Hopp til hovedinnhold

Anita Berge

Instituttleder

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning
HL K-213
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Berge, Anita

      (2019)

      ‘I Believe that a Sofa can be of Great Help’: Materiality in a Kindergarten Room and the Impact on Social Practices.

      International Journal of Early Childhood

      ISSN 0020-7187.

      Volum 51.

      Hefte 1.

      s.59-72.

      DOI: 10.1007/s13158-019-00235-6

    • Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne; Bjervås, Lise-Lotte; Sigurdardottir, Ingibjorg; Puroila, Anna-Maija

      (2018)

      Discourse of Efficiency: Conflicting Values in Educators' Talk About Everyday Practices in the Cloakroom. I: Values Education in Early Childhood Settings. Concepts, Approaches and Practises.

      Springer Nature

      ISBN 978-3-319-75558-8.

      s.297-311.

      DOI: 10.1007/978-3-319-75559-5_18

    • Berge, Anita

      (2017)

      Barnehagens kunnskapformer i lys av tradisjoner og forandringer. I: Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02680-0.

      s.53-67.

    • Berge, Anita

      (2012)

      Barnehagens læringskulturer - underveis mot vekslende læringshorisonter. I: Læringskulturer i barnehagen. Flerfaglige forskningsperspektiver.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-35016-1.

      s.44-66.

    • Berge, Anita

      (2012)

      "Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt" Noen førskolelæreres og grunnskolelæreres beskrivelser av læring og læringsprosesser i barnehage og skole.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 5.

      Hefte 9.

      s.1-12.

      DOI: 10.7577/nbf.312

    • Berge, Anita

      (2009)

      Svenske førskolelærere om læring i planlegging og praksis relatert til den nasjonale læreplanen.

      Nordisk Barnehageforskning

      ISSN 1890-9167.

      Volum 2.

      Hefte 2.

      s.57-68.

    • Alvestad, Marit

      (2007)

      Å bygge bro mellom barnehage og skole. I: Ny rammeplan - ny barnehagepedagogikk?.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-01079-3.

      s.182-196.

  • Bøker og kapitler
    • Johannessen, Øystein Lund

      (2020)

      Åpen barnehage - pedagogisk virksomhet, mangfoldsfellesskap og torg. I: Den åpne barnehagen. Et mangfoldig møtested.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245025071 .

      s.23-40.

    • Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

      (2017)

      Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

      Universitetsforlaget

      ISBN 978-82-15-02680-0.

    • Berge, Anita

      (2015)

      Barnehagen i en brytningstid Tradisjoner i spill og praksiser under press i den store barnehagen.

      ISBN 978-82-7644-626-5.

  • Formidling
    • Berge, Anita

      (2020)

      Hvor var vi - Hvor går vi videre?.

    • Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

      (2020)

      Educators'Interpretations of Communities, Positions and Borders in Preschool. .

    • Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

      (2020)

      Barnehagehverdagen – Hvilke fellesskap og hvem deltar? .

    • Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

      (2020)

      Arbeid med fellesskap og tilhørighet i en kohort organisert barnehagehverdag .

    • Berge, Anita

      (2020)

      Deltakelse – et grunnlag for tilhørighet? Læreplaner i de fem deltakerlandene .

    • Röthle, Monika

      (2019)

      Tiltak for å støtte opp om barns tilhørighet i leken.

    • Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit

      (2019)

      Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .

    • Berge, Anita

      (2019)

      The Norwegian group: Politics of Belonging- Collectivities in Preschools .

    • Berge, Anita

      (2019)

      Kritisk diskursanalyse-Språkbrukens betydning for praksis i barnehagen. .

    • Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

      (2019)

      Tilhørighet i barnehagefellesskapet .

    • Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

      (2019)

      Systematiske tiltak for å støtte opp under barns tilhørighet i leken..

    • Berge, Anita

      (2019)

      Politics of belonging. Collectivties in preschools .

    • Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

      (2019)

      Educators’ interpretation of processes for belonging, inclusion and exclusion within diverse educational settings.

    • Röthle, Monika

      (2019)

      Å støtte opp om barns tilhørighet i leken. .

    • Berge, Anita

      (2019)

      Åpen barnehage som integreringsarena-forutsetninger, utfordringer og særlige bidrag. .

    • Johannessen, Øystein, Lund

      (2018)

      Den åpne barnehagens egenart og utviklingsmuligheter. Barnehagelærerenes egne perspektiver.

    • Berge, Anita

      (2018)

      "Jeg tror en sofa kunne hjulpet mye" -rommenes og innredningens betydning for for sosiale praksiser i barnehagen..

