Forsker-standup på Kåkå – kveld 2

Torsdag 28. september 2023 kl. 19:00-21:30,
Musikkstuen Påfyll.

Én forsker, én scene, én mikrofon. I tur og orden får forskerne et kvarter hver til å fortelle deg hva de forsker på, slik at du får en større forståelse for hva som foregår av forskning i Stavanger-regionen. Velkommen til en kveld fri for Powerpoint-presentasjoner og forskerspråk for de innvidde.

Publisert Sist oppdatert

Collage med portrettbilder av menn og kvinner på en scene
Noen av forskerne som deltok på forsker-standup på Kåkå i 2022. Foto: UiS / Brian Tallman

Programleder: Eldbjørg Vaage Melberg

Dørene åpner kl. 18:30, og første forsker inntar scenen kl. 19:30.

Forskerne våre har fått streng beskjed: ingen powerpoint-presentasjon, ingen tekniske hjelpemidler, ingen uforståelige faguttrykk. Klarer de å formidle forskingen sin så folk flest forstår, og til og med skape begeistring?
Og klarer de å holde tida?

Møt opp på Påfyll denne kvelden og få inspirasjon og stoff til spennende lunsjsamtaler. Vil du sikre deg plass, melder du deg på.

Kan marine arter lære oss energisparing?

Rudolf Svensen, avdelingsdirektør naturhistorisk avdeling, Museum Stavanger

For mange arter i havet kan det i perioder være svært begrenset tilgang på mat og det er derfor viktig å spare energi. Hør om hvordan mange arter har funnet sine egne måter å spare energi på, gjennom inntak av mat, transport eller formeringsstrategier.

For hvem virker gratis kollektivtransport?

Siddharth Sareen, professor i energi og miljø ved UiS

I sommer innførte Stavanger gratis kollektivtransport for sine innbyggere. Flere transport-forskere har vært skeptiske til dette tiltaket, men professor i urban omstilling Siddharth Sareen mener dette er effektivt grep for å få ned bilavhengigheten i byen. Sareen trekker også fram andre grep som byer kan gjøre for å lykkes med grønn omstilling.

Drivved er i ferd med å forsvinne fra kysten vår. Gjør det noe?

Dawn Elise Mooney, arkeolog ved Arkeologisk museum, Universitetet i Stavanger

Drivved er en kjent del av fjæra for de fleste, men få tenker over hvor viktig den er. Arkeolog Dawn Elise Mooney forteller hvor drivved kommer fra, hvor viktig den har vært for folk i fortida, og dens bidrag til biomangfold på fjæra og i havet. Hun forklarer også hvorfor drivved er i ferd med å forsvinne fra kysten vår, som følge av klimaendringer og elveforvalting.

Kinas Schindler

Silje Dragsund Aase, førsteamanuensis i historie, VID Vitenskapelige høgskole
Ho Feng Shan reddet flere tusen jøder under andre verdenskrig. Hvorfor har vi aldri hørt om ham? Historiker Silje Dragsund Aase har hentet fram historien om Kinas svar på Schindler fra VIDs misjonsarkiv.

Friluftslivets betydning for unge på barnevernsinstitusjoner

Joakim Jiri Haaland, førsteamanuensis ved institutt for sosialfag, UiS

Joakim Jiri Haaland har snakket med ungdom og ansatte på barnevernsinstitusjoner om hvordan de opplever hytteturer og friluftsliv som en del av livet på institusjonen. Fortellingene sier noe om ungdommenes behov, og hvordan friluftslivet skiller seg fra hverdagslivet. Hør om allsang fra oppvaskgjengen, høytlesing i lavvo og at det endelig blir napp når man ikke fisker.

CO2 kombinert med hydrogen-gass skaper nye, bærekraftige industrier

Ying Guo, seniorrådgiver, NORCE

Både CO2 og H2 er nyttige gasser i naturen. I overgangen til fornybar energi og sirkulær økonomi kan disse gassene gi muligheter for nye produkter og nye industrier, særlig når begge to er tilgjengelige samtidig og i større menger. Eksempler på det er drivstoff til fly, fiskefôr og plastmateriale. Ying Guo tar oss med inn i laboratoriene i NORCE Stavanger for å vise hvordan de jobber med ny, spennende teknologi for en bærekraftig hverdag.

TENK før du snakker – slik når du fram med budskapet

Jo Røislien, professor i statistikk ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiS

Hvordan når du fram med det du ønsker å formidle til andre? Her kommer en forskningsbasert sjekkliste for effektiv formidling. Basert på eksperimenter og intervjuer, og en gjennomgang av store mengder forskning om formidling.

Alt om Forskningsdagene