Utstillingsåpning: Eden and Everything After

Lørdag 21. januar 2023 kl. 14:00-15:00,
Arkeologisk Museum,
Utstillingene.

Velkommen til utstillingsåpning på Arkeologisk museum lørdag 21. januar.

Tupilaq

Hvordan påvirker vår kulturarv nåtidens kunst? For første gang har en kunstner fått tilgang til våre forhistoriske gjenstander og utfordrer dermed grensene mellom arkeologi og kunst.

Billedkunstner Tanja Thorjussen gir gjenstandene nytt liv i lys av vår tids store globale utfordringer. Hun sender et budskap om håp for alle skapninger i en urolig verden. Thorjussen er utdannet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen og Parsons School of Design the New School i New York. Gjennom prosjektet har hun produsert tupilaq-tegninger hvor hun gir gjenstandene nytt liv. Gjenstanden skal stilles ut sammen med hennes tegninger i januar.

Utstillingsåpning lørdag 21. januar

Kunstutstillingen åpner lørdag 21. januar klokken 14. Kunstner Jane Sverdrupsen, som er daglig leder ved Rogaland Kunstsenter, åpner utstillingen. Det er gratis inngang på museet, og det blir servering av forfriskninger.

Tegneverksted for barn søndag 22. januar: Tegn din egen tupilaq

Det blir tegneverksted med kunstner Tanja Thorjussen søndag klokken 14. Thorjussen har en visjon: make children draw again. Man kun trenger blyant og papir for å lage kunst. Her kan du få tegne din egen tupilaq, under kyndig veiledning fra Tanja selv.

Du kan lese mer om kunstutstillingen Eden and Everything After her.