Vi holder stengt frem til 10. juni

Vi skal fornye deler av museet, og holder stengt frem til 10. juni 2024. Sjekk ut vårt spennende program på Jernaldergården.

besteforeldredag
Vi gleder oss til å åpne et nytt og bedre museum for dere igjen i 2024. Foto: Annette Græsli Øvrelid, Arkeologisk museum, UiS

Vi skal fornye deler av museet denne høsten og vinteren. På grunn av ombyggingen blir museet stengt fram til våren neste år.

Besøkssenteret er åpent med åpen kafe og museumsbutikk. Senteret holder åpent hver dag fra 11.00 – 15.00.

Ta turen til Jernaldergården

Vi har åpent hele året for skoleklasser og andre forhåndsbestilte grupper på Jernaldergården.

På Jernaldergården på Ullandhaug har vi et spennende høst- og vinterprogram.

Hver helg (lørdag og søndag) kan du delta på familieverksted. Da skal vi lage alt fra leirkar til runesmykker i skinn.

Hver søndag har en av våre museumsverter omvisning, klokken 12 på norsk og klokken 13 på engelsk.

I tillegg har vi et utvalg av kjekke aktiviteter utendørs:

• Lær deg plantefarging
  • Minigilde på gården: Et humoristisk drama som gir et innblikk i et etegilde i forhistorien
  • Slik lagde de ting av skinn i forhistorien
  • Lag runesmykker og lær å spå i runer
  • Matlaging på gamlemåten
  • Mytefortelling
  • Sporløyper med kjekke premier
  • Bildebingo

Hver uke oppdaterer vi nettsiden vår med helgens aktiviteter, så følg med for å se hva som skjer den helgen du ønsker å ta turen.

Lager ullperler på Jernaldergården

Farging av ull på Jernaldergården. Foto: Elisabeth Tønnessen

Barn løper på Jernaldergården

Barn leker på Jernaldergården. Foto: Elisabeth Tønnessen

Pil og bue på Jernaldergården

Lær å skyte med pil og bue på Jernaldergården. Foto: Elisabeth Tønnessen

Opplev hvordan de levde for 1500 år siden på Jernaldergården. Foto: Elisabeth Tønnesen

Jernaldergården og Hafrsfjorden

På Jernaldergården på Ullandhaug har du nydelig utsikt.

Vinterferie på Jernaldergården

Vi har mange aktiviteteter hele høsten og vinteren.

Barn som leker på Jernaldergården

Forsøk å leve slik de gjorde på Jernaldergården for 1500 år siden. Foto: Elisabeth Tønnesen

Jernaldergårdens besøkssenter

Du er hjertelig velkommen tilbake til forhistorien på Jernaldergården.

Hold deg oppdatert om vår forskning

Vil du holde deg oppdatert om det som skjer på Arkeologisk museum mens vi holder stengt: