Lesesenteret inviterer til paneldebatt om to store temaer for norsk skole: Hvem bestemmer over prøvene i skolen? Og: Hvor blir det av bøkene og den viktige langlesinga i det digitale klasserommet?
Tid: Mandag 15. august kl 16.00 Sted: Clarion Hotel Tyholmen, Arendal Programmet strømmes på Lesesenterets Facebooksider.
Tonje Brenna, Kunnskapsminister (Ap) Margret Hagerup (H), Stortingets utdanningskomité Anne Mangen, Professor, Lesesenteret, UiS Per Henning Uppstad, Professor, Lesesenteret, UiS Jørg Arne Jørgensen, lærer og universitetslektor, UiS, og kommentator i Stavanger Aftenblad Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet Cathrine Bergan, lektor og nestleder, Skolebibliotekarforeningen Gaute Brochmann, forfatter og samfunnsdebattant Marte Spurkland, debattleder Se omtaler av deltakerne lenger nede på siden.
1. Hvem skal bestemme over omfanget av prøver i skolen?
I diskusjonen om norsk skole, løftes ofte "prøvetrykket” i klasserommet frem som et problem. Samtidig ytrer lærere selv ønske om tester som kan gi dem kunnskap om elevenes ferdigheter. Men flere kommersielle tester og prøver som brukes i klasserommet er ikke basert på forskning, og har ikke dokumentert kvalitet.
Valg av prøver og tester får konsekvenser for elevene og for undervisningen. Men hvilke prøver trenger skolen – og hvorfor? Hvem er det som skal bestemme det? Og hva – eller hvem – er det egentlig som styrer disse valgene
Begge disse temaene er hyppig diskutert, og ofte med problemfokus. I to paneldebatter utfordrer vi inviterte politikere, forskere og skolefolk til å komme opp med konkrete forslag til veien videre. Går det an å bli enige om hvilke utfordringer som må løses? Og hvordan kan vi, helt konkret, i så fall gå frem for å løse dem?
Debatten ledes av Marte Spurkland.
2. Hvorfor leser ikke elevene lange tekster på skolen?
To ting blir stadig tydeligere: Det er så viktig at vi opprettholder vanen og evnen til å lese lange, sammenhengende tekster - og vi gjør mindre og mindre av det! Blant annet leser norske skoleelever færre hele bøker på skolen, enn elever i de andre nordiske landene. Samtidig satses det stort på digitaliseringen av klasserommet.
Hva er det som står i veien for den lange lesinga på skolen? Er det en uunngåelig konsekvens av digital utvikling, eller handler det også om holdninger og kunnskap?
NB: Dette arrangementet strømmes.
Les hele beskrivelsen i programmet.
Marte Spurkland
Debattleder
Paneldebattene ledes av journalist, skribent og programleder Marte Spurkland.
Spurkland har jobbet for NRK, Dagens Næringsliv, VG, TV2 og Aftenposten.
Hun er også forfatter av sakprosabøkene Klassen (2017), Pappas runer (2019) og Ut av Krisen (2021).
Tonje Brenna
Kunnskapsminister (Ap)
Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) har ansvar for å gjennomføre regjeringens politikk for barnehager, grunnskole, videregående opplæring og folkehøgskoler.
Margret Hagerup
Stortingsrepresentant (H)
Margret Hagerup (H) er stortingsrepresentant for Rogaland i perioden 2021-2025 og medlem av Utdannings- og forskningskomiteen.
Anne Mangen
Professor
Anne Mangen er professor i lesevitenskap ved Universitetet i Stavanger.
Mangens forskning dreier seg om effekter og implikasjoner av digitalisering på lesing og skriving. I samarbeid med psykologer og nevrovitere har hun gjort en rekke eksperimenter der man sammenligner effekten av ulike teknologiske grensesnitt (papir og skjerm; penn og tastatur) på kognitive og emosjonelle aspekter ved lesing og skriving.
Se profil.
Per Henning Uppstad
Professor
Per Henning Uppstad er professor i spesialpedagogikk ved Lesesenteret og prodekan for forskning ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora, UiS.
Uppstad har bakgrunn som språkviter, innen nordisk språkvitenskap og allmenn lingvistikk.
Se profil.
Steffen Handal
Leder i Utdanningsforbundet
Handal er utdannet adjunkt med tilleggsutdanning i statsvitenskap. Han har vært lærer ved Skøyen skole i Oslo, der han også var arbeidsplasstillitsvalgt, og ved Svolvær barne- og ungdomsskole.
Han har hovedsakelig undervist på mellomtrinnet, men har også jobbet på ungdomstrinnet og med voksne asylsøkere. Han har også erfaring fra studentpolitikken gjennom arbeid i Landslaget for Norges Lærerstudenter (LNL) og avdelingsstyret på Høgskolen i Oslo.
Handal har vært tillitsvalgt på heltid siden 2006 og har en lang rekke verv bak seg. Han har vært medlem av Utdanningsforbundets sentralstyre siden 2009, og var nestleder i perioden 2013-2015. Han sitter i Education International sitt verdensstyre, i styret til Nordiska Lärarorganisationers Samråd (NLS), og er forhandlingsleder i Unio kommune.
Jørg Arne Jørgensen
Universitetslektor og lærer
Jørg Arne Jørgensen er universitetslektor ved UiS, og har lang erfaring som lærer i ungdoms- og videregående skole. Han er utdannet religionsviter fra Universitetet i Bergen, og har undervist på lærerutdanning, lektorutdanning og PPU ved Universitetet i Stavanger.
Jørgensen er medforfatter i læreverk i KRLE på ungdomstrinnet og Religion og etikk på videregående på Aschehoug forlag.
Han er fast spaltist i Stavanger Aftenblad, hvor han ofte skriver om skole- og utdanningsrelaterte tema.
Gaute Brochmann
Forfatter og samfunnsdebattant
Gaute Brochmann er utdannet arkitekt ved Arkitekthøyskolen i Oslo. Han har skrevet for en rekke norske tidsskrifter, blant annet Morgenbladet og Dagens Næringsliv og har siden 2017 vært redaktør for fagbladet ArkitekturN.
I 2020 gav han ut De digitale prøvekaninene om digitaliseringen av den norske skolen, og fulgte i 2022 opp med Skolevegringsmysteriet sammen med psykologiprofessor Ole Jacob Madsen.
Cathrine Bergan
Nestleder, Skolebibliotekarforeningen
Cathrine Bergan er nestleder for Skolebibliotekarforeningen og spesialkonsulent for skolebibliotek/ lese- og skriveopplæring i Utdanningsadministrasjonen i Oslo. Bergan er utdannet lektor med mastergrad i lesing og skriving, i tillegg er hun utdannet skolebibliotekar. Hun har arbeidet som lærer og skolebibliotekar i 25 år i Grimstad og Oslo.