A new history of humanity and the roots of inequality – Henrik Steffens-forelesningen 2023

Onsdag 29. november 2023 kl. 18:00-20:00,
Kjell Arholms hus,
Auditorium 1.

David Wengrow utfordrer etablerte ideer om menneskehetens utvikling og mener vi må bort fra den lineære tankegangen om menneskelige sivilisasjoner. Den britiske arkeologen og bestselgende forfatteren åpner en ny, årlig forelesningstradisjon ved Universitetet i Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Portrett av mann med frakk og skjerf mot grønn bakgrunn
David Wengrow. Foto: Antonio Olmos

Hvordan har menneskeheten utviklet seg? Hva er vår historie?

Meld deg på årets Henriks Steffens-forelesning

De siste årene har mange ønsket å gi oss populærvitenskapelige og enkle svar på disse spørsmålene. Felles for mange av dem er at de beskriver utviklingen som en rett linje, der vi har beveget oss fra naive og primitive grupper mot stadig mer avanserte samfunnsformer. Dette er feil, mener den anerkjente arkeologen David Wengrow.

Ved å kombinere arkeologiske og antropologisk forskning og tenke nytt og tverrfaglig argumenterer han for at historien vår er både mindre lineær og mindre entydig. I sakprosasensasjonen Begynnelsen til alt – en ny fortelling om mennesket gir han og hans medforfatter David Graeber en rekke eksempler på samfunn som bryter med det tradisjonelle synet og knuser mytene om vår tidlige historie. Og når vi begynner å se historien og samfunnsutviklingen i ett nytt lys, betyr det også at vi må se på sosial ulikhet med nye øyne. Er det virkelig en uunngåelig følge av utviklingen av moderne samfunn?

Nå kommer David Wengrow til Stavanger for å holde den aller første Henrik Steffens-forelesningen, i det som skal bli en årlig tradisjon ved Universitetet i Stavanger. Og du og byen og regionens befolkning er invitert til en festkveld på universitetet der vi hyller banebrytende ideer og nye perspektiver og fremmer utveksling av ny kunnskap.

Arrangementet er gratis og åpent for alle. Foredraget holdes på engelsk.

Program:
kl. 18.00: Dørene åpner. Lett servering
kl. 18.30 til 20.00: Henrik Steffens-forelesningen
kl. 20.00-23.00: Tappetårnet har mobil servering og åpner studentbaren i Studentenes hus.

Meld deg på Henrik Steffens-forelesningen 2023

Vi oppfordrer til å reise bilfritt. Det er bussholdeplass rett ved lokalet. Gjesteparkering ved Hestmarka.
Kart over universitetsområdet.