Hopp til hovedinnhold

Arendalsuka: Fremtidens klasserom

Mandag 15. august 2022 kl. 16:30-18:00,
Clarion Hotel Tyholmen, Arendal,
Lille Torungen.

Lesesenteret inviterer til paneldebatt om to store temaer innenfor norsk skoledebatt: Teknologi og prøver.

Publisert: Endret:

Arendalsuka deltakerlogo

1. Hvorfor leser ikke elevene lange tekster på skolen?

To ting blir stadig tydeligere: Det er så viktig at vi opprettholder vanen og evnen til å lese lange, sammenhengende tekster - og vi gjør mindre og mindre av det!  Blant annet leser norske skoleelever færre hele bøker på skolen, enn elever i de andre nordiske landene. Samtidig satses det stort på digitaliseringen av klasserommet.

Hva er det som står i veien for den lange lesinga på skolen? Er det en uunngåelig konsekvens av digital utvikling, eller handler det også om holdninger og kunnskap?

2. Hvem skal bestemme over omfanget av prøver i skolen?

I diskusjonen om norsk skole, løftes ofte "prøvetrykket” i klasserommet frem som et problem.  Samtidig ytrer lærere selv ønske om tester som kan gi dem kunnskap om elevenes ferdigheter. Men flere kommersielle tester og prøver som brukes i klasserommet er ikke basert på forskning, og har ikke dokumentert kvalitet.

Valg av prøver og tester får konsekvenser for elevene og for undervisningen. Men hvilke prøver trenger skolen – og hvorfor? Hvem er det som skal bestemme det? Og hva – eller hvem – er det egentlig som styrer disse valgene

Begge disse temaene er hyppig diskutert, og ofte med problemfokus. I to paneldebatter utfordrer vi inviterte politikere, forskere og skolefolk til å komme opp med konkrete forslag til veien videre. Går det an å bli enige om hvilke utfordringer som må løses? Og hvordan kan vi, helt konkret, i så fall gå frem for å løse dem? 

Debatten ledes av Marte Spurkland.

NB: Dette arrangementet strømmes.

Les hele beskrivelsen i programmet.

Deltakere:

Marte Spurkland

Debattleder

Foto: Signe Fuglested Luksengard

Paneldebattene ledes av journalist, skribent og programleder Marte Spurkland.

Spurkland har jobbet for NRK, Dagens Næringsliv, VG, TV2 og Aftenposten.

Hun er også forfatter av sakprosabøkene Klassen (2017), Pappas runer (2019) og Ut av Krisen (2021).

Tonje Brenna

Kunnskapsminister (Ap)

Portrett av kvinne med halvlangt brunt hår, rød jakke og hvit t-skjorte.
Foto: Ilja C. Hendel

Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) har ansvar for å gjennomføre regjeringens politikk for barnehager, grunnskole, videregående opplæring og folkehøgskoler.

Margret Hagerup

Stortingsrepresentant (H)

Portrett av kvinne med svart og blå bluse og mørkeblå jakke. Utendørs miljø i bakgrunnen.

Margret Hagerup (H) er stortingsrepresentant for Rogaland i perioden 2021-2025 og medlem av Utdannings- og forskningskomiteen.

Anne Mangen

Professor

Portrett: Anne Mangen - Foto: Elisabeth Tønnessen
Foto: Elisabeth Tønnessen

Anne Mangen er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger.

Mangens forskning dreier seg om effekter og implikasjoner av digitalisering på lesing og skriving. I samarbeid med psykologer og nevrovitere har hun gjort en rekke eksperimenter der man sammenligner effekten av ulike teknologiske grensesnitt (papir og skjerm; penn og tastatur) på kognitive og emosjonelle aspekter ved lesing og skriving.

Se profil.

Per Henning Uppstad

Professor

Portrett: Per Henning Uppstad – Foto: Elisabeth Tønnessen
Foto: Elisabeth Tønnessen

Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret og prodekan for forskning ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, UiS. 

Uppstad har bakgrunn som språkviter, innen nordisk språkvitenskap og allmenn lingvistikk.

Se profil.

Jørg Arne Jørgensen

Universitetslektor og lærer

Jørg Arne Jørgensen

Jørg Arne Jørgensen er universitetslektor ved UiS, og har lang erfaring som lærer i ungdoms- og videregående skole. Han er utdannet religionsviter fra Universitetet i Bergen, og har undervist på lærerutdanning, lektorutdanning og PPU ved Universitetet i Stavanger.

Jørgensen er medforfatter i læreverk i KRLE på ungdomstrinnet og Religion og etikk på videregående på Aschehoug forlag.

Han er fast spaltist i Stavanger Aftenblad, hvor han ofte skriver om skole- og utdanningsrelaterte tema.

Gaute Brochmann

Forfatter

Portrett av mann i mørk skjorte med trær i bakgrunnen.
Foto: Åsmund Holien Mo

Gaute Brochmann er utdannet arkitekt ved Arkitekthøyskolen i Oslo. Han har skrevet for en rekke norske tidsskrifter, blant annet Morgenbladet og Dagens Næringsliv og har siden 2017 vært redaktør for fagbladet ArkitekturN. 

I 2020 gav han ut De digitale prøvekaninene om digitaliseringen av den norske skolen, og fulgte i 2022 opp med Skolevegringsmysteriet sammen med psykologiprofessor Ole Jacob Madsen.