Slik bruker du biblioteket på Arkeologisk museum

Informasjon til nyansatte og nye brukere av biblioteket på Arkeologisk museum.

Publisert Sist oppdatert
biblioteket på AM

Biblioteket ved Arkeologisk museum er ett av spesialbibliotekene ved Universitetsbiblioteket i Stavanger. Våre samlinger dekker arkeologi, konservering, museologi, botanikk, kunsthistorie, middelalderhistorie og lokalhistorie for Stavanger og Rogaland.

Det er åpent for ansatte, studenter og alle andre som er interessert i våre fagfelt.

Vår hovedoppgave er å hjelpe ansatte ved Arkeologisk museum i deres arbeid, og vi tilbyr forskningshjelp, hjelp til litteratursøk, referansehåndteringsverktøy mm. Vi har trykte bøker, tidsskrifter, egne skriftserier, doktoravhandlinger og annet til utlån. Som ansatt har du også tilgang til en rekke fagdatabaser, elektroniske tidsskrifter og e-bøker. Du finner en oversikt over disse i Oria.

Hvordan låne bøker?

Ta kontakt med oss i åpningstiden for å registrere deg som låner hos oss. Har du lånekort ved et av de andre bibliotekene ved Universitetsbiblioteket i Stavanger, kan du bruke det hos oss også.

Søk etter bøker

Bruk Oria for å søke i bibliotekets samling. Når du søker i Oria får du informasjon om hvilke hyller de trykte bøkene og tidsskriftene står i, samt tilgang til våre elektroniske ressurser som fagartikler, tidsskrifter, masteroppgaver og avhandlinger. Det finnes en søketerminal i biblioteket du kan benytte. Spør i skranken hvis du trenger hjelp til å finne dokumenter.

Faglitteratur vi ikke har tilgang til, skaffer vi gjerne til deg fra andre bibliotek. Du kan bestille bestille direkte i Oria, sende oss en e-post eller snakke med oss i skranken. Vi legger bestilt dokument i posthyllen din dersom du har en. Hvis ikke får du beskjed på e-post og SMS så snart ønsket materiale er tilgjengelig og kan hentes på biblioteket.

Tilgang hjemmefra

Hvis du ikke er på campus får du tilgang til våre e-bøker, databaser og lignende via din UIS-PC også hjemmefra. Hvis du bruker egen PC må du bruke tilgang hjemmefra for å få tilgang til våre elektroniske ressurser.

Kurs og veiledning

I tillegg til å hjelpe deg med å skaffe faglitteraturen du trenger til arbeidet eller forskningen din, tilbyr vi blant annet hjelp og veiledning i EndNote, hjelp med registrering i Cristin, veiledning innen åpen publisering og hjelp med søking etter forskningslitteratur. Ta kontakt med oss for mer informasjon!

Tilgjengelighet

Våre åpningstider finner du på våre nettsider. Biblioteket er tilgjengelig for deg som er ansatt på AM fra morgen til kveld, i byggets åpningstid, også utenom den betjente åpningstiden. Du kan låne bøker og tidsskrifter på utlånsautomaten.

UIS-studenter og andre ansatte på UIS kan få tilgang til ubetjent bibliotek lørdager og søndager i museets åpningstider. Ta med gyldig UIS-ID og henvend deg i museets resepsjon for å få tilgang.

Leseplasser

Trenger du en plass å lese eller skrive har vi 6 leseplasser du kan benytte. Vi har også plass til å sitte å jobbe med gruppearbeid eller lignende.

Er du student og trenger en bynær leseplass er du velkommen til å sitte hos oss!

Utskrift

I biblioteket har vi en printer som du kan bruke til utskrift, kopi og skanning. Printeren forvaltes av UiS IT, og her finner du mer informasjon om hvordan du kommer i gang med printing.

Du finner mer informasjon om biblioteket, åpningstidene våre og andre tjenester vi tilbyr på nettsidene.

Velkommen til oss!