Hopp til hovedinnhold

Åse Kari Hansen Wagner

Professor

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
OD B-24100
Bio

Åse Kari H. Wagner er professor ved Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret), Universitetet i Stavanger. Wagner har arbeidet med temaer som spenner fra språkkontakt og flerspråklighet til tidlig språkutvikling og begynneropplæring. For tiden leder hun Norges deltakelse i PIRLS 2021, en internasjonal studie av 10-åringers leseferdigheter. Hun var senterleder ved Lesesenteret fra 2010 til 2018. 

+
Publications
  • Vitenskapelige publikasjoner
    • Håland, Anne; Wagner, Åse Kari Hansen; McTigue, Erin Margaret

      (2021)

      How do Norwegian second-grade teachers use guided reading? The quantity and quality of practices.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 21.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.01.02

    • Støle, Hildegunn; Wagner, Åse Kari H.; Schwippert, Knut

      (2020)

      The importance of parents own reading for 10-year-old students reading achievement in the Nordic countries. I: Equity, Equality and Diversity in the Nordic Model of Education.

      Springer

      ISBN 9783030616472.

      s.363-384.

      DOI: 10.1007/978-3-030-61648-9_14

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Skaftun, Atle; McTigue, Erin Margaret

      (2020)

      Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case..

      Nordic Journal of Literacy Research

      ISSN 2464-1596.

      Volum 6.

      Hefte 4.

      s.70-97.

      DOI: 10.23865/njlr.v6.2212

    • Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Oracy in year one: a blind spot in Norwegian language and literacy education?.

      L1-Educational Studies in Language and Literature

      ISSN 1567-6617.

      Volum 19.

      s.1-20.

      DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.09

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

      (2017)

      Flerspråklige elevers leseresultater. I: Klar framgang! Leseferdighet på 4. og 5. trinn i et femtenårsperspektiv.

      Universitetsforlaget

      ISBN 9788215030241.

      s.75-95.

      DOI: 10.18261/9788215030258-2017-5

    • Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.; Aasen, Arne Johannes

      (2015)

      Fagovergripende og fagspesifikke kompetanser i fremtidens skole – en besøkelsestid for norskfaget?.

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 2.

      s.50-60.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2014)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen. I: Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy.

      Fagbokforlaget

      ISBN 978-82-321-0381-2.

      s.65-90.

    • Wagner, Åse Kari H.; Walgermo, Bente Rigmor

      (2014)

      Flerspråklige barns språk- og leseutvikling. I: Å lykkes med lesing: Tidlig innsats og tilpasset leseopplæring.

      Gyldendal Akademisk

      ISBN 9788205431164 .

      s.98-114.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Flerspråklighet er en stor og udiskutabel ressurs – men barnehagens og skolens ansvar er primært norsk.

      Første steg

      ISSN 1504-1891.

      Volum 3.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Barn med flere språk. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

      s.122-130.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2011)

      Lesefrø. Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i barnehagen.

      Cappelen Damm Akademisk

      ISBN 978-82-02-33898-5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2010)

      Før lesing blir vrient. Arbeid med språkstimulering i fire Lesefrø-barnehager.

      Spesialpedagogikk

      ISSN 0332-8457.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Det fins ikke lenger gode unnskyldninger for dårlige leseferdigheter blant minoritetselever.

      Norsk tidsskrift for logopedi

      ISSN 0332-7256.

      Volum 2.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Approaching the skill of writing.

      Elsevier

      ISSN 80448631.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

      (2005)

      Minoritetsspråklige 10-åringers leseferdigheter i norsk skole (PIRLS 2001).

      Norsklæreren

      ISSN 0332-7264.

      Hefte 3.

      s.5-10.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Les noms de lieux issus de l'implantation scandinave : le cas des noms en -tuit. I: Les fondations scandinaves en Occident. Colloque de Cerisy-la-Salle. Caen: Publications du CRAHM.

      Publications du CRAHM

      s.241-252.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Trier e' det sama så eg blir i august!: Navnet som utgangspunkt for kulturarbeid og språkutviklende aktiviteter. I: Kulturbarnehagen (red. Ingeborg Mjør). Oslo: Samlaget.

      s.112-118.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Vikingenes møte med Frankrike. I: Tidvise skrifter. Humaniora, kunst og estetikk.

      s.80-88.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Les noms de lieux scandinaves en Normandie à travers l'exemple des noms en -tuit et en -beuf.

