Disputas: Håndskrift kontra tastatur i første klasse

Fredag 5. mai 2023 kl. 10:00-15:00,
Kjølv Egelands hus,
Auditorium E-164.

Eivor Finset Spilling har sett på om håndskrift på papir eller tastaturskriving på nettbrett påvirker førsteklassingers prestasjon i og læring av tekstkomposisjon

Publisert Sist oppdatert

Eivor Finset Spilling
Eivor Finset Spilling disputerer fredag 5. mai 2023. (Foto: Karl August Swanstrøm, Høgskolen i Volda)

Eivor Finset Spilling vil forsvare avhandlingen:
«Handwriting versus keyboarding in first grade: Which modality best supports written composition performance and learning? » Avhandlingen finner du elektronisk tilgjengelig her.

Det blir prøveforelesning og disputas i Kjølv Egelands hus, auditorium E-164 fra klokken 10.00. Tildelt emne for prøveforelesningen er «The affordances and challenges of using digital technology to support struggling writers in primary school.» Selve disputasen starter klokken 12.00. Alle interesserte er velkommen til å følge både prøveforelesning og disputas.

Hovedveileder har vært førsteamanuensis Vibeke Rønneberg, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, UiS. Førsteamanuensis Wenche Mork Rogne, Institutt for språk og litteratur, Høgskolen i Volda og førsteamanuensis Mark Torrance, School of Social Sciences, Nottingham Trent University har vært medveiledere.

Bedømmelseskomiteen vil bestå av:
Postdoktor Nina Vandermeulen, Institutt for språkstudier, Umeå Universitet, Sverige
Førsteamanuensis Ahmet Yamac, Fakultet for utdanningsvitenskap, Erciyes University, Tyrkia
Professor Jenny Thomson, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, UiS/ University of Sheffield, UK

Disputasen blir ledet av senterleder og professor Kjersti Lundetræ, Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking, UiS.