Hopp til hovedinnhold

Avhandling: Early childhood executive function, literacy, and mathematics

Dieuwer ten Braak har i sin avhandling funnet ut at det er en sterk sammenheng mellom barns evne til selvregulering og matematiske ferdigheter. Bestillingsnummer: .

Publisert: Endret:

Om avhandlingen

Kortinfo
Forfatter

Dieuwer ten Braak

Tittel

Early childhood executive function, literacy, and mathematics: direction of effects and domain-specificity across the transition to school

Sidetall / år

160 s. / 2020

Bestill
Pris

217,-

Bestillingsnummer

4806

Bestill

Send e-post til Læringsmiljøsenteret. Husk å oppgi bestillingsnummer.

Omslag på avhandlingen Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics.

Ten Braak har undersøkt sammenhengen mellom eksekutive funksjoner – det vil si selvregulering, oppmerksomhets- og atferdskontroll – og tidlige lese- og matematikkferdigheter hos barn i overgangen mellom barnehage og skole.

I tidlig alder opplever små barn en enorm utvikling av kognitive ferdigheter – deriblant eksekutive funksjoner som selvregulering. Men hva er det? Og hvorfor er det så viktig – spesielt for barn?

– Selvregulering eller såkalte «eksekutive funksjoner» er evnen til å hemme impulser, oppdatere arbeidsminnet og fleksibelt skifte oppmerksomhet. Disse evnene er viktige fordi det er gjennom bruk av for eksempel selvregulering at vi klarer å konsentrere oss, løse komplekse problemer samt planlegge og gjennomføre oppgaver, forklarer stipendiat Dieuwer ten Braak ved Læringsmiljøsenteret.

Les mer: