- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter

Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og mulighetene det gir for å finne områder man kan fordype seg i, og videreutvikle.

Ung mann med hvit genser og grå jakke

Hei, hvem er du?

Jeg er Jonas Topnes Jørgensen, 27 år gammel og fra Stavanger. Jeg er heltidsstudent ved barnehagelærerstudiet, og er nå inne i mitt siste semester på tredjeåret.

Hva er kjekkest med studiene?

Det kjekkeste med studiene er hver gang man kommer ut i praksis og får hengt alt man har lært i forelesninger opp på knagger! Jeg syns også det er gøy at utdanningen er så variert som den er, hvor de aller fleste finner noen områder de er gode på eller blir gode på. Selv er jeg en veldig kreativ person som har trivdes utrolig godt med de kreative fagene, men samtidig hatt stor glede av å utfordre meg selv på andre områder også.

Hvordan er studiehverdagen din?

På tredjeåret velger vi et fordypningsfag det siste semesteret som jeg går nå, og jeg har valgt kreativ barnehage som min fordypning. Da har vi samlinger jevnt gjennom halvåret hvor vi møtes på campus og har praktisk undervisning innenfor musikk, drama og forming. Mellom samlingene har vi uker med eget arbeid som vi tar med oss når vi møtes.

Utsnitt fra rommet som kalles "didaktisk digitalt verksted"
Jonas er studentassistent ved DDV: Didaktisk Digitalt verksted.

Ved siden av studiene har jeg to jobber; jeg er teamleader for en Escape Room-bedrift, og jeg jobber som studentassistent ved Didaktisk Digitalt Verksted (DDV) på universitetet. Jeg har jobbet ved DDV siden sommeren i fjor, og står i første rekke der i arbeidet for å forske på ulike måter digital teknologi kan brukes i barnehagen.

Koding og programmering er kjerneområdet mitt der, så da går det mye i bruk av roboter og annen digital koding. Det hender at vi får besøk av både barnehagelærere og studenter som er nysgjerrige på denne teknologien, og da er det utrolig givende å kunne være med på å bidra til å vise hvordan det kan brukes på en fornuftig og læringsrik måte i en verden som blir mer og mer digital. Det er en skikkelig gøy jobb!

Hva vil du gjøre etter studiene?

Jeg har allerede vært på en del jobbintervjuer som pedagogisk leder i Stavanger-barnehagene, så det er nok der jeg ender opp etter endt studie. Når jeg har vært ute i «feltet» en stund og blitt litt varm i trøya, tenker jeg å gå videre på en master i spesialpedagogikk.

Hvilken del av studiene tror du at du kommer til å ha mest nytte av i arbeidslivet?

Det er veldig vanskelig å plukke ut én ting, men sannsynligvis alle gruppearbeidene vi har hatt. En jobb i barnehage innebærer jo å jobbe i et team med ulike mennesker, så det har vært utrolig givende at vi har fått jobbe mye i grupper i studiet også. Den digitale kompetansen jeg sitter på fra DDV er jeg også ivrig etter å få brukt ute i min fremtidige jobb. Så gleder jeg meg også veldig til å lære enda mer innenfor dramafaget nå i sluttspurten av utdannelsen!

Har du noen råd til andre som kanskje vurderer å søke denne utdannelsen?

Ja, mitt beste råd er egentlig: bare hopp i det! Du kommer til å få en utrolig variert studiehverdag med mange interessante emner - både praktiske og teoretiske, samt lærere som virkelig kan sitt fag og bryr seg om din fremtid. Det som er så kult med dette studiet er at du får mulighet til å skape din egen måte å være barnehagelærer på, så et godt tips er å bare tørre å finne din egen vei. Og ikke minst; ta en tur (eller flere hundre) innom DDV i studieløpet, der kan du nemlig tilegne deg en rå kompetanse innenfor den digitale verden i barnehagen!

Jeg vil særlig oppfordre flere menn til å søke seg inn i barnehagelærerutdannelsen! Det er kanskje det jeg har hørt mest gjennom studieløpet, at «det trengs flere menn i barnehagen», og det gjør det! Som en rolig type som kanskje foretrekker formingsaktiviteter fremfor å spille fotball og klatre i trær, så føler jeg at jeg trygt kan si at ikke bare «menn trengs i barnehagen», men «ALLE typer menn trengs i barnehagen!». Så søk i vei - barna trenger nettopp DEG som sin superhelt :)