      ?

      Volum 37.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Svar fra doktoranden, Åse Kari Hansen.

      ?

      s.106-115.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Forskningsdisiplinen onomastikk i undervisningsfaget nordisk – problemer og muligheter.

      Nordica Bergensia

      ISSN 0804-5372.

      Volum 22.

      s.104-124.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Norge [Namnekrønike for Noreg 1999].

      Namn och bygd

      ISSN 0077-2704.

      Volum 88.

      s.148-155.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (1999)

      Nordisk namnforskning 1998. 2.5. Norge.

      Namn och bygd

      ISSN 0077-2704.

      Volum 87.

      s.122-130.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Nicolaisen, W.F.H.

      (1998)

      Noms de lieu normands d'origine scandinave: Quelles dimensions et perspectives offre l'étude des noms de lieu dans le domaine plurilinguistique?.

      ?

      Volum 2.

      s.163-168.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Akselberg, Gunnstein; Nes, Oddvar

      (1997)

      Språkkontakt i gammalt koloniområde. Om ei gruppe av normanniske namn på -<I>tuit</I>.

      ?

      Volum 14.

      s.21-38.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1996)

      Språkkontakt i gammalt koloniområde. I: Nordisk filologi; Helsing til Egil Sundland på syttiårsdage n.

      s.28-41.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1996)

      Navneforskning og nasjonsbygging. 1800-tallets forskning på nordiske språkminner i Normandie. I: Norsk stadnamnarkiv 75 år 1921-1996.

      s.61-70.

  • Bøker og kapitler
    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Rongved, Elisabeth

      (2016)

      The national strategi for language, reading and writing 2016 - 2019. I: Successful approaches to raising attainment and tackling unequity. CIDREE Yearbool 2016.

      ISBN 978-1-5262-0628-2.

      s.120-135.

    • Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Læsefrø : sprogstimulering gennem læseaktiviteter i daginstitutioner.

      Dansk Psykologisk Forlag

      ISBN 978-87-7706-781-5.

    • ESPENAKK, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

      (2010)

      Den flerspråkiga människan. En grundbok om skriftspråklärande.

    • Håland, Anne; Helgevold, Lise; Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Mangen, Anne

      (2008)

      Lesing er....

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Strömqvist, Sven; Uppstad, Per Henning

      (2008)

      Det flerspråklige mennesket En grunnbok om skriftspråklæring.

      Fagbokforlaget

      ISBN 9788245005967.

    • Særheim, Inge; Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Busetnadsnamn på -stadir: Rapport frå NORNAs 33.symposium på Utestein kloster 7. - 9. mai 2004.

      ISBN 9789172760806.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      Hvordan leser minoritetsspråklige elever i Norge? En studie av minoritetsspråklige og majoritetsspråklige 10-åringers leseresultater og bakgrunnsfaktorer i den norske delen av PIRLS 2001.

      ISBN 8276490344.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      TRAS - Tidig registrering av språkutveckling. Handbok och schema.

      ISBN 8776070670.

    • Solheim, Ragnar Gees; Tønnessen, Finn Egil; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Culturally balanced assessment of reading (c-bar).

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      TRAS: Tidlig registrering af sprogudvikling – en håndbog om sprog og sprogudvikling + TRAS – Tidlig registrering af sprogudvikling (registreringsskjema). Oversatt av Inge Post og Jan Katlev i samarbeid med Helen Nielsen.

      ISBN 8773999407.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Færevaag, Margaret Klepstad; Grove, Hans; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      TRAS : Tidlig registrering av språkutvikling : Håndbok og registreringsskjema.

      ISBN 8276490271.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Språkkontakt i gammelt koloniområde : en studie av normannerbosetningens stedsnavn, med særlig vekt på navnegruppa -tuit.

  • Formidling
    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

      (2021)

      Webinar for deltakende skoler, PIRLS 2021.

    • Hoel, Trude; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Wagner, Åse Kari H.

      (2020)

      Skolestart: Se til barnehagen!.

      Stavanger Aftenblad

      ISSN 0804-8991.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hovig, Johanne Birgitte

      (2020)

      Webinar for skoler som deltar i PIRLS-pilot.

