Forskningspub: Fra steinalderdiett til lab-burgere.

Tirsdag 6. juni 2023 kl. 18:00-20:00,
Arkeologisk museum.

Mat i fortiden, nåtiden og fremtiden!

Forksningspub

Denne kvelden vil vi diskutere matens utvikling fra steinalderen til dagens matvaner og fremtidens matproduksjon. Panelet består av forsker Sissel Beate Rønning fra Nofima, museumspedagog Ellen Tjørnhom Bøe ved Arkeologisk museum, professor Kai Victor Myrnes-Hansen fra Norsk hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, og insektaktivist og "bugfluencer" Bjørg-Siri Albertsen, daglig leder av Larveskolen. Samtalene ledes av Guttorm Andreasen.

Sissel Beate Rønning har bred erfaring innen bioteknologi, matforskning og medisinsk forskning og jobber med in vitro cellesystemer for muskelutvikling og matkvalitet, bioaktivitet, mat og helse. Hun bruker moderne bioteknologi for å produsere mat, inkludert dyrking av kjøtt i laboratoriet ved hjelp av 3D-printing.

Ellen Tjørnhom Bøe er ekspert på spiselige vekster i naturen vår og kan det meste om matvanene til våre forfedre.

Kai Victor Myrnes-Hansen er professor i restaurant- og måltidsledelse ved Norsk hotellhøgskole, Universitetet i Stavanger, og forsker blant annet på selve måltidets ulike roller, måltidsglede og måltidsopplevelsen.

Forskningspub
Bon appétit!

Bjørg-Siri Albertsen er programleder i Larveskolen på NRK. Hun er insektaktivist og billesjef og har som mål å skape mer bevissthet om insekter som mat, bærekraft og sirkulærøkonomi.

Allerede fra klokken 18.00 vil Bjørg-Siri Albertsen dele noen knasende smakebiter med publikum! Samtalene begynner som vanlig klokka 18.30 og baren holdes åpen til klokka 21.00.

Gratis inngang!

Velkommen! 🐛