Grønn uke: Hva er bærekraftig mat?

Mandag 3. oktober 2022 kl. 14:15-15:30,
Arne Rettedals Hus,
Ø-120.

Dette åpningsarrangementet setter i gang Grønn uke med en opplysende og spennende samtale om bærekraftig mat.

En matbuffet med diverse salater og mat

Hva er bærekraftig mat, og må alle være veganere for å spise bærekraftig? Hvilke matvarer er bærekraftig og hvilke er ikke? Disse og flere andre spørsmål får du svar på under denne samtalen.

• Hva er bærekraftig mat? Emil Beddari, Fremtiden i våre hender (digitalt)
  • Norsk selvforsyning og global matforsyning? Hvor usikre er vi? Christian Anton Smedshaug, AgriAnalyse
  • Matens historie i et bærekraftig perspektiv. Gabriella Petrick, postdoktor ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS
  • Samtale og mulighet for spørsmål fra publikum

Samtalen ledes av førsteamanuensis Jens Kaae Fisker ved institutt for medie og samfunnsfag ved UiS.

Emil Beddari er fagrådgiver i Fremtiden i våre hender og jobber med bærekraftige matsystemer, rettferdig grønt skifte og matsvinn. Han har bakgrunn som samfunnsgeograf med spesialisering innen rettferdig klima- og miljøpolitikk.

Christian Anton Smedshaug har vært daglig leder i AgriAnalyse siden 2011 og arbeider bredt med spørsmål knyttet til økonomi, utvikling og spørsmål knyttet til verdikjeden for norsk jordbruk.

Gabriella M. Petrick er en vitenskaps- og teknologihistoriker med fokus på mat, matsystemer, bærekraft og smakens sensoriske historie.

Se hele programmet for Grønn uke her.