Lyspæren får penger til e-sport

Innovasjonshuset Lyspæren ved UiS og UiSI e-sport har sammen med e-sport-senteret Haven fått 700 000 kroner fra Stavanger kommune til å finansiere et toårig prosjekt for å fremme e-sport i regionen.

To unge damer gamer
(Foto: Fabel media)

– Det er stor interesse for e-sport og gaming. Vi ønsker å være en sentral aktør og pådriver for å styrke e-sport-miljøet i Stavanger, sier Isabel Næss i Innovasjonsavdelingen. Sammen med Minnah Haniffa, som er leder av Lyspæren og som initierte og sendte søknaden om midler, er hun strålende fornøyd med tildelingen.

Midlene skal først og fremst komme unge mennesker og studenter til gode. Målet er å tilby aktiviteter med lav terskel slik at studenter og andre interesserte skal få muligheten til å bli kjent med e-sport og gaming. Det betyr faste arrangement med tilbud både på Lyspæren og i de nye lokalene til Haven e-sport-senter i Innovasjonsparken, med Kick off for studentkvelder i starten av februar.

Frithjof Nilsen-Moe (Foto: Fabel media)

– Vi vil arrangere turneringer og konkurranser der studenter kan stille med lag eller komme alene. Deltagerne vil ikke trenge noen forkunnskaper for å delta på slike tilbud. Samtidig vil vi ha kompetansepersoner tilgjengelig for de mer erfarne spillerne. Dermed håper vi å kunne tilby et allsidig tilbud som passer for alle interesserte uavhengig av ferdighetsnivå, ifølge Næss.

To ganger årlig vil det i tillegg bli arrangert events for å matche studenter og innovative bedrifter hos Haven. Her vil møtene foregå basert på interesse for ulike spill. Spillene vil også bli tatt i bruk for å sørge for dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, der det for eksempel vil være mulighet for at bedriftene og studentene spiller med og mot hverandre. Målet er at kompetansesøkende bedrifter finner dyktige og ivrige studenter med en interesse for teknologi og annen innovasjon.

– Vi skal også tilby større arrangement for å gjøre det mulig å delta i nasjonale og internasjonale konkurranser. Slike tilbud har ikke vært tilgjengelig for studentene tidligere, så vidt vi kjenner til. Større arrangement som dette ser vi på som en gylden anledning til å knytte oss til lokalt næringsliv som også har vist stor interesse for e-sport, sier Ruben Eggebø, som er daglig leder av Haven e-sport.

Martin Tungland (f.v.), Ruben Eggebø, Kari Nessa Nordtun, Mirjam Engelsvold, Frithjof Nilsen-Moe og Sondre Madland (Foto: Hilde Garlid, Validé)

E-sport er veldig populært, og Stavanger-regionen har som mål om å hevde seg i nasjonale og internasjonale konkurranser. Det finnes et uforløst potensial knyttet til e-sport og framtidens utdanning, næringsliv og kompetanser. Altså finnes det stort potensial for e-sport innen undervisning, konkurranser og sist, men ikke minst utenomfaglige aktiviteter, ifølge Eggebø.

– Flere og flere unge gir uttrykk for et behov om arenaer å samles rundt e-sport. Vi tror at tilbud og arrangement innen e-sport og gaming kan bidra positivt til å skape samlingsarenaer. Det vil hindre ensomhet blant studenter og unge mennesker, som har vært et økende problem under pandemien. Dermed blir det et mål i seg selv å legge til rette for å skape en sosial arena hvor det er mulig å møtes gjennom felles interesser, sier Asbjørn Stokka, som er leder for UiSI e-sport.

Lyspæren innovasjonshus er en myldreplass for studenter, ansatte på UiS og eksterne hvor det legges til rette for å stimulere til kreativitet, innovasjon, entreprenørskap og bærekraft. Her finnes også et eget e-sport-rom med hele fem e-sport-stasjoner, hvor studenter og interesserte ønskes velkommen og får mulighet til å ta del i innovasjonsmiljøet på campus. Lyspæren innovasjonshus har et nært samarbeid med UiSI e-sport og Haven.

Haven e-sport-senter er lokalisert i splitter nye lokaler i Innovasjonsparken. Med en stor maskinpark og flotte lokaler ønsker Haven å etablere en arena for attraktive og moderne møter, blant annet ulike typer e-sport-arrangementer for studenter.

Tekst: Benedicte Pentz