Atle Skaftun
Professor
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor
Uppstad, Per Henning; Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2020)
The reading-writing connection in assessment of reading comprehension : Exploring the role of a communicative aspect of writing
Springer Nature
s.243-262.
Skaftun, Atle
(2020)
Rom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacy
Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596.
Volum 6.
Hefte 1.
Wagner, Åse Kari Hansen; Skaftun, Atle; McTigue, Erin Margaret
(2020)
Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case.
Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596.
Volum 6.
Hefte 4.
s.70-97.
Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.
(2019)
Oracy in year one: a blind spot in Norwegian language and literacy education?
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 19.
s.1-20.
Skaftun, Atle
(2019)
Dialogic Discourse Analysis: A methodology for dealing with the classroom as a text
Dialogic Pedagogy: An International Online Journal
ISSN 2325-3290.
Volum 7.
s.143-163.
DOI: 10.5195/dpj.2019.277
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2019)
Digital hverdag med en-til-en-løsning i ungdomsskolen: En studie av bruken av elevenes datamaskin i undervisningen
Universitetsforlaget
s.52-70.
Skaftun, Atle
(2019)
Respons: En kasusstudie av digitalisering av ungdomsskolen
Universitetsforlaget
s.15-51.
Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle
(2019)
Teknologi og tenking i C-klassen
Universitetsforlaget
s.145-169.
Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nome, Sture; Nygard, Arne Olav
(2018)
Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms
Learning, Media & Technology
ISSN 1743-9884.
Volum 43.
Hefte 1.
s.42-55.
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2018)
Samtalen som representasjon av teksten
Det Norske Samlaget
s.259-283.
Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle
(2017)
The assignment transformed: Building a disciplinary affinity space in student blogs
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 17.
s.1-32.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen»
Acta Didactica Norge
ISSN 1504-9922.
Volum 11.
Hefte 2.
DOI: 10.5617/adno.4725
Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.; Aasen, Arne Johannes
(2015)
Fagovergripende og fagspesifikke kompetanser i fremtidens skole – en besøkelsestid for norskfaget?
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.50-60.
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith
(2014)
Tilpasset leseopplæring i en sammensatt tekstkultur
Cappelen Damm Akademisk
s.33-54.
Nielsen, Ingrid; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle
(2014)
Lesing i norsk
Cappelen Damm Akademisk
s.181-198.
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2014)
Inn i norskfaget? Litterære samtaler som faglig praksis
Fagbokforlaget
Skaftun, Atle
(2014)
Leseopplæring og fagenes literacy
Cappelen Damm Akademisk
s.15-32.
DOI: 10.17585/njlr.v1.170
Skaftun, Atle
(2014)
Å kunne lese
Cappelen Damm Akademisk
s.503-520.
Hoem, Toril Frafjord; Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning
(2014)
Lesing i matematikk
Cappelen Damm Akademisk
s.97-112.
Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2012)
What expert writers do when they don´t solve problems
Emerald Group Publishing Limited
s.203-205.
Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2012)
Vokabular og leseforståelse - en sammenligning av to oppgaveformater
Akademika forlag
s.213-228.
Skaftun, Atle
(2011)
Minding Metaphors: Rethinking the Ecology of Written Language
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 11.
s.97-108.
Skaftun, Atle
(2011)
Understanding reading development: A phenomenological perspective
L1-Educational Studies in Language and Literature
ISSN 1567-6617.
Volum 11.
s.127-148.
Skaftun, Atle
(2010)
Lesing som dialogisk aktivitet - i alle fag
Novus Forlag
s.11-25.
Skaftun, Atle
(2010)
Lesing i alle fag - hvorfor det, egentlig?
Skaftun, Atle
(2010)
Dialogisk diskursanalyse - litteraturvitenskapelig metode og skolepraksis
Tidskrift för litteraturvetenskap
ISSN 1104-0556.
Hefte 3/4.
Skaftun, Atle
(2009)
Litteraturens nytteverdi
Fagbokforlaget
Hefte 178.
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2009)
The problem of semantic openness and constructed response
Assessment in education: Principles, Policy & Practice
ISSN 0969-594X.
Volum 16.
Hefte 2.
Skaftun, Atle
(2009)
Lesing og ferdighetsmodellering
Novus Forlag
s.11-31.