    • Lunn, Jo

      (2018)

      Reflexivity for teaching and active citizenship.

    • Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus

      (2018)

      Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Fugelsnes, Kristin; Tofteland, Berit; Røthle, Monika Anna; Zachrisen, Berit

      (2018)

      WP7: Collectivities in Norwegian preschools.

    • Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Praksisfortellinger om barns tilhørighet i lek.

    • Berge, Anita; Røthle, Monika Anna

      (2018)

      Tilhørighet i leken.

    • Berge, Anita

      (2017)

      Barnehagens samfunnsmandat og implementering av rammeplanen i den åpne barnehagen.

    • Berge, Anita

      (2017)

      Ny rammeplan - barnehagens verdigrunnlag og samfunnsmandatet. Den åpne barnehagens egenart og bidrag.

    • Berge, Anita

      (2017)

      The value of efficiency – conflicting discourses in educators’ talk about everyday practices in the cloakroom.

    • Berge, Anita

      (2017)

      Discourses of efficiency - Conflicting values in educators' talk about everyday practices in the cloakroom.

    • Berge, Anita

      (2017)

      "I believe a sofa can be of great help" Materiality, tradition and change in the preschool.

    • Berge, Anita

      (2017)

      Rammeplanen i historisk perspektiv.

    • Berge, Anita

      (2017)

      Early childhood in a time of change: Traditions and practices under pressure..

    • Berge, Anita

      (2017)

      Rammeplanens historie.

    • Berge, Anita

      (2016)

      Nye barnehager; arkitektur, organisering og pedagogenes arbeid.

    • Berge, Anita

      (2016)

      Barnehagen i klem mellom tradisjonar og nye krav og forventingar.

    • Berge, Anita

      (2016)

      Den store barnehagens innhold og organisering.

      Barnehagefolk

      ISSN 1500-6905.

      s.104-105.

    • Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita

      (2016)

      Skriveseminar. Teori og praksis Hjelmeland 18-21 april..

    • Berge, Anita; Johansson, Eva Marianne

      (2016)

      Values of efficiency in educators’ talk about dilemmas and priorities in the daily pedagogical work.

    • Berge, Anita

      (2016)

      Pedagogiske tradisjoner under press i den store barnehagen.

    • Berge, Anita

      (2015)

      Tradisjon og forandring - en vitenskapsteoretisk diskusjon av barnehagen i dag..

    • Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita

      (2015)

      Teori og praksis i barnehagevitenskapelig forskning.

    • Berge, Anita

      (2012)

      Læringskulturer og læringsprosesser i barnehagen.

    • Berge, Anita

      (2012)

      Learning cultures in kindergarten: Discourses on care and economy.

    • Berge, Anita

      (2011)

      Danning i barnehagen.

    • Berge, Anita

      (2011)

      There's a lot of learning in kindergarten, only it’s hidden.

    • Berge, Anita

      (2010)

      Fra barnehage til skole - hvordan kan vi ivareta lysten til å lære?.

    • Berge, Anita

      (2010)

      Barnehage og skole - felles forståelser med rom for egenart.

    • Berge, Anita

      (2010)

      Who is participating in constructing kindergarten as a learning arena? Individual paper presentation.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Å bygge felles forståelser med rom for egenart.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Læring er bare å ta trinn for trinn, det er et langt steg fra begynnelse til slutt- om noen førskolelærere og læreres beskrivelser av læring.

    • Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Grindland, Berit; Johansson, Eva; Röthle, Monika; Sageidet, Barbara Maria

      (2009)

      Gode barnehager er bra - også for de yngste.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Å skape felles forståelser med rom for egenart.

    • Abrahamsen, Gerd; Alvestad, Marit; Berge, Anita; Johansson, Eva; Röthle, Monika

      (2009)

      Gode barnehager er bra ? også for de små.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Sammen om skolestart.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Samarbeid om gode overganger - utfordringer og ringvirkninger.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Kommunikasjon mellom førskolelærere og grunnskolelærere.

    • Berge, Anita

      (2009)

      We are often in charge of the learning process, but we do not call it teaching.

    • Berge, Anita

      (2009)

      New Zealand ECE teachers talk about Te Whäriki.

      NZ Journal of Teachers' Work

      ISSN 1176-6662.

      Volum 6.

      Hefte 1.

      s.3-19.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Å skape sammenhengende læringsløp med felles forståelser og rom for egenart.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Hva er ledelse i barnehagen? med utgangpunkt i rammeplanen del III.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Rammeplan for barnehagens innhold og oppgave - Hvordan kan vi lese og bruke den?.

