Studentparlamentet ble orientert om UiS sin omstillingsprosess

I årets første møte i studentparlamentet møttes representantene fra sosialdemokratene, Teknat-listen, Blå liste, Venstrealliansen, Internasjonal student union og Kulturlisten.

Unge mennesker rundt et langt bord

Årets første møte i studentparlamentet gikk av stabelen 24. januar.

Etter et valg med rekordoppslutning i høst, med hele 22 prosent, var det duket for stor spenning til det første møte med det nye parlamentet. En ny liste er tilbake i parlamentet, sosialdemokratene (sosdem). Med dette er det nå 6 forskjellige lister som representere UiS-studentene. De øvrige listene er Teknat listen (TN), Blå liste (BL), Venstrealliansen (VA), Internasjonal student union list (ISU) og Kulturlisten (KL).

Orientert om omstillingen

Parlamentsmøte fikk vi en introduksjon av rektor Klaus Mohn og Utdanningsdirektør Bjarte Hoem om den store omstillingsprosessen som er i gang på UiS.

Studentene ble blant annet presentert for en potensiell ny modell for bachelor-utdanningen og de fikk et innblikk i den økonomiske situasjonen til UiS.

Valgrapporten fra valget i høst ble godkjent og en møteplan for våren ble lagt. Videre valgte studentene en valgkomité, som skal innstille nye kandidater til StOr og Fadder.

Neste parlamentsmøte finner sted 14. februar, hvor tildeling av midler til studentorganisasjoner på UiS vil finne sted.

Tekst: Nestleder i StOr, Jakob Meyer Vevatne