Variert og aktiv hverdag med mye ansvar

Morten Øksnevad var ferdig utdannet barnehagelærer ved UiS i 2019. Nå er han pedagogisk leder ved Læringsverkstedet Strutsen Naturbarnehage.

alumnportrett

Mann med lyst hår og svart t-skjorte ser på kamera.
Morten Øksnevad liker at han har en aktiv hverdag med mye frihet til å velge hvordan han tilrettelegger aktiviteter for ungene i jobben som barnehagelærer.

Hvordan var veien til denne jobben etter studiene?

Veien til jobb startet allerede før jeg var ferdig med studiene. Jeg skulle på utveksling siste semester, og måtte vente med å reise da utenlandssemesteret startet litt senere. Før jeg reiste gikk jeg kun på ett intervju, og det er den jobben jeg har i dag. Så når jeg kom hjem, visste jeg allerede at jeg hadde en 100% fast jobb som pedagogisk leder som ventet på meg.

Les mer om hvordan du kan bli barnehagelærer ved Universitetet i Stavanger.

Hvordan er din arbeidshverdag?

En arbeidshverdag for meg i barnehagen er å ta imot barna som kommer om morgenen før vi spiser frokost. Etter frokost går vi på tur i skog og mark. På tur har jeg ansvar for samlinger og å lage til forskjellige aktiviteter for barna i henhold til årsplanen. I tillegg har vi ofte måltider vi spiser ute som vi har laget på bål. Innholdet i dagene kan også være preget av møter mellom ledere og ulike instanser, planleggingstid og kursing.

Hva er det beste ved jobben din?

Det beste med jobben er friheten til å velge selv hvordan jeg vil tilrettelegge min arbeidsdag og utførelse av aktiviteter for å kunne se utviklingen hos hvert enkelt barn. Hvis jeg ønsker finnes det også gode muligheter for å videreutvikle meg som pedagog.

Hvordan bruker du kompetansen fra studiene i jobben din?

Kompetansen fra studiene brukes hver dag gjennom foreldresamarbeid, det å kunne se barnets lek og sosiale kompetanse, ha forståelse for barns følelser, tilrettelegging for barn med vansker og samarbeid med kolleger.

Hva er det beste med å ta barnehagelærerutdanningen og hvorfor skal man søke det?

Det beste med barnehagelærerutdanningen er de varierende undervisningsmetodene der man blander teoretiske undervisning sammen med kreative og praktiske aktiviteter som er relevant for en jobb i barnehage. På denne måten har man det utrolig sosialt gjennom hele studiet, og møter mange kjekke mennesker som ønsker å lære og dele ideer. Man er også mye ute i praksis i andre barnehager i løpet studiet som forbereder deg på jobben som framtidig barnehagelærer.

Hvorfor bør gutter vurdere å søke barnehagelærerutdanning?

Som mannlig barnehagelærer er det svært gode jobbmuligheter etter endt utdanning da arbeidsmarkedet og samfunnet fortsatt ønsker en større andel menn i barnehager.
Det er også en jobb som gir veldig mye tilbake gjennom mange morsomme øyeblikk og en aktiv hverdag. Man har også mulighet for å velge barnehage etter sine interesser som f.eks. idrett og friluftsliv.

Hva er dine tre beste jobb- og karrieretips til dagens studenter?

1. Søk i en barnehage som er i samsvar med dine interesser (Natur, idrett eller annet).
  2. Velg en arbeidsgiver som tilbyr videre utvikling gjennom kursing og veiledning.
  3. Meld deg inn i en fagforening.

Ferdig med barnehagelærer bachelor: Hva gjør de nå?