Skaftun, Atle
(2006)
Narratologiens Bakhtin eller dialogisk narratologi?
Spartacus
Skaftun, Atle
(2006)
Å kunne lese. Grunnleggende ferdigheter og nasjonale prøver
Fagbokforlaget
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; roe, astrid; Narvhus, Eva
(2006)
Tilnærminger til et teoretisk rammeverk for de nasjonale prøvene i lesing
Norsk pedagogisk tidsskrift
ISSN 0029-2052.
Hefte 5.
s.360-372.
Skaftun, Atle
(2006)
"Shadows of time" Tidsrepresentasjon og dialogisk åpenhet i Hamsuns prosa
Skaftun, Atle
(2005)
Segelfoss-bøkene og Markens grøde
Fagbokforlaget
Skaftun, Atle
(2004)
Du og jeg og de to? narrativ transformasjon gjennom fire diktsamlinger av Eldrid Lunden
Norsk Litterær Årbok
ISSN 0078-1266.
s.86-107.
Skaftun, Atle
(1996)
Mellom to verdener... lesning av Knut Hamsuns novelle "På Bankerne"
?
Volum 2.
Skaftun, Atle
(1996)
Stemmen fra graven. Hamsun og kirkegården
Replikk
ISSN 0805-5106.
Volum 2.
Skaftun, Atle
(1996)
En erkeskjelm forteller. Lesning av en Hamsun-novelle
s.86-101.
Skaftun, Atle
(1996)
Havet buldrer Nirvanas bulder. Hamsun og den umulige viljen
?
Volum 3.
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2019)
Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen
Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle; Husebø, Dag
(2019)
Ny hverdag? Literacy-praksiser i digitaliserte klasserom på ungdomstrinnet
Universitetsforlaget
Skaftun, Atle; Michelsen, Per Arne
(2017)
Litteraturdidaktikk
Cappelen Damm Akademisk
Østrem, Siv Ellen; Skaftun, Atle
(2016)
Digital tekstrespons. Ein studie av korleis to elevar på åttande trinn følgjer opp digital lærarrespons.
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning
(2014)
Forord
Cappelen Damm Akademisk
s.5-8.
Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning; Aasen, Arne Johannes
(2014)
Forord
Fagbokforlaget
s.7-8.
Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning; Aasen, Arne Johannes
(2014)
Skriv! Les! 2. Artikler fra den andre nordiske forskerkonferansen om skriving, lesing og literacy
Fagbokforlaget
Skaftun, Atle; Stangeland, Elisabeth Brekke; Solheim, Oddny Judith; Mangen, Anne
(2014)
Den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn 2013. Analyse av resultater og prøvekvalitet
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith; Uppstad, Per Henning
(2014)
Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet
Cappelen Damm Akademisk
Solheim, Oddny Judith; Walgermo, Bente R.; Skaftun, Atle
(2013)
Den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn 2012. Analyse av resultater og prøvekvalitet
Matre, Synnøve; Skaftun, Atle
(2012)
Skriv! Les!
Akademika forlag
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle; Walgermo, Bente Rigmor
(2012)
Den nasjonale prøven i lesing på 5. trinn 2011. Analyse av resultater og prøvekvalitet
Matre, Synnøve; Skaftun, Atle
(2012)
Forord
Akademika forlag
s.9-12.
Mossige, Margunn; Hoem, Toril Frafjord; Blå, Berit Hope; Bøyesen, Liv; Pettersen, Karin Dahlberg; Dahlin, Liv Klakegg; Engen, Liv; Engen, Liv; Heber, Ellen; Helgevold, Lise; Maagerø, Eva; Maagerø, Eva; Skaftun, Atle; Skaftun, Atle; Skjelbred, Dagrun; Skjelbred, Dagrun; Sæbø, Aud Berggraf
(2010)
Fagbok i bruk i alle fag i videregående skole
Skaftun, Atle
(2019)
Tid for muntlighet? Tanker om tenking og literacy i skolen
Skaftun, Atle
(2019)
15 år med literacy-forskning – og litt om veien videre
Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav
(2019)
Literacy in digitalised secondary school classrooms: Reflections on transitional practices
Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.
(2019)
Conditons for orality in primary school
Skaftun, Atle
(2018)
Partnership based professional development on dialogue and digital technology
Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav; Wagner, Åse Kari Hansen
(2018)
Rammer for muntlighet i småskolen - og noen eksempler til ettertanke
Skaftun, Atle; Michelsen, Per Arne
(2018)
Faglighet i skolens litteraturarbeid
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 3.
s.9-17.
Skaftun, Atle
(2018)
The Literacy & learning-group at UiS
Skaftun, Atle; Michelsen, Per Arne
(2018)
Tanker om faglig praksis i skolens litteraturarbeid
Skaftun, Atle
(2018)
Hvorfor arbeide med litteratur i skolen?
Skaftun, Atle
(2018)
Muntlighet i Vest. Introduksjon til første nettverkssamling
Skaftun, Atle; Aasen, Marit; Sæbø, Johanne Ur
(2018)
Muntlighet mellom teori og praksis på mellomtrinnet
Skaftun, Atle
(2018)
Literacy praksiser i digitaliserte klasserom
Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari H.
(2018)
Oracy in year one: A blind spot in Norwegian language and literacy education?
Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen
Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen
Skaftun, Atle
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen
Skaftun, Atle
(2017)
Ja, vi elsker det å tenke! Tanker om tekst og tenking skolens litteraturarbeid
Skaftun, Atle; Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2017)
Den digitale hverdagen: Hvordan brukes datamaskinene i ungdomsskolen?
Skaftun, Atle
(2017)
Litteraturens nytteverdi 2.0
Husebø, Dag; Skaftun, Atle
(2017)
Digital hverdag i ungdomsskolen
Nygard, Arne Olav; Skaftun, Atle
(2017)
Den digitale hverdagen: Teknologi og tenking i 9C
Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav
(2017)
Thinking and technology in 9C
Mossige, Margunn; Wagner, Åse Kari H.; Uppstad, Per Henning; Skaftun, Atle
(2017)
Hvordan kan en ekstra lærerressurs bidra til å skape økte læringsmuligheter i lesing og skriving for mangfoldet av elever?
Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth
(2017)
Digital læring på Nordic Edge
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten
Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle
(2017)
Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A
Skaftun, Atle
(2016)
Smått e' godt - om å finne forskningspotensial i praksis
Skaftun, Atle
(2016)
Literacy i skolen - mellom ferdighet og faglight
Skaftun, Atle; Rongved, Elisabeth
(2016)
Lesesenteret på Utdanningskonferansen 2016
Skaftun, Atle
(2016)
Dialogic pedagogy between idealism and realism
Skaftun, Atle
(2016)
Respons i digitaliserte klasserom: Et kompetanseprosjekt
Skaftun, Atle; Husebø, Dag; Igland, Mari Ann
(2016)
Respons i ungdomsskolen. Erfaringer fra to års samarbeid
Skaftun, Atle; Igland, Mari-Ann; Husebø, Dag; Nøsen, Odin
(2016)
Respons i digitale klasserom
Skaftun, Atle
(2016)
Responsive literacy practices in digitalized classrooms - "worked examples"
Husebø, Dag; Skaftun, Atle
(2015)
Brytninger mellom teknologi og praksis i den digitaliserte ungdomsskolen
Skaftun, Atle; Karlsen, Ole; Syversen, Eva-Marie
(2015)
Litteratur og læring - om faglighet for framtiden
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 4.
s.14-21.
Skaftun, Atle; Igland, Mari-Ann; Husebø, Dag; Nygard, Arne Olav; Nome, Sture
(2015)
Going digital: Transitional practices in secondary school classrooms. Symposium.
Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nygard, Arne Olav; Nome, Sture
(2015)
Digitalisering av klasserommet: Skriftkulturelle overgangspraksiser i ungdomsskolen
Igland, Mari-Ann; Skaftun, Atle
(2015)
Adding eventness to scripted dialogue. Responsive literacy practices in digitalized secondary school classrooms
Igland, Mari Ann; Skaftun, Atle
(2015)
Digitale rand-dialoger i online skriveprosesser: Om bruken av kommentarfunksjonen i Google docs i ungdomsskolen
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Litteratur og faglighet
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Nielsen, Ingrid; Skaftun, Atle
(2013)
Interpretation and literary disciplinarity
Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2012)
Literary education as a transition between everyday language and academic literacy
Skaftun, Atle
(2011)
Litteraturens nytteverdi
Norsklæreren
ISSN 0332-7264.
