Sammen for bedre landbruk i Afrika

Kverneland-gruppen ønsker å jobbe for bedre landbruk i Afrika. Dette semesteret bidro fire UiS-studenter til å utforske nye løsninger for økt matvareproduksjon.

Bilde av seks studenter, ansatte og bedriftsrepresentant som går over en plen på campus.
GODT SAMARBEID: Fra venstre: student Tarjei Bendik Dalen, student Serinha Murgorgo, områdedirektør Sigmund Olsen i Kverneland Group, student Aayush Sharma Niroula, prosjektkoordinator for InGenious Nelly Narges Karimi (UiS) og kursansvarlig Andra Riandita., Olumuyiwa Ogunmade var ikke til stede da bildet ble tatt.

Våren 2021 fikk seks virksomheter hjelp av UiS-studenter gjennom InGenious, UiS’ samarbeidsprogram rettet mot arbeidslivet i regionen. Studentlaget som jobbet med Kverneland ble kåret til semesterets beste, med en utredning om mulige nye forretningsmodeller.

Områdedirektør Sigmund Olsen i Kverneland Group er strålende fornøyd.

- Jeg tror ikke vi har hatt denne typen samarbeid med UiS før. Dette er noe vi burde ha gjort for lenge siden, sier Olsen.

Å mette kloden

InGenious-utfordringer skal ikke bare koble studenter og bedrifter, men også bidra til FNs bærekraftsmål. Ett av disse målene handler om å eliminere sult i verden. Da må produktiviteten og inntekten til småskala matprodusenter dobles innen 2030, ifølge FN.

Her mener Kverneland-gruppen, et internasjonalt selskap på Jæren, at de kan spille en rolle ved å gi bønder tilgang på effektive jordbruksmaskiner. I samarbeid med universitetet og studentene formulerte de følgende problemstillinger:

Hvordan kan Kverneland komme inn på markedet i Kenya ved hjelp av en innovativ forretningsmodell, og vil samme strategi kunne brukes i Etiopia?

Mangfoldig gruppe

Det var en internasjonal studentgruppe som gikk løs på problemstillingen. Den besto av Olumuyiwa Ogunmade (Nigeria), Serinha Murgorgo (Zimbabwe), Aayush Sharma Niroula (Nepal) og Tarjei Bendik Dalen (Norge).

Portrettfoto av Olumuyiwa Ogunmade
Student Olumuyiwa Ogunmade

- Jeg har aldri jobbet i en så mangfoldig studentgruppe før. Alle hadde ulike perspektiver å komme med, og det ble en god erfaring, sier Ogunmade.

- Jeg er spesielt glad for at det var afrikanske studenter med på dette. De brakte inn kunnskap om kultur og lokale forhold som gjorde diskusjonene våre mye mer interessante, relevante og realistiske, sier Olsen.

Utfordrende

Han synes studentene imponerte med hvor raskt de satte seg inn i landbruksnæringen. Men det var vanskelig å finne gode data å basere seg på, og umulig for dem å besøke markedet fysisk. I tillegg er selve kjernen i problemstillingen at mange afrikanske bønder ikke har råd til å kjøpe nye maskiner. Det problemet løses ikke i én semesteroppgave.

- Landbruket har stort potensial, men bøndene har ikke kapital til å investere. Vi må tenke på dette som en langsiktig investering, sier Murgorgo.

Ny forretningsmodell

I Kenya er de fleste bondegårdene små eller mellomstore, og det er disse som mest trenger mekaniserte redskaper til planting. Studentene foreslo en ny forretningsmodell for å tilgjengeliggjøre jordbruksmaskiner til mange bønder, med alternative betalingsmetoder.

Leasing-ordninger og mulighet for å kunne betale med noe av den ekstra avlingen de får ved å bruke bedre maskiner, var to av forslagene. De konkluderte med at samme forretningsmodell også kan fungere i Etiopia, med noen lokale justeringer.

Samarbeidet fortsetter

Oppgaven er innlevert og sensurert til toppkarakter, men Kverneland og studentgruppen har holdt kontakten for å diskutere problemstillingene videre.

- Som selskap trenger vi å bli utfordret, og så kan vi utfordre studentene tilbake. Det blir en veldig god dynamikk, sier Olsen.

- En annen motivasjon

Studentene setter pris på å få samarbeide med eksterne.

- Det er helt nødvendig at universitetene har tett samarbeid med næringslivet. Som student arbeider du for å få gode karakterer, men når du jobber med et firma får du en annen motivasjon og en mer matnyttig forståelse av faget, sier Dalen.

Niroula beskriver utfordringen som veldig givende.

- Jeg har vært på flere lignende prosjekter tidligere, men dette var helt annerledes. Som student er det ikke lett å vite hvordan du skal tilnærme deg en slik problemstilling, men her fikk vi veldig god veiledning.

Seks utfordringer

Kverneland var en av seks samarbeidspartnere som fikk student-team til å ta deres utfordringer dette semesteret. De andre fem var:

• Haltian
  • Roxel Aqua
  • SeaSick Fish.
  • Smart- Kite
  • Stavanger Kommune

Hva er InGenious?

InGenious-programmet startet opp i 2019 og har hittil gjennomført 26 utfordringer, med 70 studenter fra 20 land. Alt fra store selskaper til små gründerbedrifter har foreslått utfordringer som lag av studenter har gått løs på. Offentlige aktører som Stavanger kommune og Kolumbus har også deltatt med mange utfordringer.

Bedrifter og offentlige virksomheter kan poste forslag i UiS’ samarbeidsportal. Det er en egen prosess for å ta inn og formulere den ferdige utfordringen, som skal være knyttet opp mot ett av FNs bærekraftsmål.

Studentene må ta masterkurs i enten innovasjonsledelse eller forretningsutvikling for å kunne bli med. Disse tilbys av Handelshøgskolen ved UiS, men er åpne for alle studieretninger. Studentene får karakter på oppgaven de leverer inn.

Europeisk samarbeid

InGenious er utviklet av universitetene i Stavanger, Linköping og Twente. Disse universitetene er også med i -samarbeidet, som tilbyr en internasjonal variant av utfordringsbasert læring kalt ECIU University.

Vil du vite mer? Ta kontakt med prosjektkoordinator Nelly Narges Karimi!