Tomas og Otto jobber med elektronikkdesign og programutvikling

Min sommerjobb: Elektroingeniørene Tomas Royal Choat og Otto Nessa Ljosdal tilbringer sommeren hos Ixys AS.

To menn står i et verksted og smiler til kamera
Tomas og Otto

Hei Tomas og Otto, hva gjør dere i sommer?

I sommer jobber vi hos en bedrift som heter Ixys AS, som lager kontrollsystemer og utstyr til blant annet subsea-bransjen. Her skal vi jobbe med et prosjekt som innebærer å automatisere testingen av elektronikken som bedriften produserer. I stedet for at en person skal teste ulike deler manuelt, så lager vi utstyr som skal teste delene. For å kunne lage dette må vi kjenne til produksjonen av utstyret, derfor skal vi også være med å produsere elektronikken som skal testes.

Logoen til IXYS.

Hvordan fikk dere sommerjobben?

Vi synes at bedriften virket spennende, og spurte derfor om det var mulig å få en sommerjobb hos dem. Vi har truffet bedriften et par ganger tidligere, via ulike messer og karrieredager. De er også en av sponsorene til studentorganisasjonen UiS Subsea, som vi begge er medlemmer av, så vi kjente godt til bedriften før vi fikk sommerjobben.

En mann sitter i et verksted og smiler til kamera.
Otto Nessa Ljosdal

Hvordan er arbeidsdagen deres?

Det er vanlige arbeidsdager og vi jobber fra kl. 8 til 16. Nå jobber vi for det meste i produksjonen, for å bli kjent med prosessene som vi senere skal automatisere. Litt senere i sommer begynner vi på prosjektet med å automatisere testingen. Selv om vi kommer fra samme studie så skal vi jobbe med litt ulike deler av prosjektet. En av oss skal jobbe med elektronikkdesign, og en av oss skal jobbe med programutvikling.

Hva liker dere best med sommerjobben?

Det er spennende å få jobbe med noe som er relevant for studiet vi går på. Utdanningen vi tar gjør at vi kan jobbe med mye forskjellig innen automatisering, så det er fint å få en mulighet til å teste ut hva vi kan jobbe med senere. Og så får vi lunsj og «farsa» på jobb!

En mann står i et verksted og jobber.
Tomas Royal Choat

Får dere nytte av studieprogrammet deres i jobben?

Ja, absolutt! Vi kunne ikke utført prosjektet uten forkunnskapen vi har fra studiet. Samtidig er utdanningen vår et fundament som vi kan bygge videre på. Selv om vi har brukt en del av utdanningen i praksis i løpet av studietiden så har vi fremdeles mye å lære, og det får vi muligheten til gjennom denne sommerjobben. I tillegg jobber vi med folk som har masse erfaring og kunnskap - som vi forhåpentligvis får med oss litt av videre.

Blir det litt ferie på dere i sommer, da?

Ja, vi skal ha et par uker fri i løpet av sommeren. Turen går til Kreta og Danmark.

Hva er drømmejobben deres etter endt utdanning?

Vi har begge lyst til å jobbe med produktutvikling og styringssystemer. Vi skrev bacheloroppgave sammen om kontrollsystemet til UiS Subsea sin ROV, og da fikk vi jobbet litt med produktutvikling. Dette var noe vi synes var veldig spennende og noe vi kan tenke oss å jobbe med videre.

Du er kanskje også interessert i