    • Håland, Anne; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Hvordan utnytter norske 2.- trinnslærere potensialet i veileda lesing?.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Apprentissage de la lecture/écriture/oralité (littératie) pour les débutants (CP, CE1) en Norvège.

    • Wagner, Åse Kari H.; Johanne Birgitte, Hovig

      (2019)

      PIRLS 2021, Progress in International Reading Literacy Study.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Two Teachers in the class: Le RCT et l´étude de cas.

    • Wagner, Åse Kari H.; Ofstad, Gunn Helen

      (2019)

      LA TRANSITION DU JARDIN D'ENFANTS A L'ELEMENTAIRE EN NORVEGE. LANGUAGE ET LITTERATIE. .

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Two Teachers in the Class: Le RCT et l'étude de cas.

    • Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Rammer for muntlighet i småskolen.

    • Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2019)

      Conditons for orality in primary school.

    • Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.

      (2018)

      Oracy in year one: A blind spot in Norwegian language and literacy education?.

    • Strand, Olaug; Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål

      (2017)

      Flerspråklige elevers leseresultater i PIRLS 2016.

    • Wagner, Åse Kari H.; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet - effekt av tidlig innsats for andrespråkselever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker.

    • Scarbocci, Paolo Haaland; Færevaag, Margaret Klepstad; Bjerkan, Kirsten Meyer; Refvik, Linda; Wagner, Åse Kari H.

      (2017)

      Språkvansker (barnehage).

    • Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning

      (2017)

      På sporet – effekt av tidlig innsats for minoritetsspråklige elever med risiko for å utvikle lese- og skrivevansker..

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle

      (2017)

      Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?.

    • Uppstad, Per Henning; Foldnes, Njål; Lundetræ, Kjersti; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari H.

      (2016)

      Effect of early intervention for minority children at-risk for reading difficulties.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Barns språkutvikling.

    • Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

      (2015)

      Byråkratikrøll fra Giske.

      Utdanningsnytt.no

    • Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.

      (2015)

      Språkløyper: Et helhetlig løft for språk, lesing og skriving 2016 - 2019.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      Hvordan videreutvikle dagens grunnleggende ferdigheter?.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      De nasjonale sentrenes tilleggsoppdrag for PPT..

    • Wagner, Åse Kari H.; Stangeland, Elisabeth Brekke

      (2014)

      Presentasjon av forskningsarbeid med utgangspunkt i språklig utvikling: 1) Flerspråklige barn, 2) Gutter og jenter, 3) Barn med svake vs barn med sterke språkferdigheter..

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2014)

      Hvordan kan Lesesenteret støtte PP-tjenesten?.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Barn med flere språk - utfordringer og tiltak. Fordypningskurs i regi av Stavangerprosjektet.

    • Wagner, Åse Kari H.; Solheim, Oddny Judith; Lundetræ, Kjersti; Uppstad, Per Henning

      (2013)

      På sporet-prosjektet.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Nei, ikke hold igjen!.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      flerspråklige og enspråklige barn. Språklig og sosial fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Stangeland, Elisabeth Brekke; Wagner, Åse Kari H.; Reikerås, Elin Kristi Lie

      (2013)

      Enspråklige og flerspråklige barns språklige og sosiale fungering i barnehagen.

    • Lundetræ, Kjersti; Wagner, Åse Kari H.

      (2013)

      Kamp om å få bli med.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Viktigheten av å stimulere flerspråklige barns norsk.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      TRAS – og nyere forsknings- og utviklingsprosjekt. TRAS og flerspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn og unge med flere språk. Utfordringer og tiltak.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Lesesenterets ressurser og forskning.

    • Wagner, Åse Kari H.; Toft, Trond Egil

      (2012)

      Å ikke prioritere norsk i barnehagen er uansvarlig.

    • Reikerås, Elin Kristi Lie; Toft, Trond Egil; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn leker og teller.

      VG : Verdens gang

      ISSN 0805-5203.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      TRAS og flerspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Barn med flere språk.

    • Frost, Jørgen; Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Stigen og edderkoppen – om det å kunne bygge bro mellom teoretiske oppfatninger av læring og utvikling.

      nettbasert www.forebygging.no

    • Wagner, Åse Kari H.; Frost, Jørgen

      (2012)

      Faren ved å kaste stein i glasshus.