Hefte 2.
s.33-40.
Skaftun, Atle
(2011)
Litteraturens nytteverdi
Dansk Noter
ISSN 0107-1424.
Hefte 4.
s.8-14.
Walgermo, Bente Rigmor; Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2011)
Vurdering av ordforståelse i relasjon til leseforståelse
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2010)
The role of writing in demonstrating reading comprehension
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith
(2010)
Nasjonale prøver og debattvilje på villstyr
Utdanning
ISSN 1502-9778.
Skaftun, Atle
(2009)
Engagement in the study of reading and literacy
Skaftun, Atle
(2009)
Å forholde seg til fagtekster
Skaftun, Atle; Uppstad, Per Henning
(2009)
What expert writers do when they don't solve problems
Skaftun, Atle
(2009)
Moralisering eller intellektualisering? Hamsun og skolens verdigrunnlag
?
Hefte 1.
s.12-17.
Skaftun, Atle; Holm, Helge Vidar
(2007)
Noen innspill til Erling Aadlands "Farvel"
Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift
ISSN 0809-2044.
Hefte 01.feb.
Skaftun, Atle
(2007)
Skill-acquisition: Bridging the gap between individual and social perspectives on reading?
Skaftun, Atle
(2007)
Skill-acquisition: Bridging the gap between individual and social perspectives on reading?
Skaftun, Atle
(2007)
Lesetester som reds
Skaftun, Atle
(2007)
Lesetester som redskap i klasserommet
?
Hefte 3.
Skaftun, Atle
(2007)
Lesetester som redskap i klasserommet
Skaftun, Atle
(2007)
Lesetester som redskap i klasserommet
?
Skaftun, Atle
(2006)
Kunnskapsløft og ferdighetsfokus
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Skaftun, Atle
(2006)
Lesing: teori, skolepraksis og testing
Skaftun, Atle
(2006)
Metodeundervisning på nettet: Http://textpraxis.uit.no
Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning
ISSN 0013-0818.
Hefte 2.
s.204-209.
Skaftun, Atle
(2006)
Diskursanalyse - et produktivt grensesnitt mellom litteraturvitenskap og skolebasert tekstarbeid
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith
(2006)
Lesing og literacy: Diskursive livssfærer og livsfarlige testdiskurser
Skaftun, Atle
(2006)
Lesing og ferdighetsbegrepet
Skaftun, Atle
(2005)
Nasjonale prøver i lesing: Politisk styring og lesepedagogiske valg
Skaftun, Atle
(2005)
Utsikter mot en dialogisk narratologi
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2005)
Kommentarer til leseprøven for 2005
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2005)
Nærlesing av spørsmål og og svaralternativ i prøven for 2005
Skaftun, Atle
(2005)
Framtidens nasjonale prøver: Kontrollsystem eller pedagogisk støtte?
Stavanger Aftenblad
ISSN 0804-8991.
Solheim, Oddny Judith; Skaftun, Atle
(2005)
Gjennomgang av vurderingsguide og praktisk arbeid med vurdering
Skaftun, Atle; Solheim, Oddny Judith
(2005)
Presentasjon av og begrunnelse for prøvens oppbygning
Skaftun, Atle
(2005)
Fra Biografiens limboland: Å forholde seg til Knut Hamsun
Skaftun, Atle
(2003)
”En skikkelse i et occult landskap. Omkring Hamsuns Børn av tiden”
Skaftun, Atle
(2003)
Scenen som bevissthetsrom. Omkring August Strindbergs Ett drömspel
?
Volum 14.
s.145-161.
Skaftun, Atle
(2003)
Prosaisk reaksentuering: Hamsun mellom realisme og modernisme
Skaftun, Atle
(2003)
Doktordisputas: ”Svar fra doktoranden”
?
Volum 14.
s.201-223.
Skaftun, Atle
(1998)
Ironi
Skaftun, Atle
(1998)
Knut Hamsun og den melodramatiske fantasi
Skaftun, Atle
(1997)
Is there a teacher in this class? Tanker omkring litteraturformidling i lærerutdanningen