Hvor mye laks kan vi få ut av havet uten å ødelegge det?

Fredag 23. september 2022 kl. 13:00-14:00,
Universitetet i Stavanger,
Universitetsbiblioteket på Ullandhaug.

Havbruk er pekt på som en av de mest lovende næringene som skal gi Norge nye arbeidsplasser, økte eksportinntekter og mat til en voksende verdensbefolkning. Ambisjonen er en femdobling av produksjonen av laks og ørret innen 2050. Men kan vi få så mye fisk ut av havet uten å ødelegge det?

Fire portretter Klima-plakat
Havbruk ved Brattholmen i Nordland. Foto: Mowi

Bli med på havbruksamtale med Ragnar Tveterås, professor ved Handelshøgskolen, UiS Fiona Provan, avdelingsleder Hav og miljø ved Norce og Eivind Helland, CEO Blue Planet.

Hvor: Universitetsbiblioteket ved UiS, Stavanger
Når: fredag 23. september kl. 13:00 – 14:00

Arrangører: Norsk klimastiftelse og Universitet i Stavanger i samarbeid med Forskningsdagene i Stavanger-regionen

Program:

• Havbruk mot 2050: Et hav av muligheter – eller overdrivelser? Ragnar Tveterås
  • Bærekraftig havbruk – myte eller realitet? Fiona Provan
  • Åpne eller lukkede anlegg? Til havs, nær kysten eller på land? Hvilken vei går havbruksnæringen og hva er potensialet? – Eivind Helland, CEO Blue Planet
  • Samtale og mulighet for spørsmål fra publikum
    Samtalen ledes av Kirsten Å. Øystese, Norsk klimastiftelse

Arrangementet er gratis og åpent for alle interesserte, men meld deg på ved å gå inn på arrangementssiden til Norsk klimastiftelse.

Samtalen ledes av Kirsten Å. Øystese, Norsk klimastifelse