      Dagbladet

      ISSN 0805-3766.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2012)

      Det lærende barnet: 4-5-åringen. Språkutvikling – og observasjon med TRAS.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari H.; Begnum, Anne Charlotte

      (2011)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari H.; Hoel, Trude

      (2011)

      Språkstimulering gjennom høgtlesingsaktiviteter - i barnehager med stor andel flerspråklige barn. Lesefrø-prosjektet. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

      s.133-138.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Ordproduksjon. I: TRAS: Observasjon av språk i daglig samspill.

      ISBN 978-82-7649-072-5.

      s.90-97.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Førskolebarns språklige utvikling (4,5 år).

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Barnet og språket.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS: Bakgrunn, innhold og erfaringer.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      TRAS og tilpasninger til ulike språk.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Lesesenterets arbeid på barnehagefeltet.

    • Wagner, Åse Kari H.

      (2011)

      Lesesenterets flerkulturelle perspektiv.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavangerprosjektet.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2010)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Barn med flere språk. Stavangerprosjekt-kurs.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude; Oxborough, Gunn Helen Ofstad

      (2010)

      Lesefrø. Del 2: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Førskolebarns språklige utvikling. 4-åringene. Stavanger-prosjektkurs.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      TRAS. Tidlig registrering av språkutvikling.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Barns språkutvikling: Sammenhenger mellom språkutvikling i tidlig alder og seinere lesing og læring i skolen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Innslag om språkstimulering voksne innvandrere.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Adoptivbarn og språk Fagmøte for medlemmer av Adopsjonsforum.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Hvordan stimulere til god språkutvikling ? for både Kari og Mohammed? (Gjesteforelesning v Fagdag for nyutdannede lærere.).

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Andreassen, Anne Brit

      (2010)

      Språk og lesing. Foredrag i anledning statsråd Kristin Halvorsens besøk ved Lesesenteret.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

      (2010)

      Lesefrø. Del 1: Språkstimulering gjennom leseaktiviteter i småbarnsavdelingen.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Effekten av språkstimulering i barnehager med stor andel minoritetsspråklige barn ? sett i lys av lesestimuleringsprosjektet Lesefrø.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Le projet de Lesefrø: Comment stimuler la langue chez les enfants ? à partir de la lecture.Foredrag for Fredskorpsdelegasjon fra Madagaskar.

    • Hoel, Trude; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkstimulering og lesing i barnehagen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Språkutvikling i førskolealder.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Løge, Inger Kristine

      (2010)

      Multilingual children in the Stavanger project.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Flerspråklige barn i Stavanger-prosjektet.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2010)

      Er kartlegging av barns språk farlig?.

      Utdanning

      ISSN 1502-9778.

      Volum 13.

      Hefte 13.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Kaltvedt, Elsa

      (2010)

      Stavangerprosjektet Det lærende barnet. Fagmøte for foreldre i Stavanger-prosjektet.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling. 3-4 år.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesing når norsk ikke er morsmålet.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om Lesefrø.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Adopterte barn og språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Om noen av de barna som vi bør være spesielt oppmerksomme på når det gjelder språkutvikling.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Joie de lire - Comment dévélopper la langue maternelle chez les enfants à l'école.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Førskolebarns språklige utvikling - 3-4 år.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Barn og unge med flere språk, og lesing når norsk ikke er morsmålet. Halvdagskurs for lærere i Klepp.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Språkstimulering, fortelling og høgtlesing. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ. Foredrag ved fagdag for øvingslærere.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø ? Boka som språkstimulerende aktivitet i barnehager med stor andel minoritetsspråklige.

      ?

      Volum 17.

      s.3-8.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Utenlandsadopterte barn og språklig mestring. Foredrag ved Logopediens dag.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      L'importance de la langue maternelle dans l'enseignement.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Lesefrø-seminar 2. (Kveldsseminar for Lesefrø-barnehagene og samarbeidsbibliotekene.).

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2009)

      Kultur for lesing i barnehagen. Om prosjektene BOKTRAS og LESEFRØ.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Språkstimulering gjennom leseaktiviteter.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Wagner, David-Alexandre

      (2008)

      God morgen Norge - Innslag om adopsjon og spørsmål fra barn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

      (2008)

      Det flerspråklige mennesket.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Hva skjer når barn får nytt morsmål?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Utenlandsadopterte barn og språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Barn med flere språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Lesefrø.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Adoptivbarn og språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Kultur for lesing i barnehagen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2008)

      Kultur for lesing i barnehagen.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Hoel, Trude

      (2006)

      TRAS og barns språkutvikling.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk 4: Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Hva er TRAS, og hvorfor er det viktig å observere og stimulere førskolebarns språkutvikling?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Språk og språkutvikling hos minoritetsspråklige barn.

    • Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      The doubling of consonants in a text-writing task.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne?.

    • Røskeland, Marianne; Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Are there age differences in utilization of illustrations in reading science textbooks?.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen; Solheim, Oddny Judith; Røskeland, Marianne

      (2006)

      Tror du dine egne øyne?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Minoritetsspråklige elever som faller mellom mange stoler Joron Pihls Etnisk mangfold i skolen : Det sakkyndige blikket.

      ?

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2006)

      Tospråklige barnehagebarn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Hvorfor leser ikke minoritetsspråklige 10-åringer bedre?.

      ?

      Volum 1.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Tidlig registrering av språkutvikling (TRAS).

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Tanker om mulige prosjekter vedrørende TRAS og minoritetsspråklige barn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Adoptivbarn - språk, lesing, læring.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2005)

      Minoritetsspråklige elever og lesing – med bakgrunn i PIRLS 2001.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2004)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      ?

      Volum 2.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Nordisk namnforskning 2002: Litteraturkrönika: Norge.

      Namn och bygd

      ISSN 0077-2704.

      Volum 91.

      s.120-127.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      Adopsjonsforum

      ISSN 0802-7617.

      Volum 5.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Bilingual literacy: narrative performance in bilingual students.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Peder Gammeltoft: The place-name element bólsta&#273;r in the North Atlantic area.

      ?

      Volum 37.

      s.113-119.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2003)

      Språk og lesing: Arv er langt fra alt!.

      Adopsjonsforum

      ISSN 0802-7617.

      Volum 5.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Uppstad, Per Henning

      (2003)

      ScriptLog – a new approach to Writing Processes.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkkompetanse, lesing og skriving hos personer med norsk som andrespråk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Språkets verdi i et flerkulturelt samfunn.

      ?

      Hefte 1.

      s.1-3.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Nordisk namnforskning 2001: Litteraturkrönika: Norge.

      ?

      Volum 90.

      s.146-153.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2002)

      Tospråklige: Læringsfortrinnet som blir en byrde?.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Tospråklige elever og leseferdighet: Et forskningsprosjekt i tilknytning til leseundersøkelsen PIRLS.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Å vokse opp med to språk.

    • Wagner, Åse Kari Hansen; Akselberg, Gunnstein

      (2001)

      Nordisk namnforskning 2000: Litteraturkrönika: Norge.

      ?

      Volum 89.

      s.127-136.

    • Uppstad, Per Henning; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      Norsk som andrespråk og andrespråksperspektivet i norskfaget.

    • Espenakk, Unni; Frost, Jørgen; Horn, Erna; Løge, Inger Kristine; Solheim, Ragnar Gees; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2001)

      TRAS - Tidlig registrering av språkutvikling.

    • Akselberg, Gunnstein; Wagner, Åse Kari Hansen

      (2000)

      Nordisk namnforskning 1999. 2. Litteraturkrönika, 2.5 Norge.

      Namn och bygd

      ISSN 0077-2704.

      s.148-155.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1998)

      Analyse av stedsnavn i gammelt språkkontaktområde. En metodediskusjon.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1998)

      Lucien Musset. Nordica et Normannica. Recueil d'études sur la Scandinavie ancienne et médiévale, les expéditions des Vikings et la fondation de la Normandie [...].

      Namn och bygd

      ISSN 0077-2704.

      Volum 86.

      s.173-176.

    • Wagner, Åse Kari Hansen

      (1996)

      Forskningsfaget navnegransking.

  • Kunstnerisk produksjon
    • Wagner, Åse Kari H.

      (2017)

      Film: Lese- og skrivevansker: Fins det risikotegn vi kan se etter allerede i barnehagealder?.

    • Færevåg, Margaret Klepstad; Wagner, Åse Kari H.; Bjerkan, Kirsten Meyer; Rege, Elisabeth

      (2017)

      Språkvansker i barnehagen.

  • Kommersialisering
  • Cristin hovedlogo, Cristin current research information system in Norway