magi fra start til slutt, alt fra vannsklie til store konserter, og vi gleder oss så utrolig til å se de nye studentene strømme inn på området for første gang. Fra 15. august kan det nok være at Fargegaten må vike for et nytt favorittområde!

Studiestart 2021, sittende studenter foran scene utendørs
Fadderlandsbyen i 2021 i strålende sol. I år skal det bygges en hel landsby på gressplenen ved siden av Lyspæren.
Ny i Stavanger?
Ny på UiS?