    • Berge, Anita

      (2009)

      Saman om den fine skøyten- utfordringar og erfaringar i samarbeid mellom barnehage og skule.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Å byggja bru mellom barnehage og skule- nokre viktige teori- og erfaringsbaserte perspektiv.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Rammeplanen - forventninger og krav til ledelse og læreprosesser i barnehagen.

    • Skadberg, Grethe Thu

      (2008)

      Helhetstenkning i overgangen fra barnehage til skole.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Å bygge felles forståing med rom for eigenart.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Fra 4 til 8 år, Hva skjer?.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Samarbeid mellom barnehage og skole. Hvorfor skal vi samarbeid, og hva kan vi samarbeid om?.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Barn og unges oppfatning av læring.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Voksenrollen i rammeplanen- Konsekvenser for pedagogisk ledelse.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Nye erfaringer -ny viten.

    • Berge, Anita

      (2008)

      "We do not call it teaching".

    • Berge, Anita

      (2008)

      Learning in kindergarten and school - does it make any difference?.

    • Berge, Anita

      (2008)

      Narrativitet, meningsskaping og forskning.

    • Skadberg, Grethe Thu

      (2008)

      Helhet i opplæringsløpet- fra plan til praksis.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Barnehagens oppdrag - hvilke konsekvenser har det for førskolelærerutdanningen?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Overgang barnehage - skole.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Implementering av rammeplanene - Hvor er vi? Hvor vil vi?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Ny rammeplan - Nye førskolelærere?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Læring i barnehage og skole - to sider av samme sak?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Samarbeid for livslang læring. Hvordan få til den gode sammenhengen?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Barnehagens oppdrag i lys av rammeplanen.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Læring i barnehage og læring i skole - to sider av samme sak?.

    • Aukland, Sigurd

      (2007)

      Barnehage + skole! sant eller usant?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Ny rammeplan for barnehagen - Er det noe nytt?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Overgangsarbeid - Kvifor og korleis?.

    • Berge, Anita

      (2007)

      Å bygge bro mellom barnehager og skoler i Sarpsborg.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Barnehagen som første steg i den livslange læringen - sammenhengen mellom barnehagen og skolen.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Forskning og erfaring - om sammenheng og overgang fra barnehage til skole.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Rammeplane + Kunnskapsløftet = et sammenhengende utdanningsløp?.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Overgang og sammenheng - Forskning og erfaring. Teorertiske perspektiv og aktuell forskning sett i sammeneheng med erfaringer i prosjektet Barnehage + skole = sant.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Revidert rammeplan for barnehagen - Didaktiske perspektiv på innhold og struktur i planen.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Å lese og forstå en rammeplantekst.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Revidert rammeplan for barnehagen - hva er nytt?.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Ny rammeplan - bakgrunn og innhold.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Hvor går veien videre? Læreplanarbeid og didaktisk tenkning i barnehagehverdagen.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver - Hvordan kan vi iverksette den?.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Revidert rammeplan for barnehagen - nytt innhold nye oppgaver.

    • Berge, Anita

      (2006)

      Har rammeplanen noe med hverdagen i barnehagen å gjøre?.

    • Alvestad, Marit

      (2005)

      Ny rammeplan for barnehagen – nye veier å gå?.

    • Berge, Anita

      (2005)

      Ny rammeplan - betyr det ein ny kvardag i barnehagen?.

    • Alvestad, Marit

      (2005)

      Læreplaner for barnehage og grunnskole – to sider av samme sak?.

    • Berge, Anita

      (2004)

      Rammeplanen og førskolelærerutdanningen.

    • Berge, Anita

      (2004)

      Rammeplan for barnehagen - utfordringer og muligheter for førskolelærerutdanningen.

    • Berge, Anita

      (2004)

      Hvem er førskolelærerstudenten? Et nærmere ettersyn i stud.mag.undersøkelsen 2004.

    • Berge, Anita

      (2000)

      Hvem er seksåringen?.

    • Berge, Anita

      (2000)

      Å forstå og bruke Rammeplan for barnehagen.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Aukland, Sigurd

      (2007)

      Med Mats og Renate frå barnehage til skule.

    • Berge, Anita

      (2005)

      Barnehage + skole = sant, en presentasjon av problemstillinger i prosjektet og noen erfaringer underveis.

    • Kvåle, Odd-Harald

      (2003)

      Modell for førskolelærerutdanningen,3årig Bachelorprogram ved Høgskolen i Stavanger.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway