Ny energi for læring med VR

Tirsdag 26. september 2023 kl. 16:30-18:45,
VID vitenskapelige høgskole, Misjonsmarka 12.

Hvordan kan VR og simulering brukes i undervisningen, hvordan påvirker det læringen, og hva synes studentene? VID Vitenskapelige høgskole inviterer til faglig påfyll under Forskningsdagene.

Publisert Sist oppdatert

Gruppebilde av kvinner og menn iført VR-briller
Forskere fra utviklingsprosjektet Solstien 3

Virtual reality (VR) har vist seg å være en verdifull ressurs innen helse- og sosialfaglig utdanninger. Ved å bruke VR-teknologi kan studenter få en mer engasjerende og realistisk opplevelse av komplekse scenarier, og det gir dem muligheten til å utforske og øve på ulike ferdigheter i en trygg og kontrollert virtuell verden.

Varierte læringsaktiviteter er hensiktsmessig for å oppnå den kunnskapen, ferdighetene og kompetansen som kreves ved profesjonsutdanningene. Nye måter å lære på kan gi ny energi og drivkraft både hos vitenskapelige ansatte og studenter.

Arrangementet er gratis og åpent for alle interesserte. Foruten et spennende program byr vi på fingermat fra SIS, popcorn og musikalske innslag fra VID-ansatte. Av hensyn til matserveringen ber vi om at du melder deg på.

Program:

Kl. 16.30 – kl. 17.00 Åpning av arrangementet med matservering, velkomst og musikalsk innslag

Kl. 17.00 – kl. 17.45 Faglige innlegg om VR-teknologi og simulering

Kl. 17.45 – kl. 18:45 Utprøving og testing av simulering og VR-briller

Programmet ledes av Prodekan for forskning Ellen Vea Rosnes

Tema:

Utvikling av det virtuelle læringshuset

Ved Silje Stangeland Lie, førsteamanuensis, postdoktor, og leder av prosjektet «Solstien 3 – et virtuelt læringshus for studentaktive læringsformer». Lie forsker på eHelse og helseteknologi for mennesker med kroniske tilstander, og VR for læring. Innlegget til Lie vil handle om studentenes ønsker for VR simuleringen, og forskning på hvordan VR simulering påvirker emosjoner for læring.

Studentenes erfaringer med VR

Ved Miriam Dubland Vikman, høgskolelektor ved bachelorprogrammet i vernepleie ved VID og ved Nikolina Helle, daglig leder for Senter for simulering og ferdighetstrening. Vikman og Helle jobber med innovative læringsformer og forsker på VR-simulering. Innlegget deres vil handle om hvordan VR simulering kan fremme ny energi for læring.

Opplevelser og nytteverdi av VR-teknologi i utdanningen

Ved Gry Mørk, førstelektor ved bachelorprogrammet i ergoterapi ved VID. Hun forsker på studentenes opplevelse av læringsaktiviteter og læringsmiljøet, og hvilke studietilnærminger studentene i høyere utdanning benytter. Innlegget til Mørk vil handle om studentenes opplevelse av VR simulering i undervisningen og om studentene ser nytteverdien ved å anvende VR i læringsaktiviteter.

Alt om Forskningsdagene